• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerjarig dienstrooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Berichten
374
Goedemorgen allen,

Binnenkort ga ik bij een nieuwe werkgever aan de slag in de volcontinuedienst.
Nu wilde ik alvast een opzetje maken voor een rooster. De bedoeling is dat ik deze meerdere jaren kan gebruiken.
Is het mogelijk dat, wanneer ik het jaartal wijzig, ook de dagen en weken automatisch wijzigen?

In het rooster staan ook 'schakeldiensten'. Een dag vantevoren hoor je of je bijv. middag- of nachtdienst hebt. Mocht je dienst worden omgeschakeld naar een nachtdienst dan krijgt men een vergoeding.
Ook wanneer je je beschikbaar houd voor bijv. overwerk staat daar een vergoeding tegenover. De bedoeling is dat ik straks aan de hand van dit rooster ook een soort overurenstaat kan maken.

Wie zou me alvast met het datum gedeelte op weg kunnen helpen?

Bekijk bijlage Rooster test forum 04-06.xlsx

Grt rmk
 
Bedankt Timshel, hier ga ik even naar kijken.
Alleen aardig karwei om die formules om te zetten naar het Nederlands..
 
Je kunt dat het beste doen door de van de rij met weekdagen echte datums te maken en ze op te maken als "ddd"
Daarna kun je met voorwaardelijke opmaak de weekenden laten kleuren
Ook voor weeknummers gebruik ik een formule waarbij het weeknummer alleen op maandag zichtbaar is. met voorwaardelijke opmaak laat geef ik de even weken een andere achtergrondkleur om weekonderscheid duidelijk te maken

zie bijlage
 

Bijlagen

  • Copy of Rooster test forum 04-06.xlsx
    31,5 KB · Weergaven: 64
Goedemorgen roeljongman,

Hier kan ik ook zeker wat mee!! Top.
Alleen bij een schrikkeljaar (bijv. 2016) wordt 29 februari niet gevuld..
Ik ga een uitvogelen hoe ik hier een overurenstaat aan kan hangen.

Grt rmk
 
Oeps klein foutje in de voorwaardelijke opmaak formule.
zie nieuwe bijlage
 

Bijlagen

  • Copy of Rooster test forum 04-06.xlsx
    31,4 KB · Weergaven: 50
Ik vind het niet zo voor de hand liggend gegevens die slechts eenmaal per jaar wijzigen iedere dag bij iedere bewerking in het werkblad te laten herberekenen met formules.

In de bijlage zoals het kan:

1. het werkblad krijgt als naam het jaar waarop het betrekking heeft
2. als een nieuw jaar is aangebroken worden bij opening van het werkboek de gegevens in het werkblad automatisch geaktualiseerd.
3. vooralsnog heb ik het hernoemen van het werkblad uitbecommentarieeerd, zodat je de werking van de macro kunt volgen
4. ook heb ik een stop ingevoerd om de macro te kunnen volgen.
5. in het werkblad worden alleen data gezet, de weergave wordt bepaald voot het numberformat van de cel.
6. het weeknummer staat altijd in kolom B (begin van een neiuwe maand) en als een nieuwe week aanbreekt (op de maandag dus).
 

Bijlagen

  • __geroosterd.xlsb
    22,9 KB · Weergaven: 67
Goedemiddag snb,

Heel erg bedankt voor het meedenken.
Wanneer ik het bestand open dan krijg ik direct een melding:

foutmelding rooster.JPG

Ik ben helaas nog niet thuis in macro's... wat doet deze precies??

Grt rmk
 
hij doet exact wat ik in het vorige bericht beschreef.
Druk op F8 om stapgsgewijs door de macro te lopen of op F5 om alleen maar het resultaat te zien.
 
Beste snb,

Hoe krijgt het werkblad de naam van het huidige jaar?
Hij blijft nu op 2020 staan..

Grt rmk
 
Beste snb,

Macro's zijn voor mij nog een beetje onbekend gebied.
Wanneer ik F5 kies voor het resultaat geeft ie de eerste dagen dubbel.. (zie plaatje).

grt rmk

rooster vraag.JPG
 
Dat is niet zo mooi.
Het bleek een restant van een vorige versie.
Herstelde versie:
 

Bijlagen

  • __geroosterd.xlsb
    23,7 KB · Weergaven: 67
Bedankt snb.

Je had het hernoemen van het werkblad uitbecommentarieeerd. Hoe kan ik deze aan de praat krijgen?


Grt rmk
 
Door de ' aan het begin van die regel te verwijderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan