Router instellen voor educatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Prosperos

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2005
Berichten
66
Beste Helpmij.nl,

Ik werk voor een kleinschalig bedrijf waar leerlingen van de middelbare school komen om te kunnen studeren. Ik heb echter gemerkt dat veel leerlingen stiekem op hun mobiele telefoon zitten. Tegen de tijd dat je bij ze komt, hebben ze vaak al gewisseld van app en zeggen ze dat ze huiswerk aan het opzoeken zijn (dat gaat tegenwoordig via een app genaamd Magister).

Nu heb ik de router zo ingesteld dat alleen bepaalde websites te bereiken zijn met een whitelist. Zo kunnen de leerlingen prima op Spotify voor muziek en op Magister voor het huiswerk, echter blokkeer ik op deze manier niet alle apps (zoals bijvoorbeeld Instagram).

De router die ik gebruik is de FRITZ!Box 7581.

- Mijn vraag is dus waarom Instagram erdoorheen komt, terwijl alleen bepaalde websites toegang hebben.

- Daarnaast zou ik geholpen zijn met een whitelist met websites, dus als je daarvoor een goede bron hebt dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Prosperos
 
Omdat het overgrote deel van de mensen geen wifi gaat gebruiken, maar mobile data?

Indien Instagram gebruik maakt van een DCN kun je app alleen blokkeren als je exact weet welke servers er gebruikt worden. Er zijn proxy blocklists voor van alles en die kun je veelal onder dat soort termen redelijk makkelijk vinden met Google.
 
Zelfs op de wifi kom je door tot instagram. Dus er is iets anders aan de hand.

Veel leerlingen zijn slim genoeg om van de wifi af te gaan als ze apps willen gebruiken. Toch willen we het zoveel mogelijk voorkomen dat ze op deze apps zitten.
 
Ik heb geprobeerd de tcp en udp poorten te blokkeren, echter weet ik niet van alle apps deze poorten. En volgens mij gebruiken de apps die ze wél mogen gebruiken deze poorten ook. Misschien kan iemand daar meer licht op schijnen voor mij? Hoe kan ik makkelijk achter de poorten van deze apps komen bijvoorbeeld?
 
Op een bepaald moment ga je zoveel blokkeren dat je als bedrijf er ook last van krijgt....
Daar waar opera VPN geblokkeerd is , fiets ik met mijn eigen geconfigureerde VPN van thuis er zo doorheen...
En zo doen zij het ook.

Probeer eens met de in gesprek te komen wat zij redelijk vinden en wat jij redelijk vindt en probeer de midden weg te vinden.
Of iets dergelijks, wees creatief ... en laat ze meedenken zodat ze het gevoel hebben dat ze serieus genomen en jij toch de zaak veilig houdt. Je leert mogelijk nog wat van ze. Anders gaat iedereen de oorlog loopgraven in en wordt er weinig bereikt en...:
Anders gaan ze toch wegen zoeken... waar jij geen weet van hebt....
Dan schiet je je doel helemaal voorbij.....

Is er geen klein budget om een "publieke wifi" op een ander sub net of een goedkoop ADSL-abbo te zetten, zodat je compleet scheidt met hun wifi van de bedrijfs-wifi?
Met dat laatste ben je voor minder dan 50 euro/maand van alle problemen af.
Immers "stiekem op hun mobiele telefoon".... dat ga je niet oplossen op jouw manier maar het bedrijfsnetwerk daar komt dan het vreemde verkeer niet over heen, dus de security issue is er niet meer.

Tja... is het verder niet een zaak om acceptabele bekend gemaakte spelregels door te nemen bij de introductie en laat de begeleider erop toezien en maak het tot een van de thema's van de beoordeling die door de begeleider gedaan wordt; immers als ze later echt een baan hebben zal een baas dit ook niet altijd goed vinden... dus een stage is ook tav dit een mooi leermoment.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan