Access 2016 Datum filtering

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
321
Ten behoeve van een rapportage van ingevoerde werkorders en die op datum worden gesorteerd heb ik een Query gemaakt. Ik wil in de rapportage een lijst zien waarvan de werkorders vallen binnen een datumgebied tussen een begindatum en een einddatum, bv. 3 maanden. In de Query's heb ik hiervoor in de Ontwerpmodus in het veld datum als Criteria opgegeven: Between Data() And Date() -120. Volgens mij wordt er dan gefilterd op een periode tussen de huidige systeemdatum en de huidige systeemdatum min 120 dagen. Op zich vindt de filtering plaats doch er vallen werkorders tussen uit en precies de werkorders van steeds de 1e van de maand, dus 1mei, 1 juni etc. Hoe komt dit? Heeft iemand een verklaring, ik verneem het graag.
 
Datums zijn getallen en in beginsel pak je dus als je de reeks vandaag zou toepassen alles tussen 7-2-2018 en 7-6-2018. Daar vallen 1 mei, 1 juni dus ook onder. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo'n filter dat effect heeft, en er is geen verklaring voor. Tenzij je op die dagen ook geen orders hebt natuurlijk. Maar je geeft wellicht te weinig informatie, want we zien de query zelf niet. Overigens zijn er geen maanden te verzinnen die bij elkaar opgeteld ook maar in de buurt komen van 120 dagen :). Als je echt drie maanden terug wilt, of 4, dan kun je beter de formule DateAdd gebruiken. Overigens raden de (echte) experts af om met Between te werken, en de > en < parameters te gebruiken. Je krijgt dan dit criterium:
PHP:
>DateAdd("m";-3;Date()) And <=Date()
Ik ga hierbij maar even uit van de Nederlandse perceptie van 3 maanden :).
 
Dank voor je antwoord. Ik zag water branden en miste op onverklaarbare wijze 4 stuks werkorders . Ik ga je idee uitwerken, gaat vast lukken, bedankt.
 
Het werkt. In de betreffende Query bij Criteria jouw code ingevuld. Voortaan laten we "Between" ongebruikt. Dank voor je hulp.
 
Er is niks mis met het gebruiken van de BETWEEN AND constructie.
Waarom OctaFish vind van wel is me een raadsel.
OctaFish is dan ook geen (echte) expert ;)

Tardis
 
OctaFish is dan ook geen (echte) expert ;)
Dank je wel voor het compliment. Ik zal hem met alle liefde retourneren. Ik gaf alleen maar door wat ik op andere websites lees, en waar men liever met > en < dan werkt. Zelf doe ik dat ook, omdat je dan veel flexibeler bent met het maken van een dynamisch filter. Ik heb ook niet gezegd dat er iets mis is met Between. Goed lezen blijkt toch lastig te zijn... Simpel voorbeeldje: als je een datumbereik instelt op basis van twee tekstvelden, kun je met > en < altijd een correct werkend filter opbouwen, met Between niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan