• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een bereik zo instellen dat alleen één bepaalde gebruiker cellen kan muteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenExcel

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2015
Berichten
42
Hallo,

ik zit met de volgende casus. Op mijn werk maken we gebruik van een werkplanning in excel. Elke medewerker kan hier in muteren en dat moet ook zo blijven. Ik zou echter graag zien dat bepaalde velden alleen kunnen worden aangepast door 1 persoon, namelijk de medewerker die verantwoordelijk is voor de planning.

Bestaat die mogelijkheid, bijvoorbeeld op basis van windows gebruikersnaam, om in te stellen dat bepaalde cellen alleen door een specifiek aangewezen gebruiker kunnen worden bewerkt?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, zou hier heel veel ergernis besparen !
 
alle cellen ontgrendelen behalve de cellen die alleen door de planner mogen worden bewerkt. En vervolgens beveiligen met een wachtwoord?
 
Dat is inderdaad een hele simpele oplossing. Ik heb het getest en het werkt inderdaad voor me op één probleem na.

In het werkblad zit een macrotje dat alle filters wist ui de tabelkolomkoppen.

Dit macrotje doet het niet meer als ik het werkblad beveilig. De code waar hij vastloopt is ActiveSheet.ShowAllData. Ook al zet ik alle vinkjes aan bij de opties die mensen nog wel kunnen als het werkblad beveiligd is werkt deze macro niet meer.


Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
 
ja, zet de code tussen deze regels:

Code:
Sheets("Blad1").Unprotect Password:="voorbeeld"

code hier

Sheets("Blad1").Protect Password:="voorbeeld"

wachtwoord uiteraard even corrigeren.
 
Overigens kun je simpel checken op ingelogde gebruiker, als je de beveiliging op persoon wilt hebben. Met VBA.Environ("Username") lees je die uit.
 
Mij lijkt een apart, verborgen werkblad voor de planner eenvoudiger; dan is geen beveiliging nodig.
 
@SjonR, die code geeft helaas een foutcode, dat lukt helaas niet.
Update: Met ActiveSheet in plaats van de naam van het werkblad werkt het wel.
Bedankt voor je hulp!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan