• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kubusfunctie in excel 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikuitrotterdam

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jun 2018
Berichten
4
Ik probeer het examen Exel Expert van Microsoft te halen. In die examens komen regelmatig de kubusfuncties langs.
Door een draaitabel om te zetten in formules zie je automatisch door in een cel te klikken de functie KUBUSLID en KUBUSWAARDE.
De vragen hebben echter betrekking op KUBUSSET en KUBUSGERANGSChIKTLID om daarmee bijvoorbeeld het best verkochte product te vinden. Ik begrijp niet hoe die functies werken. Kan iemand dat met een voorbeeld uitleggen?
Alvast bedankt,
Erik
 
Nog een keer kubusfunctie

Dat ik er nu toch na 29 jaar onderwijs achter kom dat iets uitleggen niets anders is dan even copy paste van google...
Ik zal de vraag wat concreter maken: In de bijlage zie je een opdracht van een excel-examen waarbij het best verkochte product met behulp van kubusset en kubusgerangschiktlid gevonden moet worden. Ik heb de draaitabel al omgezet naar formules (OLAP) maar ik weet niet of dat nodig is. De vraag betrof in ieder geval alleen een draaitabel.
Ik reageer nu pas omdat ik ook elders heb nagevraagd. Maar eigenlijk komt niemand er uit.
 

Bijlagen

  • kubsusfunctie.xlsx
    117,8 KB · Weergaven: 112
Jammer dat het in Excel moet... zoiets doe je liever in Origin of zo. Erg laagdrempelig is het freeware programma Kyplot V5 (2017).
Via de Z-error functie (3D + bubble en kies dan dan "volume" bij settings) kun je zelfs 4D plots maken....
introj.png
 
Na wat zoekwerk dan toch een antwoord. Hier wordt het vrij goed uitgelegd: https://powerpivotpro.com/2010/02/introducing-cubeset-and-cuberankedmember/
Kies een cel en begin te typen: =KUBUSSET(
(CUBESET in het Engels).
Cube01.jpg
De uitdaging is: wat nu? Tik aanhalingstekens openen en Excel komt met een suggestie:
Cube02.jpg
Aangezien er maar een keuze is druk je op de tab toets en sluit je af met aanhalingstekens sluiten.
Vervolgens vraagt Excel om de Setexpressie. Dat is eigenlijk de kolom van je gegevens waaruit je straks een waarde wilt ophalen: de produktnamen. Tik aanhalingstekens openen en je krijgt twee opties:
Cube03.jpg
Kies bereik en druk weer op tab, gevolgd door de punt om de juiste kolom te kiezen:
Cube04.jpg
Kies Product en druk weer op tab. NU KOMT HET: tik weer een punt en tik vervolgens "children":
Cube05.jpg
Ik heb nog niet doorgrond waarom, dus: daarom :)
Hiermee hebben we aangegeven welke gegevens we in de kubusset willen.
Deze KUBUSSET functie zet alle resultaatwaarden op de een of andere verborgen manier in die ene cel. OM de cel toch iets te laten weergeven heb ik de waarde "KUBUSSET" ingevoerd als weergave waarde:
Cube06.jpg
Om echter straks een waarde uit de top-n te kunnen halen met de functie KUBUSGERANGSCHIKTLID moeten we deze set gegevens laten sorteren. Dus kiezen we eerst de sorteervolorde:
Cube07.jpg
en vervolgens op welk veld we willen sorteren:
Cube09.jpg
Zo, nu hebben we de gegevens klaar voor de KUBUSGERANGSCHIKTLID functie. Ook deze vraagt weer om de verbinding, dit is dezelfde verbinding als we net voor de KUBUSSET functie hebben gebruikt (tweede stap hierboven). Vervolgens vraagt deze functie om de zogeheten "setexpressie". Dat mag een duirect verwijzing zijn naar die cel waar we de functie KUBUSSET in hebben geschreven (cel D4 in mijn geval):
Cube08.jpg
Tenslotte geven we op welke van de producten we willen zien en omdat we het best verkopende product willen voeren we een 1 in. Het laaste argument hebben we hier niet nodig en laten we leeg. Het reultaat is "Brood en Banket".
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb met behulp van je antwoord de oorspronkelijke examenvraag nog een keer gemaakt (de nesting van kubusset in kubusgerangschiktlid bleef nog wel even lastig) maar het is me gelukt. In de bijlage de uitwerking. Het antwoord is dan overigens Groente en bij jou was het Brood en Banket.

Groeten,
Erik
 

Bijlagen

  • Boerenmarkt.xlsx
    207,9 KB · Weergaven: 160
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan