Windows 10 Boot manager staat op een andere SSD en geeft opstart en input lag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

FarmDude

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jun 2018
Berichten
2
Feiten.

*Ik heb Windows 10 Home x64
*Ik heb een Asus Rog strix Z370-G Gaming moederbord met de nieuwste bios flash versie 0805 en het is een EFI moederbord. Bios CMOS heb ik gereset alvorens nader genoemde instellingen in mijn bios te hebben veranderd.
*Ik heb sinds gister Windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Dat heb ik hiervoor ook 2x gedaan op dezelfde computer.

Het enige verschil deze keer met voorgaande installaties is dat ik Windows op een andere SSD heb geïnstalleerd. Eerder stond deze op een 250GB Samsung EVO 960. Deze keer heb ik Windows op een 500GB Samsung Evo 860 SSD geïnstalleerd.
Ik heb na de nodige backups in de Windows 10 installatie alle partities in de lijst verwijderd en opnieuw gepartitioneerd voor beidde SSD's. Toen heb ik uiteraard Windows op de 500GB SSD geïnstalleerd.
Echter, dit resulteerde erin dat Windows Boot Manager op de 250GB SSD geïnstalleerd werd omdat mijn BIOS dit aangeeft. Waarom weet ik niet. Ik heb Windows 10 niet geïnstalleerd op de 250GB SSD en ik heb deze 250GB SSD opnieuw geformateerd en gepartitioneerd dus waarom staat boot manager daar dan?

Waarom is dit een probleem? Allereerste hoort dit niet, Bootmanager moet gewoon op dezelfde SSD staan waar Windows geïnstaleerd is. Windows 10 start wel gewoon op met de nodige complicaties die ik zo ga noemen.
Na de Windows installatie stond de 500GB SSD (windows installatie) niet in de lijst "BBS" (BIOS boot specification) in de BIOS en daarom werd deze ook niet aangegeen in de Boot priority lijst. Alleen de 250GB SSD die zogenaamd boot manager heeft staat daar en windows start ook op via deze instellingen.

Windows 10 staat dan ook echt op de 500GB SSD want in deze computer (this pc) is de 250GB ssd leeg en heeft de 500GB ssd de Windows bestanden.
Dus de instellingen zijn vaag/kloppen niet en boot manager staat verkeerd maar Windows werkt wel.

Complicaties.

Het probleem is dat als ik Windows 10 opstart met deze instellingen er Keyboard en Muis input lag is op het Windows 10 Login scherm. Het duurt dan ongeveer 10-20 seconden voordat de muis/tobo actief worden.
Dit heeft dan ook echt met Windows te maken of met de SSD BIOS instellingen want in de BIOS werkt tobo/muis zodra het BIOS scherm verschijnt.

Na dit verschijnsel heb ik heb dus de 500GB SSD in de BBS lijst gezet en de Boot priority ingesteld zodat de pc eerst van de 500GB boot en daarna van de 250GB ssd.

Resultaat: Hoera, de input lag is nu weg. Muis en toetsenbord werken gelijk.

Echter, nu is het bijkomende probleem dat ik een 2de laad scherm erbij heb gekregen tijdens het opstarten vandaar dus opstart lag waneer ik Windows boot dat op zijn beurt weer voor opstart vertraging zorgt.
Normaliter krijg ik het Moederbord Republic of Gamers logo na de POST met een Windows laad cirkel.
Nu echter krijg ik dat scherm als 2de te zien met daarvoor een blauw scherm met een groot Windows logo met een zelfde Windows laad cirkel. Opstarten van Windows duurt dan ook dubbel zo lang. Bijelkaar wel iets sneller dan wanneer ik moet wachten op de input lag van mijn tobo/muis maar.

Hoe los ik dit op?
 
Laatst bewerkt:
250G SSD verwijderen uit de machine en windows op de 500GB disk zetten, daarna 250GB schijf terugplaatsen ;)

Tenminste dat zou ik nu doen. Er zijn wel andere oplossingen (tabel rebuilden op de 500GB schijf e.d.) maar als het nog kan low-tech oplossen.

Het probleem is dat je praat over je 'BIOS', maar het is je 'EFI' en dat is helaas wel een groot verschil.
 
Zou 'm eerst laten draaien met de gewenste SSD die aan de eerste SATA poort hangt zonder andere schijven erbij, werkt dat dan kun je elke schijf erbij hangen.

Het is een UEFI maar ook de fabrikanten zelf hebben het over de bios.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface
Zijn idd 2 verschillende dingen alhoewel een UEFI wel een BIOS kan emuleren.
 
@wampier

EFI ja. BIOS is alleen zon veelgebruikte term voor hetzelfde dat ik eraan gewend ben geraakt. Ik begon mijn thread ook dat het een EFI moederbord is en dan hoef ik de term toch niet telkens te herhalen? BIOS klinkt ook veel nostalgischer voor mij. En zoals Lange pier zei wordt de term door de fabrikanten ook zo aangegeven, zo ook de product pagina van mijn moederbord op de Asus site om maar iets te noemen ook al heeft het bord EFI.
Maar je hebt in principe wel gelijk.

Je oplossing vind ik leuk maar een last resort. Ik ben me pas na een lange nacht installeren er aan gaan ergeren dat ik naar oplossingen zocht en uiteindelijk hier een topic plaatste. Dan moet ik alle programma's die ik gister nacht geïnstalleerd/geconfigureerd heb weer opnieuw installeren terwijl er misschien een andere oplossing is, niet?

Wat versta je onder rebuilden en high tech oplossingen? Ik heb geen idee of dat buiten mijn semi computer kundig bereik ligt maar misschien is dat uiteindelijk sneller dan alles wat ik in 8 uur nu al op de ssd heb geïnstalleerd opnieuw te moeten doen.
Ik las zonet ook dat ik de lege SSD met de bootmanager kan ontkoppelen en dan windows repair vanaf de USB kan gebruiken en dat zou dan bootmanager moeten fixen. Geen idee of het werkt maar dat ga ik zo eerst proberen.
 
Ik las zonet ook dat ik de lege SSD met de bootmanager kan ontkoppelen en dan windows repair vanaf de USB kan gebruiken en dat zou dan bootmanager moeten fixen. Geen idee of het werkt maar dat ga ik zo eerst proberen.

Boot Table rebuild dus. :) Als je je daar comfortabel bij voelt is dat inderdaad een potentiele oplossing, maar dat durf ik toch best "geavanceerd" te noemen voor de meeste mensen
 
En als dat niet lukt... verder met #2

Tip volgende keer: kloon de 250 GB schijf naar de 500 GB .... dan was je in max 1 uur klaar geweest afh v/d snelheid van je SATA-poorten. Heb het wel een in <30 minuten gered op een snelle pc.

Maak in het vervolg een complete image .. zet die op een externe schijf, schijf kaduuk image terug zetten, duurt ca net zo lang,... klaar.
Er is via het forum en google ontzettende veel over te lezen hoe je dat allemaal kunt doen. Je investeert eenmaal tijd er in en je weet het voor altijd, zo moeilijk is het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan