Veilige modus (via toetsenbord) Asus pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
Beste,

Ik ben in bezit van een Asus desktop pc type CM1740-BN001O waarop Windows 10 geïnstalleerd is.
Enige dagen geleden heb ik een Windows update doorgevoerd welke voor mij klaar stond.
Dit update proces duurde zo lang dat ik besloot de monitor uit te zetten en en de pc verder met rust te laten.
De volgende dag bleek de pc vastgelopen te zijn. Aangezien deze nergens meer op reageerde, het systeem geforceerd dmv inhouden powerbutton, uit gezet. Na deze weer aan te hebben gezet verschijnt het Windows opstartlogo en de ronddraaiende voortgangsindicator, waarna het scherm zwart wordt en de voortgangsindicator wederom verschijnt. Hierna start de pc weer op en begint alles van voor af aan. De pc draait dus in een loop.
Ik heb toen internet afgespeurd en diverse pogingen ondernomen om in menu veilige modus te komen, maar tot nog toe tevergeefs.
Ik heb de volgende stappen doorgelopen:

- Shift toets ingedrukt houden terwijl de pc ingeschakeld wordt - zonder resultaat.
- De pc een aantal uren door laten lopen met de hoop dat deze na een aantal maal opnieuw opgestart te hebben zelf in veiligheids\herstelmodus gaat ook dit zonder resultaat.
- Knoopcelbatterij vervangen en bios in default modus ingesteld - zonder resultaat
- Escape toets ingedrukt gehouden tijdens opstarten - zonder resultaat
- F12 toets ingedrukt gehouden... idem.

Nu heb ik tevens via een herstel USB getracht mijn pc op te starten en daarna de herstelmodus te kiezen. Nu verschijnt de volgende melding:

Systeemherstel
U moet opgeven welke installatie van windows u wilt terugzetten als U systeemherstel wilt gebruiken.
Start de computer opn ieuw op, selecteer een besturingssysteem en selecteer systeemherstel.

Dit terwijl er helemaal geen keuzemenu in beeld is geweest.
Daarbij wil ik Windows niet opnieuw installeren maar de update via systeemherstel terug draaien.

Vandaag heeft de pc de gehele dag aan gestaan heeft dus vele malen deze loop gedraaid maar is niet in de veilige modus terecht gekomen.
Nu hoorde ik dat er ook mogelijkheden schijnen te bestaan om de pc via toetsenbord of aan-uit button in de veilige modus te starten.
Zo heb ik geprobeerd om de PC geforceerd met de powerbutton uit te zetten door deze ingedrukt te houden en dan vast te houden. Men vertelde dat de pc dan in veilige modus op moeten starten. Dit bleek dus niet het geval.
Toch schijnt er voor elke pc\laptop een toetscombinatie te zijn die de pc in de veilige modus zouden moeten zetten.
Heeft er iemand ervaring via welke toets(combinatie) de pc in veilige modus opgestart kan worden? Er móet toch een mogelijkheid zijn om Windows 10 in veilige modus op te starten.....

Alvast bedankt voor jullie hulp \ advies !!

PS. Op het scherm lukt dat tot nu toe niet omdat het systeem niet ver genoeg door start zodat deze keuze gemaakt zou kunnen worden.


Mvrgr. Mark
 
Laatst bewerkt:
Vrees dat het sinds Win10 zo vooral zo gaat, maar onderaan staan nog 1 escape:
https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/1934-hoe-windows-10-in-veilige-modus-opstarten

je kunt bijv niet meer zoals eerder met F8 voor veilig mode kiezen bij het opstarten.

Er is nog een andere modus maar die gaat toch ervanuit dat win10 gestart is.
https://www.techbout.com/windows-10-safe-mode-5668/
met: Shift + herstarten


Dus blijft er nog wel 1 optie, met de rescue DVD of USB stick die je moet hebben.....
Dus ga daar mee aan de slag.
 
Bedankt voor je snelle reactie route99.
Ik heb de eerste link in jou berichtje gevolgd en las ergens een mogelijkheid om de pc tijdens het booten een paar keer geforceerd uit te zetten. Na 2x kwam ik in herstelmodus en heb ik in eerste instantie gekozen voor automatisch systeemherstel. Hierna verscheen de melding: PC kan niet worden hersteld met automatisch herstellen.

Toen heb ik geprobeerd om het systeem via de keuze Opstartinstellingen, Veilige modus op te starten, maar ook hier zonder succes. In deze modus start de pc overigens nét zover op als in normale modus zoals ik in mijn eerste post beschreven had. (dus alleen windows logo en daarna zwart beeld)

Ongelofelijk dat een door Windows geïnitieerde update voor zo veel problemen kan zorgen.

Uiteindelijk heb ik toch weer de rescue USB stick gepakt, maar ook bied niet de gewenste oplossing. Hiermee kan alleen een nieuwe Windows versie geïnstalleerd worden en gaan mijn persoonlijke bestanden verloren.
Er zit nu niets anders op dan de pc te openen, de harddisk te demonteren en als een externe schijf aan een ander systeem te hangen zodat de gegevens veilig gesteld kunnen worden. Hierna zal ik dan een geheel nieuwe Windows versie moeten installeren en alle gegevens terug zetten. :-( Microsoft bedankt voor de update !! :-(

De optie opstarten dmv inhouden van de shift toets functioneert overigens helaas ook niet.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Mvrgr. Mark
 
Ik wil toch nog even iets toevoegen wat hopelijk tot een oplossing kan leiden.
Ik heb een opstart logbestand laten draaien en dit zojuist uitgelezen.
Hierin staat de volgende foutmelding:

Gevonden hoofdoorzaak:

Essentieel bestand d:\boot\resources\custom\bootres.dll voor opstarten is beschadigd.

Herstelbewerking: Bestandsherstel
Resultaat: Mislukt Foutcode = 0x2
Tijdsduur = 6187 ms


Is het mogelijk het betreffende bestand te vervangen door dit van een draaiende pc te kopiëren en op de probleem harddisk te plakken? Ik heb de harddisk benaderd met de Hirens Boot CD Windows XP en heb de file gevonden maar krijg nu telkens bij plakken een melding: Acces denied.
Het is me inmiddels gelukt het betreffende bestand te overschrijven maar zonder resultaat. Windows start nóg steeds niet op. :-(
 
Laatst bewerkt:
Heeft u de windows 7 installatie set nog? Want het zou best kunnen dat deze pc niet verder kan dan de windows 10 versie van voor deze update.
Ik heb dat onlangs met een Acer desktop PC gehad. Was ook een nog goed functionerende PC maar wel uit 2012, net als die van u.
Wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet door die windows 10 update heen. Bleef altijd hangen op zo'n 80%.

Met windows 7 doet ie het goed en kan ie nog 3 jaar mee.
 
Bedankt voor je reactie srpchulp.
Ik geloof niet dat dat het probleem is bij mijn pc.
Ik heb hier andere pc's staan welke veel ouder zijn en ook geen probleem hebben met Windows 10 en al zijn updates.
Ik ben gestart om een image te maken van de harddisk en ga geheel Windows 10 opnieuw installeren.
Kan hem niet misschien aangezien ik hem ook zakelijk nodig heb.
Vindt het wel schandalig dat dit soort issues ontstaan na een update van Windows... :-(
 
Tja, zorg voor een werkende image vooraf.... ;)
Heb je inmiddels de data veilig kunnen stellen?
Dat moet je in het vervolg ook beter regelen.
 
De gegevens worden dagelijks automatisch ge-backuped route99, maar ik maak altijd veiligheids image voor ik start met een nieuwe Windows versie, om te voorkomen dat er gegevens verloren gaan welke niet in de backup meegenomen worden.
En ja ik heb de data nogmaals veilig gesteld. Ik ga nu proberen om middels de rescue USB stick Windows 10 opnieuw te installeren met de keuze behoud persoonlijke bestanden.
 
Uiteindelijk heb ik toch weer de rescue USB stick gepakt, maar ook bied niet de gewenste oplossing. Hiermee kan alleen een nieuwe Windows versie geïnstalleerd worden en gaan mijn persoonlijke bestanden verloren.
Toch niet als je die backups hebt zoals je schreef? Anders begrijp ik de achtergrond van deze opmerking niet.

Een reparatie waar de bestanden na de reparatie er nog staan is wel handig, maar ze waren nooit "verloren" zoals je schreef.
 
Laatst bewerkt:
Toch niet als je die backups hebt zoals je schreef? Anders begrijp ik de achtergrond van deze opmerking niet.

Een reparatie waar de bestanden na de reparatie er nog staan is wel handig, maar ze waren nooit "verloren" zoals je schreef.

Klopt Route66, ik bedoel "dan gaan mijn persoonlijke bestanden op de systeem harddisk verloren" en dien ik ze uit de backup terug te zetten.
Inmiddels is de pc Windows opnieuw aan het installeren (Deze pc opnieuw instellen) en is 35% gereed.
Aangezien ik meerdere Outlook accounts heb (met elk diverse pst files) wordt dat weer ff puzzelen met alle instellingen enz. maar ook dat gaat goed komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan