Philips cassetterecorder trekt band los

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo allen,

Sinds vandaag ben ik de eigenaar van een Philips D8134 4 band stereo cassette recorder.
De cassetterecorder is nog in zeer goede staat maar helaas gaat het bij het afspelen mis:
de recorder speelt de bandjes wel af maar doordat de opwindas om onverklaarbare reden blijft
stil staan wordt de tape uit de cassette getrokken. Dit probleem doet zich alleen voor bij het afspelen, bij
Fast Forward, Rewind en Cueing gebeurt dit echter niet. Ik heb het apparaat al opengemaakt en behalve rare
oranje Salmiak-achtige stukjes spul heb ik er niks bijzonders kunnen ontdekken. Volgens de verkoper was het
apparaat nog volledig functioneel voorafgaand aan de verzending maar dat blijkt nu dus helaas niet het geval.

Ik heb even een kort filmpje gemaakt zodat jullie kunnen zien wat ik precies bedoel: https://photos.app.goo.gl/CJI5vro6lDvCfR1F2 (let hierbij op dat omdat het bandje er "ondersteboven ingaat" de band linksom draait en de opwindas dus links zit.)

Heeft iemand een idee waardoor de opwindas blijft stilstaan en hoe dit is op te lossen?
Alvast bedankt.

Mvg,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de meeste goedkopere loopwerken wordt de bandsnelheid bepaald door de "capstan" met aandrukrol. De "oprol" kant trekt via een slipkoppeling aan het bandje. De "afrolkant" houdt via een slipkoppeling de band gespannen. In de duurdere loopwerken zit er op beide bandop- en afrol mechanismen een motortje.
Als er géén motortje wordt gebruikt gebeurd de aandrijving meestal door rubber snaartjes. Die snaartjes lubberen na verloop van tijd uit en gaan dus slippen. Mogelijk is dat bij jou ook aan de hand (dat kan ik vanaf hier niet beoordelen) want de oprolkant wordt blijkbaar niet aangedreven. Snaartjes zijn nog wel te krijgen maar je zult er op moeten googelen.
 
Bedankt voor je reactie. In mijn geval wordt er geen gebruik gemaakt van een motortje maar van een snaartje. Dit lijkt echter nog in orde:

IMG_20180601_230942079.jpg

Ik zie net trouwens dat als er geen cassettebandje inzit dat de afrolas niet draait, terwijl dat wel zou moeten (bij andere decks draait die namelijk ook zonder cassette erin).
 
Ja. De enige manier om te ontdekken wat er aan de hand is is het ding open maken en goed kijken. Althans zo pak ik het aan. Het kan ook nog zijn dat er iets mis is met de "frictie", de slipkoppeling zelf. Als die geen frictie meer vertoont draaitr die ook niet meer. Soms bestaat die frictie alleen uit een paar vilten ringetjes die tegen elkaar worden gedrukt. Als bv. de aandruk veer niet meer werkt draait hij ook niet meer.
 
Ik heb hem nu aardig uit elkaar maar zie niks bijzonders. Misschien dat jij of iemand anders wel iets ziet:

IMG_20180602_005354836.jpg
IMG_20180602_005426803.jpg
 
Het is helaas niet mogelijk om de frictie op de foto te zien.
Bij snel spoelen krijgt het systeem wel grip via de snaren, en bij afspelen blijkbaar niet.
Als de slip echter bij afspelen net iets te groot is kom je niet over het aangrijp punt van de kracht geen die nodig is om hem af te kunnen spelen. Heb je alle betrokken mechanica/snaren al eens schoongemaakt /ontvet?
Mss is er tijdens het transport toch iets daarop gekomen, als het klopt wat de verkoper beweert.
Of nieuwe snaren nog wat doen?
 
Bedankt voor de info. Ik heb gisteren de koppen gereinigd, verder nog niets. Ik zal dat van de week eens doen.
Zoals ik in de eerste post al aangaf vind ik overal stukjes salmiakachtig spul, ook tussen de tandwielen:

IMG_20180602_100527080.jpg
 
Als je spul tussen de tandwielen vindt zul je goed moeten uitzoeken waar dat vandaan komt. Dat zet je dan mogelijk op het spoor van de oorzaak. Mss is een schijfje van de frictie of andere functie wel helemaal verpulvert en vind je het daarom niet meer terug. Dit is zo maar een suggestie op afstand.
Een andere tip kreeg ik ooit van een collega: als je rubber snaar wat is uitgelubberd moet je die een poosje in water koken. Het is geen wondermiddel maar onlangs kon ik voor iemand toch een snaartje van een pick-up zo ver verbeteren dat het weer functioneerde.
Als ik de foto van de kruimels eens bekijk doet het me denken aan de aandrijfsnaar van een broodbakmachine van een kennis welke in onlangs kon repareren. Blijkbaar is er materiaal dat onder invloed van leeftijd en warmte de geest geeft. Vraag is waar dat in jouw loopwerk thuis hoort.
In elk geval kan dat spul tussen de tandwielen de zaak al blokkeren. In elk geval goed verwijderen dus. Eén stukje op de verkeerde plaats en alles staat stil.

" In mijn geval wordt er geen gebruik gemaakt van een motortje maar van een snaartje. Dit lijkt echter nog in orde"
Het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat een klein aandrijfsnaartje volledig verdwenen is. Niet gezegd immers dat de grote aandrijfsnaar de enige is. Soms worden de fricties door afzonderlijke kleine snaartjes aangedreven. Kijk daarom goed aan de kant waar de cassette wél nog goed draait. Meestal worden beide kanten immers wel op dezelfde manier aangestuurd.
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier: Gezien de deeltjes op de foto in posting #7 is er ook iets echt verpulverd. Niet gezegd dat dat van het loopwerk komt, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk.
 
De kans dat het gedegradeerd plastic is, lijkt me ook wel groot.
Dus de bron zoeken.
Als dat ergens tussen het snaren systeem komt kan dat ook effect hebben op de normale afspeel functie, de kracht van de rommel wordt niet overwonnen, maar wel bij snel spoelen, waarbij een ander deel vd mechaniek ook nog in / bij geschakeld wordt waar die rommel niet of veel minder zit.
 
Bedankt voor de tips allen. Ik kon vandaag pas weer verdergaan. Ik heb de recorder zo ver als mogelijk uit elkaar gehaald en ben hier en daar nog wat van het spul gevonden maar niks meer tussen de tandwielen. Ik kom er ook niet achter waar het vandaan zou moeten komen. Ik heb al op het internet gekeken maar heb daar tot op heden geen foto's kunnen vinden van de binnenkant van het apparaat zodat ik kan zien wat er eventueel mist. Sowieso denk ik dat de snaar inderdaad zijn beste tijd heeft gehad. Het voelt erg uitgedroogd aan. Ik kan eventueel proberen om hem een poosje in water te koken maar vraag me af of dat het zal oplossen. Overigens @veng: ik vraag me af hoelang je dit ongeveer kookt, wil het eventueel iets uithalen.
In ieder geval is het goed om te weten dat de aandrijfsnaar eventueel nog verkrijgbaar is. Tot nu toe bedankt voor de tips, en als ik van Veng weet hoelang ik het snaartje moet koken in water ga ik dat proberen en laat ik weten of dat wat uithaalt.
 
Soms wordt er gebruik gemaakt van een aandrukwieltje waarbij de buitenomtrek bedekt is met rubber. Kijk eens of je een wieltje (poelie) kunt ontdekken met een gleuf er in en waarin je je dan een rubber ring kunt voorstellen die een ander onderdeel moet aandrijven. Dit is zomaar een wilde gedachte. Het helpt als je het mechanisme in werking zou kunnen zien.
Ik heb het op goed geluk 'n kwartiertje laten koken. Laat echter de pan ondertussen niet droogkoken:)
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk dat er een ringetje of een snaartje achter de assen zou zitten omdat daar wel een gleuf zit. Ik heb het snaartje 15 minuten laten koken maar het heeft niks opgeleverd.
Er was een moment dat hij het leek te doen maar toen begon hij weer band los te trekken. Overigens ga ik wel op zoek naar een andere leverancier voor een snaartje want 25 euro vind ik daar
wel erg duur voor...
 
Idd, ga bij de "Radio Piet's"van NL informeren, als het kan bij jou in de buurt, dan heb je geen verzendkosten en kun je zien wat ze hebben en overleggen.
 
Arnhem ligt nou niet bepaald in de buurt van het Hoge Noorden, maar toch bedankt voor de tip. Ik ga van de week wel eens hier in de buurt kijken.
 
Ding staat al in diverse musea.....

Waarom was dat ding aangeschaft?

En de juiste roller en aandrijfriem staat alleen bij Ebay.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan