• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke in autofilter bij Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmv

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Berichten
64
Bij gebruik van autofilter in Excel staan in de drop down menu van de auto filter enkel de unieke namen of getallen die in de kolom voorkomen, kan de inhoud van de drop down menu ergens opgehaald of gekopieerd worden of is er een VBA-code die hetzelfde doet als de autofilter, dus enkel de unieke in de kolom selecteren, kopiëren en ergens anders plakken.
 
dat kan ook met een filterfunctie namelijk geavanceerd filter. dan selecteer je de kolom. kiest geavanceerd filter in menu Gegevens >Sorteren en filteren

Binnen het scherm van geavanceerd filter kun je kiezen voor kopieren naar andere locatie en onderaan aanvinken alleen unieke records te kopiëren.

zie ook
https://support.office.com/nl-nl/ar...criteria-4c9222fe-8529-4cd7-a898-3f16abdff32b

voor wat extra uitleg
 
Kan je dat met een voorbeeld bestand te plaatsen en aanduiden wat je wil bereiken
 
unieke elementen in kolom A naar kolom J kopiëren in VBA:

Code:
Sub M_snb()
   Cells(1).CurrentRegion.Columns(1).AdvancedFilter 2, , Cells(1, 10), 1
End Sub
 
Bekijk bijlage unieke lijst maken.xlsb

Bedankt voor de snelle reactie, zocht inderdaad de code die SNB gepost heeft.
Nu wil ik de code aanpassen dat deze vanaf een bepaalde regel begint te lezen, dat lukt me echter niet, gaat wel vanuit een andere kolom maar altijd vanaf regel 1.
Hoe pas je dat aan?
Bestandje bijgevoegd.
 
Waarom begin je een lijst (kolom E) niet in rij 1 ?
 
Omdat de eerste vier regels in gebruik zijn.
 
Dan horen de gegevens in die 4 regels blijkbaar niet bij de gegevens die volgen.
Alle reden om die 4 regels elders te plaatsen, zodat een kolom altijd gelijksoortige gegevens bevat.
Hoe beter de gegevens in een werkblad zijn gestruktureerd, hoe eenvoudiger de bewerking op/van die gegevens.
 
Inderdaad de eerste 4 regels zijn de hoofding van het bestand.
Waarschijnlijk zal ik een hulpkolom moeten gebruiken, bijvoorbeeld AA1 (kolom nr. 27) en van daaruit de gegevens in regel 5 van bijvoorbeeld kolom E wegschrijven.
Heb bemerkt dat er geen lege cellen in de kolom mogen staan of is daar een oplossing voor?
 
Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("E5:E" & Cells(Rows.Count, 5).End(xlUp).Row).AdvancedFilter 2, , Cells(5, 16), 1
End Sub
 
Bedankt VenA
Knop 3 werkt nu prima.
Is het mogelijk de gegevens in een keer gesorteerd weg te schrijven?
 
Werkt de marorecorder niet?

Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("E5:E" & Cells(Rows.Count, 5).End(xlUp).Row).AdvancedFilter 2, , Cells(5, 16), 1
  Range("P5:P" & Cells(Rows.Count, 16).End(xlUp).Row).Sort [p5], , , , , , , xlYes
End Sub
 
Gebruik usedrange.columns(1).advancedfilter, usedrange.columns(3).advancedfilter, usedrange.columns(5).advancedfilter, etc.
 
Bedankt SNB voor de code , maar deze krijg ik niet aan de klap.

Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
  UsedRange.Columns(5).AdvancedFilter 2, , Cells(5, 16), 1
End Sub


VenA ook bedankt, heb uw code nog uitgebreid met Beginletters, is het mogelijk om het eenvoudiger te doen?

Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("E5:E" & Cells(Rows.Count, 5).End(xlUp).Row).AdvancedFilter 2, , Cells(5, 16), 1
  Range("P5:P" & Cells(Rows.Count, 16).End(xlUp).Row).Sort [p5], , , , , , , xlYes
For Each x In Range("P5:P" & Cells(Rows.Count, 16).End(xlUp).Row)
      x.Value = Application.Proper(x.Value)
   Next
End Sub
 
Ja dat kan. Plaats even een voorbeeldbestand zoals het echt in elkaar steekt.
 
Code:
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("E5", Cells(Rows.Count, 5).End(xlUp)).name = "bereik"
     [bereik].AdvancedFilter 2, , Cells(5, 16), 1
[bereik].offset(,11).Sort [p5], , , , , , , xlYes
[bereik].offset(,11) = [index(proper(offset(bereik,,11)),)]
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dag Vena, HSV en SNB bedankt voor de hulp.
Hier het bestand (Helpmij Afrekening 1234.xlsb) waarin de code komt te staan, het paswoord is gelijk aan de cijfers uit de bestandsnaam.
Had reeds de code van SNB met een hulpkolom gebruikt.
De uwe kan waarschijnlijk ook en de volledige code kan zeer zeker ook korter, maar mijn kennis over VBA is praktisch nihil.
Je mag me altijd wel wat raad geven of de code wat inkorten.
De code van HSV is ook wel interessant maar begrijp ze niet en ze werkt niet altijd, iets met “bereik”.
 

Bijlagen

  • Helpmij Afrekening 1234.xlsb
    982,3 KB · Weergaven: 40
Dus we mogen eerst alle wachtwoorden eraf halen vervolgens zoeken om wel tabblad het gaat en de onbegrijpelijke code doorgronden? Waarom de code in elke bladmodule staat zal wel een reden hebben.
 
@ VenA

Kun je svp even bij je PM's kijken ?
 
@snb, vanwaar de haast? Als ik een suggestie heb dan laat ik het wel weten. Jij valt, denk ik, af. Zelf ben ik ook af en toe wat te ongenuanceerd.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan