Wel zwart print op fotopapier maar niet op gewoon papier - Canon Pixma MG7750

Status
Niet open voor verdere reacties.

ASA70

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2018
Berichten
8
Sinds een tijdje wil mijn printer (zowel via usb als wifi) geen goede zwart print meer maken op normaal papier.
Dit probleem kon ik tot nu oplossen door het zwart om te zetten in bv een donkerblauw op donkerpaars, en dan drukt dit wel goed af.
Maar dit is niet in alle gevallen te doen, bv nu ik een toegezonden dhl-label wil uitprinten...

Alle cartridges zijn gevuld. Al meerdere keren heb ik diverse beschikbare reinigings-opties doorlopen.
De laatste keer, vandaag, na 2x koppen reinigen en een keer uitlijnen, ziet de controle print er (wederom) goed uit.
Maar wanneer ik gelijk daarna weer een zwart-wit label of bv een tekst wil uitprinten komt dit er toch weer slecht uit...
en dit wordt na iedere afdruk enkel maar slechter. Steeds lichter grijs en gewoon niet te lezen door wegvallen van stukken tekst.

Nu blijkt dat, wanneer ik hetzelfde zw-doc op fotopapier print... het wél lukt om hier een normale zwart afdruk van te krijgen.
Gewoon keurig zonder strepen, weggevallen delen enz.

Hoe kan dit en vooral wat kan ik er aan doen om ook op normaal papier weer een goede zwart-print te maken?
Alvast dank! Mvg Agatha
 
Welke printer gebruik je? En geef je bij het afdrukken op welk papiersoort er moet worden gebruikt?
 
Dank voor je reactie! Zoals in de titel staat :)) heb ik de Canon Pixma MG7750, en ja ik heb de printer al een paar jaar en dat soort dingen let ik wel op, dit staat ook nu goed ingesteld.
 
Gebruik je de XPS driver van de printer (er staat dan ws xps achter de printernaam)?
Mogelijk krijg je dan alleen mooie afdrukken als je de afdrukkwaliteit op beste zet i.p.v. normaal.

Als de printer wel goed print als je een kopie maakt en afdruk is het een overweging om de stuurprogramma’s opnieuw te installeren. Die vind je hier.
 
Kopieeren had ik nog niet getest... maar dit lukt dus niet in zwart wit. Er komt gewoon een hele blanoc pagina uitrollen (terwijl het wel klinkt alsof 'ie druk aan het printen is).

Waar vind ik welke drivers de printer gebruikt? Als ik kijk bij programs - canon - my printer... kom ik nog geen bestandje tegen dat eindigt op xps.

Vanuit de printer zelf heb ik wel onlangs weer een update gedaan, maar dit was nadat het probleem al bestond (ja jaren prima te hebben gewerkt).
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Dit :

"en dit wordt na iedere afdruk enkel maar slechter. Steeds lichter grijs en gewoon niet te lezen door wegvallen van ..."

en ...

"Kopieeren had ik nog niet getest... maar dit lukt dus niet in zwart wit. Er komt gewoon...."

Zijn volgens mij toch overduidelijke symptomen van een verstopte printkop ...

De printkop flushen met speciale reinigingsvloeistof kan misschien nog helpen ... of het sop de kolen waard is , moet je uiteraard zelf beslissen.

Peter
 
De printkop flushen met speciale reinigingsvloeistof kan misschien nog helpen ... of het sop de kolen waard is , moet je uiteraard zelf beslissen.Peter
Idd... en het blijft ook vaak behelpen met die relatief dure cartridges.
Tis te proberen zo schoonmaken. Soms zette ik de printkop van HP's ook wel op een schoteltje met een plasje water en liet het een tijdje weken, het hielp wel iig.
Kijk uit... bij elke printer kan zoiets anders werken... dus wel zeker weten of het mag bij deze Canon, wat je ook doet...

Ik heb al heel snel een besluit genomen lang geleden om van dat gelazer af te zijn en heb een z/w laser...printer gekocht die meer dan 10 j mee ging, vorig jaar een nette z/w all in one gekocht, hopelijk kan ik er weer jaren mee vooruit.

En dan wordt ik nooit meer geconfronteerd met het beeld van onderen.....
BTW: Kleur printen... ik hoef het maar af en toe en dan ga ik wel naar de copy shop, selectief, geen gelazer voor die paar euro..
En mijn z/w laser copy's zijn water vast ... probeer dat maar eens met een inktjet....
Foto's: ik wil een echte afdruk, geen inktjet afdruk.
En als ik echt kleur thuis zou willen afdrukken voor niet-foto zaken: kleuren laser printers beginnen echt betaalbaar te worden.

1zYGjm55BMnIFqa.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties!

Tja... ik begrijp misschien dat er voor een fotoprint een andere zwart-cartridge wordt gebruikt? Wat zou verklaren waarom ik dezelfde kopie of zw afdruk wel gewoon afgedrukt krijg op fotopapier maar dus niet op normaal papier...
Ik zou de afdruk op normaal papier ook nog eens kunnen uitproberen met de kwaliteit op 'hoog' of beste, zoals Leofact aangaf. Maar vervangen van enkel de zw-cartridge haalt dan dus niet uit...

Tja, ik ben zzp'er en maak voor mijn werk (en ook voor schoolprojecten van onze dochter) wekelijks meerdere kleurenprints, zowel gewoon als op foto. Scannen en kopieëren is ook een must. Dus ik kan eigenlijk al jaren niet meer zonder :)
Maar in een laserprinter heb ik me niet eerder verdiept... wellicht een optie voor 'de volgende ronde'. Al heb ik deze all-in-one nog niet zo lang, net 2 jaar sinds afgelopen maart.

Het weken van de koppen kan ik ook nog proberen, al e.e.a. van gezien op youtube... ook van dit model.
Overigens ook gezien dat er speciale reinigings-setjes te koop zijn, weet niet wie daar ervaring mee heeft? Maar er valt nog wat uit te proberen.

Zou ook te mooi zijn als het iets 'simpels' was geweest :cool:
 
Niet te geloven... ik dacht, laat ik toch nog even iets simpels proberen en 'gewoon' als eerstse de meest dikke zwart-cartridge vervangen voor een nieuwe (al was deze vol en zag ik er niets vreemds aan).
En voilá! Alles werkt weer naar behoren! Dat had ik toch niet verwacht... maar oh, wat ben ik er blij mee :)

Evengoed kan een keer zo'n reinigingsset gebruiken misschien geen kwaad... maar voor nu lijkt mijn probleem opgelost.

Nogmaals dank voor al het meedenken! Ik ben toch wat tips en tricks rijker en zal me ook eens verdiepen in een laserprinter.
 
Mooi dat het is opgelost. Zo kun je weer even vooruit. Als de eerste cartridge vol was en relatief nieuw zou je er mee terug kunnen gaan naar de winkel
 
Verdiep je er dan goed in, want er zijn grote verschillen oa in tonerverbruik en kwaliteit.
Maar eerder waren ze onbetaalbaar maar dat gaat de goede kant uit, maar minimaal 250 euro is het nog wel voor een all in one.
Beter eenmaal een iets duurdere kopen die gunstig is in het verbruik en ook handig is tav dubbelzijdig afdrukken dan door blijven modderen met een inktjet of een slechte laser die goedkoop is.
Zelfs mijn vrouw is nu helemaal gewend aan het gemak van een goede all in one (z/w, de Brother MFC L-2720DW).. zo gemakkelijk in gebruik ...ze komt amper vragen hoe iets moet.. een das een "halve" digibeet...iig ook geen enkele interesse in dit soort zaken.
 
Veel wijsheid & succes toegewenst!
De printer werkt iiig nu weer, je kunt verder!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan