• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grootte van een Excel bestand is opeens bijna vervijfvoudigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanBG

Verenigingslid
Lid geworden
30 aug 2017
Berichten
942
Hallo,

Heb onlangs in een van mijn Excel bestanden een paar formules aangepast. Dit bestand is normaal gesproken een kleine 3 Mb groot, maar sinds die formule aanpassingen opeens bijna 14 Mb. Heb verder volgens mij niets bijzonders gedaan en kan niet vinden waardoor dit komt.

Iemand een idee, want met dit bestand moet ik een half uur eerder op om het tijdig te openen :confused:
 
Stuk of 8

Het is een bestand met 28 tabbladen, 25 macro's en 1 userform en een groot aantal formules. Kan geen voorbeeld plaatsen i.v.m. privacy, en anonimiseren is ten eerste een heidens karwei en ten tweede verandert het bestand dan weer
 
Laatst bewerkt:
dat zou toch bijna niet kunnen zou je zeggen. Wat zie je gebeuren als je die 8 formules er weer uit haalt? Dan wel weer 3 MB?

Heb je al gekeken of er niet stiekum formules zijn doorgetrokken naar plaatsen waar je ze niet hebben wil? M.a.w. verwijder alles vanaf de door jou gebruikte rijen en kolommen en sla het bestand opnieuw op.
 
Laatst bewerkt:
Bevat het bestand ook macro's ?

En wat levert deze macro voor resultaten op ?

Code:
Sub M_snb()
   for each it in sheets
     c00=c00 & vblf & it.name & vbtab & it.shapes.count
  next

  msgbox c00
End Sub
 
Is moeilijk vanaf hier iets van te zeggen. Vermoedelijk plaatjes of objecten.
Het zal een kwestie zijn van systematische deconstructie van een testversie.
Een voor een de werkbladen eruit slopen en kijken bij welke de grootste verkleining plaatsvindt.
 
zoals Timshel al zegt ben ik ook bang dat het door afbeeldingen komt. Zitten die er in zover je weet?
 
Nee, er zitten geen plaatsjes in. Ik ga de macro van snb even testen
 
Ben inderdaad bang dat het neer zal gaan komen op 1 voor 1 de tabbladen er uit te halen en kijken wat dat oplevert. Hopelijk (voor mij) gaat het komend weekeinde regenen.
 
Te vinden op internet:
Oorzaken toenemen filegrootte:
- Toegevoegde objecten
- Grafische objecten
- Wijzigingen in macro's
- Changing PivotTable en hoe die wordt opgeslagen
- Check de laatste cel op ieder werkblad (Ctrl+End)
- Workbook wordt opgeslagen met delen aan
- Juiste file format opgeslagen?
- Save as into new file?
It may you enable the versioning feature of your document and each every save it will be create new version that may be reason for suddenly increase size of file.
 
Jij zegt dat geen afbeeldingen in het bestand zitten.
Kun je dan de resultaten (50 afbeeldingen) van de macro verklaren ?
 
Laatst bewerkt:
@snb:

Niet: dit is een afbeelding van een tabblad waar een afbeelding in zou zitten:

Plaatjes.png

In dit tabblad wordt d.m.v. een macro een overzicht gemaakt van bepaalde data in een bepaalde periode.
 
Laatst bewerkt:
@snb:

Zelfde bestand, maar dan zonder inhoud levert jou macro precies hetzelfde resultaat. Dit bestand is 2,7 MB

Plaatjes 2.png

Dus het zal toch ergens anders door komen
 
Jan, hoeveel shapes zegt de macro van snb dat er in dat tabblad zitten? Ik zie er minimaal 1 staan op je tabblad.
 
Sjon, ik zie wat je bedoelt, maar dat is de commandbutton om terug te keren naar het gegevens tabblad

@snb: dat verklaart ook direct de uitkomst van jou macro: geeft het aantal commandbuttons per tabblad weer
 
Laatst bewerkt:
Dan bevinden er zich vele onzichtbare afbeeldingen in je werkbladen.

Code:
Sub M_snb()
  for each it in sheets
    it.shapes.selectall
    selection.delete
  next
End Sub

Ook ben ik benieuwd hoe vaak je dezelfde querytabel hebt ingevoegd:

Code:
Sub M_snb()
   MsgBox ThisWorkbook.Connections.Count
End Sub

Of heb je hele rijen/kolommen/werkbladen geformatteerd of formules doorgetrokken ?

Code:
Sub M_snb()
  for each it in sheets
    c00 =c00 & vblf & it.name & vbtab & it.usedrange.address
  next
  msgbox c00
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan