• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waar waren jullie op de HelpMijDag 2-jun-2018 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een ranking van de helpers
De helpers zijn een redelijke stabiele factor en onder de regelmatige bezoekers goed bekend.
Waar zou je op willen/kunnen ranken ? Aantal berichten, aantal geleverde oplossingen, waardering van TS (aantal sterren of zo iets), beoordeling door moderators of …… ?
 
Hallo allemaal,
Hierbij weer wat statistische cijfertjes.
Vanwege tijdsgebrek, nu de maanden November en December samen.
Opvallend is dat voor het sub-forum Excel het aantal berichten per dag een behoorlijke dip vertoont: van normaal 90+ naar 75
Ik heb geen idee wat de reden zou kunnen zijn, geen vakantie periode of zo.
Ik zal volgende maand nog eens meten.
Als er dan nog steeds nog een neerwaartse trend is, zal ik onze nieuwe moderator eens attenderen :)
 

Bijlagen

  • HelpMij_Fora_en_Subfora_rev9.xlsb
    280,6 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het een maand heel rustig aan gedaan na die spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar ik wou alle zaakjes eventjes op een rijtje zetten.
Daarom was ik 14 dagen terug iets verder gegaan in de richting die Piet Bom ingeslagen was. Geleidelijk heb ik wat meer zaken beginnen bijhouden en ook op regelmatiger basis gaan opslaan, jammer maar soms kwam ik ook programma-technisch vast te zitten zodat er een gat van enkele uren was, maar bon, de laatste week is kwasi volledig gedekt.

Wat stel ik over deze week (eigenlijk 8 dagen) vast ?

(oranje balk in tabblad "samenvatting")
Excel was in die periode verantwoordelijk voor 7.8 nieuwe onderwerpen en 56 berichten per dag. (7.2 berichten/onderwerp)
Voor de totale site waren dat 19 nieuwe onderwerpen en 151.6 berichten per dag. (8 berichten/ onderwerp).
Excel staat hierdoor in voor zo'n 37% van alle berichten.
De neerwaartse tendens, die Piet Bom aangaf, heeft zich dus vorige week nog verder doorgezet en ook nu is er volgens mij geen sprake van ergens vakanties of andere abnormale omstandigheden.
Heel voorzichtig en diplomatiek moet ik hierbij meegeven dat niet iedereen treurig zal zijn met deze tendens, want de excellers drukten de rest van de site een beetje uit de markt en nu is dat misschien tot meer harmonieuzere verhoudingen herleid.

Daarnaast kon ik ook eens nagaan wanneer er meestal gepost (alle berichten) werd.
(grafiek in tabblad "samenvatting")
Blijkt dat er voor 10 uur 's morgens eigenlijk weinig aktiviteit (<=5 berichten) is, 8% van het dagtotaal.
De 8 top-uren (>9.5 berichten) zijn 12, 14 en 16-21, dus 1/3 van de dag die 60% van de berichten opleveren.
De resterende 7 uur zitten daar ergens tussenin (6-8 berichten).
De excellers volgen die tendens ook grotendeels, maar zijn blijkbaar langere slapers, die komen pas tegen de middag goed op dreef.

PS. er zijn enkele onregelmatigheden in de aangeleverde cijfers, bv. vrijdag 22/3 om 15:00, daar vermoed ik dat door de moderatoren wat huishoudelijk opruimwerk verricht werd, waarbij 1 onderwerp en 22 berichten gesneuveld zijn. Ik heb zitten zoeken hoe ik die onregelmatigheid uit mijn cijfers kon weren, maar kwam altijd ergens met een nog groter probleem te zitten. Dus het is dan maar zoals het is.

PS2. Misschien aan Piet Bom, kan je anders eens je cijfermateriaal nakijken, dan vooral de tellertjes van excel en de totale teller (als je die laatste wel hebt ??) zodat ik die eventueel nog even vooraan in mijn tabblad "logdata" zou kunnen bijzetten.
 

Bijlagen

  • Helpmij_data.xlsm
    650,6 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Hallo Bart,
Leuk dat je inhaakt op dit topic :)
En interessant om je analyses te zien.
Ik ga kijken of ik je vraag kan beantwoorden.
De laatste keer liep mijn analyse vast doordat er data bij kwam of afging, waardoor het excel-tooltje vastliep.
Misschien dat het antwoord even op zich laat wachten, want de drukte op mijn werk neemt de komende 2 maanden nog meer toe, en ik zal op mezelf moeten letten.
 
Heel voorzichtig en diplomatiek moet ik hierbij meegeven dat niet iedereen treurig zal zijn met deze tendens, want de excellers drukten de rest van de site een beetje uit de markt en nu is dat misschien tot meer harmonieuzere verhoudingen herleid.
Is toch een kwestie van vraag (what's in a name) en aanbod ;)

p.s. leuk om te zien dat er meer mensen zijn die HTML DOMDOCUMENT, zie https://www.w3schools.com/jsref/dom_obj_document.asp weten te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij mijn analyse van de afgelopen 3 maanden.
We komen met sub-fora Excel inclusief VBA toch nog op 94 berichten per dag.
Dat is niet heel slecht t.o.v. het afgelopen jaar.
Wel opvallend is het dat er ineens 83 berichten per dag zijn gepost op het sub-form: Websites maken \ Algemene website vragen
Ik zal er nog eens wat dieper induiken, en controleren of de tool de goede data vergelijkt.

Misschien ben ik wat vroeg, maar op zaterdag 1-juni-2019 is de jaarlijkse HELPMIJDAG aansluitend aan de Ledenvergadering ergens in Utrecht
Het zou leuk zijn om met zoveel mogelijk (Excel-)helpers aanwezig te zijn om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.
Eventueel zouden we ook vragen kunnen stellen aan het bestuur van de vereniging.
Het leukste is natuurlijk om eens de mens achter de schuilnamen te ontmoeten, maar misschien zijn er ook zaken die opheldering nodig hebben.
Op die dag zijn het bestuur en verenigingsleden aanwezig, dus hebben we misschien een kans om vragen te stellen.
 

Bijlagen

  • HelpMij_Fora_en_Subfora_rev9c.xlsb
    297,2 KB · Weergaven: 75
@alphamax,
via trial and error vond ik deze manier bijna de gemakkelijkste en de meest logische, dus ja, vandaar heb ik de mosterd gehaald.

@Piet Bom,
ik weet niet precies wat er misgaat met die verbindingen, ik heb dat precies nog nooit goed in de vingers gehad.
In bijlage heb ik daarom maar eens wat paginas extra geconsulteerd en de cijfertjes ervan weggeschreven naar tabblad "LogData2".
Misschien heb ik nog niet alle cijfertjes, er zijn heel wat onderdelen waar maar heel weinig op gereageerd wordt.
Op deze manier haal ik tegelijkertijd met het loggen van de andere gegevens ook dit zaakje binnen zodat die later verwerkt kunnen worden.
Ik ga even kijken of ik jouw cijfers nog in alles kan verwerken.

Doordat ik niet meer de PC continu laat loggen, komen de cijfertjes in tabblad "samenvatting" niet meer 100% tot hun recht, wat me wel opgevallen is, de laatste 3 dagen was iedereen zo'n beetje in een winterslaap. Had dat met die zomeruuromschakeling te maken ??? :rolleyes: Het valt af te wachten of jouw 94 berichten van excel+VBA nu nog wel gehaald worden, ik vrees er een beetje voor.

In bijlage een nieuwere versie van de cijfertjes van de site, waarmee je dus in een wip alles bij elkaar harkt. De verwerking van die cijfertjes zit er nog niet in.

Die helpmij-dag in juni, daar pas ik voor.
 

Bijlagen

  • Helpmij_data_V2.0.xlsm
    912,2 KB · Weergaven: 31
ik heb op geregelde tijdstippen even de computer laten meelopen.
De conclusies blijven grotendeels hetzelfde.
Het Excel-subforum en het ganse forum krijgen elk respektievelijk 60 en 148 berichten per dag te verwerken.
Er zijn aanzienlijke dagverschillen, waarin er geen duidelijke lijn te trekken is.

Daarnaast heb ik even proberen de verschillende subfora in beeld te brengen, startdatum 1/4/2019, zie tabblad "samenvatting2".
Er waren net geen 2.000 berichten.
1e opvallende punt, het totaal aantal berichten (1.975 in C1) komt niet overeen met de som van de berichten in de subfora (1.832 in C4)
Dat is een verschil van 140 berichten of 11 per dag. Het is een beetje gissen waar die zaten, ik denk dat het een som is van
- subforum "member chat", maar daarvan kan ik de teller niet inlezen zonder in te loggen en dan moet ik eea. extra programmeren, dus eerder lui dan moe.
- resultaat van huishoudelijk werk van de moderatoren (verwijderen of verplaatsen van berichten en onderwerpen)
- andere subfora die ik niet in mijn lijstje opgenomen had, van de meest had ik gekeken naar de recentste datum en als die al een half jaar oud was, ...
- nog andere ???
Door die spookberichten komt het effectieve aantal die straks over die taarten verspreid kunnen worden op 139 per dag.
Het leeuwenaandeel, 45% daarvan, gaat naar excel, daarna krijg je Windows10 en VBA met elk 8-9%, Acces met 4% en dan krijg je een resum van andere subfora met kleinere percentages.
Groepeer je die zaken een beetje, dan zit 3/4 van de berichten bij Office (63%) en Besturingssystemen (12%) gevolgd door een peleton met kleinere percentages.

Verder heb ik de cijfers van Piet Bom geintegreerd in het geheel, dus de 1e 15 rijen van "Logdata2" zijn zijn cijfers.
Het is verleidelijk om beide bronnen van cijfers met elkaar te vergelijken, maar je moet een beetje opletten.
Bv. excelberichten Piet Bom tss 8/6/18 en 31/3/19 = 85 berichten terwijl ik tss 20/3/19 en vandaag op die 60 kom, een verlies van 25.
Piet Bom kwam in zijn periode op 160 berichten (exclusief spookberichten) per dag, hier kwam ik 138 uit, een verlies van 22.
Natuurlijk zou je dat over een iets langere periode nog een keer moeten herbekijken.
Die taartgrafieken zullen wel grosso modo gelijk blijven veronderstel ik.

In tabblad "gegevens" B1 kan je de periode van het voorschrijdend gemiddelde een beetje beïnvloeden, zodat je eventueel meer uit die grafieken zou kunnen halen.
Nu staat die op 2 (dagen). Je zo die anders nog kunnen veranderen in 1 om op dagniveau te zitten of op 7 om op weekniveau te zitten.
Grappig vind ik dat de evolutie van excel en niet-excelberichten in de tijd soms duidelijk tegengesteld zijn aan elkaar, grappig, maar ik zou niet weten waarom.
 

Bijlagen

  • Helpmij_data_V2.03.xlsm
    1,8 MB · Weergaven: 32
Om even terug te komen op de vraag in de titel van deze topic:
Op zaterdag 1-juni is er weer een HelpMijDag in Utrecht.
Dan vindt er een ALV plaats tot 12:00u en aansluitend is er een gelegenheid voor forumbezoekers/helpers om elkaar in levende lijve te ontmoeten.
Vorig jaar waren er en handjevol forum helpers en van het Excel-subforum waren er 3 (snb, Timshel en ik).
Hierbij roep ik jullie op om op deze topic te reageren met: "ik kom ook"" of "ik kom niet"
Misschien leuk om te vermelden vanwaar je komt, zodat er mogelijk gecarpoold kan worden (idee van snb).
Ik ga er dus wel heen en ik vertrek vanuit Fijnaart.
Ik hoop op veel Excel-helpers (ook van de andere sub-fora natuurlijk)
 
Nog geen reacties gehad op mijn oproep :(:(
Het zal wel de stilte voor de storm zijn :):)
Ik hoop nog op veel aanmeldingen............
 
Ik kom niet.
 
ik zal schitteren door mijn afwezigheid.
 
In verband met vakantie zal ik er ook niet zijn.....
 
@cow18,
Volgens Google Maps is het een kleine 300 km van Alveringem naar Utrecht.
Dat zou zelfs met de auto een reis van 3 uur zijn.
Ik begrijp dat je een hele goede reden moet hebben om zaterdag 6 uur in de auto te gaan zitten.
Van de reacties op mijn oproep, hebben we alleen nog maar afzeggingen.
Ik heb wel de vraag van SjonR gekregen wanneer de HelpMijDag is en hij gaf aan wel van plan te zijn om erheen te gaan.
Ik hoop dat hier het verhaal van die Schaap en de Dam van toepassing is en er nu een groot aantal aanmeldingen komen.
De beste reden die ik kan geven is: Als je er niet bij bent geweest weet je niet wat je hebt gemist.
Misschien heb je wel gelijk dat HelpMij.nl over de top is. En als we dat binnenkort ook zouden weten, dan ben ik van mening dat het goed zou zijn om als Helpers eens de koppen bij elkaar te steken en proberen uit het dal te komen zodat we weer op een leuk tijdverdrijf kunnen blijven rekenen. Bij worksheet.nl ging het ineens fout. De meeste helpers van toen waren niet blij en ik zou dat niet nog eens willen meemaken. Door ons gezicht daar te laten zien hebben we de mogelijkheid hoogte te krijgen van de gezondheid en het voortbestaan van het forum. Ik wou Bill Gates ook nog uitnodigen om langs te komen en hem te vragen waarom zoveel mensen Excel gebruiken en waarom die toch zoveel vragen stellen over Excel. Als wij als helpers er niet zouden zijn, zou Excel misschien ook wel over zijn top zijn ;)
Tot zaterdag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan