• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen kopieren naar een ander tabblad wanneer er een waarde is ingevuld in een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

svenvd

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2018
Berichten
17
Beste Excel kenners,

Ik heb voor mijn werk een file ontworpen (To Do lijst) voor de overdracht tussen mij (bureau) en de uitvoerders (collega's op de site) eenvoudiger te laten lopen en te zorgen dat er niks vergeten kan worden. De bedoeling is heel simpel: er komt een vraag binnen om iets uit een container te halen, of iets klaar te maken voor transport en we zetten dat op de lijst zodat de mails niet verloren gaan in de massa.(de file in kwestie heb ik in bijlage bij gezet, maar dat is een oefen file)Bekijk bijlage nieuwe werklijst TEST FORUM met macro's.xlsm

De bedoeling is dat ik iets op de werklijst zet, onze ploegbaas het laat uitvoeren, en ik de gegevens terug ontvang in diezelfde file om mijn administratie te kunnen doen en transport te regelen. Hieronder een voorbeeld.. We hebben een soortgelijke file die we reeds gebruiken, maar door de vele werkzaamheden is deze zeer onoverzichtelijk geworden en neemt deze zeer veel tijd in beslag en gebeuren er fouten.
Beste Excel kenners,

2018-06-09_210326.jpg

Daar de administratie soms langer duurt dan 1 dag (of in sommige gevallen soms 2 maand zoals in bepaalde landen het geval is) en onze ploegbaas het niet altijd in de lijst wil laten staan zou er een formule moeten komen om de afgewerkte zaken te kopieren naar een 2de tabblad.

In kolom 12 zet de ploegbaas de afwerkdatum wanneer onze mensen iets af gewerkt hebben. Van zodra er een datum, of iets instaat zou deze hele rij moeten gekopieerd worden naar het 2de tabblad. Let wel: het mag niet verwijderd worden uit deze lijst, dat doen we nadien dmv van de filter.

Ikzelf vul maar pas kolom 13 in dat alle administratie ervan gedaan is en filter deze dan ook manueel weg in tabblad 2.

Een bijkomstige moeilijkheid is dat deze file moet draaien op Onedrive zodat meerdere mensen hierin tegelijk kunnen werken.

onderstaande zou ook een makkelijke optie kunnen zijn, maar ik vrees dat dit niet zo simpel gaat zijn:

de rij selecteren, rechtermuisknop, (komt een selectie menu van afgewerkt ipv knippen, kopieren, invoegen, verwijderen) en dan gewoon op de knop afgewerkt klikken en klaar. Ik heb dat gezien in een excelletje van een oud collega. (heb dat nog steeds staan op mijn PC).

Mvg Sven
 
Zet deze in de bladmodule van Blad1 ( werklijst)

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Columns(15)) Is Nothing Then
        With Sheets("afgewerkt")
            Lr = .Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
            .Cells(Lr, 2).Resize(, 15).Value = Cells(Target.Row, 2).Resize(, 15).Value
        End With
    End If
End Sub
 
Beste SjonR,

Bedankt voor u zeer snelle reactie.
kan U me nogmaals helpen met deze formule toe te passen? Ik zou niet weten hoe ik deze moet instellen. Ik ben maar een leek wat modulles betreft. Een macro opnemen kan ik wel, maar dit is voor mij zelf al iets complexer.

Ik heb geprobeerd deze toe te voegen via de VBA, daar Rechter Muis op werklijst en invoegen module. Daar kopier ik U formule, maar ik zie niet hoe ik deze kan uitvoeren.
daar het via Privite Hub is kan ik ze ook niet toekennen aan een drukknop daar de formule niet tussen mijn macro's staat.
 
Sven, de macro doet zijn werk zodra er een datum in kolom O wordt ingevuld.
 

Bijlagen

  • nieuwe werklijst TEST FORUM met macro's.xlsm
    162,3 KB · Weergaven: 166
Oww zeker.

Ik ben zeer blij met deze oplossing en ga morgen verder testen en wat meer macro's bijzetten en overleggen met de collega's wat er nog moet bijkomen voor hun.

Dit is wat ik in gedachten had en ga daar zeer veel plezier aan beleven.

Alvast bdankt voor je hulp.

vriendelijke groeten Sven
 
beste sjonR,

na een aantal weken te werken met de nieuwe lijst, die in de smaak valt bij iedereen is er een probleempje opgedoken.
na de 12 lijn onder elkaar te zetten en we zetten bij afgewerkt de afwerkdatum, zet hij deze wel naar het andere tabblad maar gaat hij terug de eerste lijn overschrijven. moet ik in de private sub een ander selectieveld aanduiden of kan dat uitgebreid worden naar de eerste 6000 lijnen onder elkaar bijvoorbeeld?
 
bij mijn bestand is dat probleem er niet. plaats eens een bestand waar dat probleem zich voor doet.
 
beste SjonR,

in bijlage de file waarvan ik vanaf lijn 10 de nummers 1 tot... gezet heb.
als je één voor één bij afgewerkt de datum zet zal je zien dat in het tabblad nummer 1 overschreven zal worden door nummer 2 enzoverder.
ook was de vraag gekomen of ipv te kopieren naar het 2de tabblad het kon geknipt en geplakt worden, maar dat lijkt me al al snel ingewikkeld niet?
zeker omdat je met behoud van de rasterlijnen zit.

Bekijk bijlage werklijst met automatische afgewerkt origineel.xlsm
 
Sven,

de code zoek de laatst gevulde cel in kolom B. als je die niet altijd invult is het misschien handig om een kolom te kiezen die wel altijd is ingevuld.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Columns(15)) Is Nothing Then
    X = Target.Row
        Application.EnableEvents = False
        With Sheets("afgewerkt")
            Lr = .Range("[COLOR="#FF0000"]B[/COLOR]" & Rows.Count).End(xlUp).Row + 1
            Cells(X, 2).Resize(, 15).Cut .Cells(Lr, 2).Resize(, 15)
            Rows(X).EntireRow.Delete xlShiftUp
        End With
        Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub
 
Bedankt, ik test het morgen uit. Is het volgens u mogelijk met knippen op het eerste tabblad en plakken in het 2de tabblad ipv kopieren zonder dat mijn rasters verdwijnen? Alvast zeer zeer bedankt voor u moeite.
 
SjonR,

de formule werkt perfect. zelf het knippen werkt top.
ik heb inderdaad de "B" veranderd naar een kolom die altijd ingevult is, namelijk I en dat werk supper.

bedankt hiervoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan