document opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

LauraSpek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2018
Berichten
1
Hoi!

Ik heb recent word 2016 proffessional gekocht en geinstalleerd. Tot zover geen problemen.
Nu wil ik via het tabblat ontwerpen en document opmaken. Als ik de tekst selecteer en klik op een thema veranderd alleen de lettertype en veranderd er verder niets.
Wat moet ik doen? moet het bestand anders worden opgeslagen?

Ik hoor het graag!

Laura :love:
 
Welkom Laura,
Volgens mij is Word onderdeel van Microsoft Office Professional 2016. Jij wilt via het tabblad 'Ontwerpen' een document opmaken. Heeft jouw versie geen helpfunctie? Helaas heb ik die versie van Office niet.
Je zou een voorbeeldbestand kunnen uploaden via de editor (Ga geavanceerd) van Helpmij.nl. Daar staat in de werkbalk een paperclip en de rest wijst zich vanzelf. Je kunt in dat document dan aangeven wat de bedoeling is en eventueel welk resultaat je verwacht. Ik kan je niet verder helpen. Succes.
 
Ik heb Office 2016 wél, en gebruik het soms. Ik geef eerlijk gezegd de voorkeur aan 2010, wat een veel betere versie is. Om niet te zeggen: superieur. Maar daar heb jij niks aan, want jij hebt net 2016 gekocht :).
In Word 2016 werk ik op dezelfde manier als in alle vorige versies, en dat is: tekstverwerken op de manier waarop ik de meeste invloed op de documenten heb. En dat is dan: zelf de stijlen maken en ontwerpen. En vooral: toepassen op de correcte manier. Word kan dat (natuurlijk) nooit voor jou beslissen. Dus als jij met thema’s wilt werken (ik heb ze even bekeken in het verleden (en vandaag voor jou nog een keer) en ik loop daar met alle plezier met een hele grote boog omheen) dan werkt dat alleen als Word goed kan inschatten hoe een document is ingedeeld.

Bij voorkeur gebruik je dan overal stijlen voor de verschillende tekstblokken, zodat Word weet wat een alinea voorstelt.
Doe je dat niet, dan krijg je een opmaak op basis van wat Word denkt wat een alinea is. Thema’s veranderen standaard instellingen in een document, en dat kan dan een alinea-instelling zijn, of een lettertype. En dat zie je dan ‘live’ terug in je document. Maak niet de fout om eerst je tekst te selecteren voordat je een thema toepast; je hebt dan de kans dat het thema rotter wordt toegepast dan je zou willen. Laat Word het vooral zelf uitzoeken!

Maar neem deze tip ter harte: blijf uit de buurt van alle ‘automatische’ functies van Word; het programma bakt er doorgaans niks van. Zelf nadenken, de juiste stijlen maken en toepassen is heel wat sneller en beter. Daarna kun je altijd nog met stijlen gaan stoeien om te kijken of het er beter of slechter van wordt. Maar je zult zien dat je eigen denkwerk altijd beter uitpakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan