• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als MAX groter is dan..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eejjf

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2018
Berichten
27
Goedemorgen,

Ben ik weer met mijn volgende dilemma.. Ik ben voorraden aan het checken en wil dan bepalen of het product adhv de verkoopgeschiedenis ingekocht dient te worden en hoe veel stuks ingekocht dienen te worden.
Wat ik had gedacht was:
Als in de laatste drie maanden geen afzet is geweest, dan hoeft het product niet automatisch besteld te worden. Als er wel afzet is geweest dan kijk naar het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden en koop dit gemiddelde in, maanden waarin niets verkocht is worden niet meegeteld. Hiervoor heb ik deze code:
=ALS(AANTAL.ALS(N11: P11;"<1")<=2;ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(G11: P11;">0");0);"0");

Alleen wanneer er dus een product is waarvan het hele jaar niets verkocht is, alleen in de laatste maand 20x stuks verkocht zijn. Berekent ie dus dat ik 20 stuks ga bestellen voor de komende maand, dit is niet de bedoeling want het was waarschijnlijk maar een enkele keer dat dit product zo vaak verkocht word.

Nu wou ik dit oplossen met de code:
=ALS(MAX(G11: P11)*GROTER.DAN(MAX(N11: P11); );MAX(G11: P11)*0,25; )

Dus als de hoogste waarde in de afgelopen waarde groter of gelijk aan is aan de hoogste waarde, dan bestel een kwart vd waarde.
Maar deze code resulteert dan in #WAARDE! en ik vind zelf niet wat ik fout doe.
Wil ik te veel? Heb nog mijn document met probeerseltjes toegevoegd..

Bekijk bijlage Probeercodes.xlsx

Alvast alweer bedankt. :eek:

NB heb spaties in de code gezet ivm de smileys...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Eejjf

ken je de optie formule evalueren al? deze vind je onder het Formules menu in het formules controleren blok.
Daarmee kun je stap voor stap door een formule stappen en zien welk deel de foutwaarde geeft.
Heel handige optie om complexere formules te analyseren / evalueren.

ik ga ook even naar je vraag kijken maar deze tip helpt je misschien nu of in de toekomst al wat verder bij oplossen van (onverwachte) formule fouten
 
Hallo Eejjf

ken je de optie formule evalueren al? deze vind je onder het Formules menu in het formules controleren blok.
Daarmee kun je stap voor stap door een formule stappen en zien welk deel de foutwaarde geeft.
Heel handige optie om complexere formules te analyseren / evalueren.

ik ga ook even naar je vraag kijken maar deze tip helpt je misschien nu of in de toekomst al wat verder bij oplossen van (onverwachte) formule fouten

Ja klopt, ik had dat al geprobeerd en als ik dan de stappen volg, lijkt het te kloppen tot hij de uitkomst onderstreept geeft en als ik dan nog eens op evalueren klik dan zegt ie #WAARDE!
 
En an sich werken de twee codes wel, pas als ik ze tot een code wil samenvoegen krijg ik #WAARDE!
 
het lijkt erop dat er in je formule ergens een haakje fout staat

als ik de formule aanpas naar
PHP:
=ALS(AANTAL.ALS(N11:P11;"<1")<=2;ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(G11:P11;">0");0);ALS(MAX(G11:P11)*GROTER.DAN(MAX(N11:P11););MAX(G11:P11)*0,25;))

komt er 5,75 uit

ik heb het stuk ;"0"); aan het eind van je eerste quote eruitgehaald, dat lijkt een restant van een eerdere poging
 
Ja maar dan werkt het feit niet meer, dat als er het hele jaar niets verkocht is, en in de laatste maand een keer toevallig wel (en laat dit nou net 20 artikelen zijn) hij weer 20 artikelen wil inkopen. Dan moet ie dus *0.25 doen om maar een kwart ervan in te kopen..
 
Mij lijkt deze voldoende
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(N11:P11;0)=3;0;ALS(AANTAL.ALS(N11:P11;"<>0")>1;ALS.FOUT(GEMIDDELDE.ALS(G11:P11;">0");0);MAX(G11:P11)*0,25))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan