Wit beeld na laptop uit elkaar te halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richard122

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2008
Berichten
72
Goedenavond allemaal. Ik heb vandaag voor iemand de laptop uit elkaar gehaald, omdat de ventilator niet werkte. Ik heb mijn fan aangesloten op deze laptop om te kijken of het aan de fan zelf ligt. Hiervoor moest het hele apparaat uit elkaar. Toen ik alles weer opnieuw in elkaar had geschroefd en hem aanzette, gaf de computer een zwart beeld met een dun wit randje bovenaan. Vervolgens werd het scherm geleidelijk aan steeds witter en voor de zekerheid had ik hem zo snel mogelijk uitgezet.

Omdat ik met alle draadjes/componenten rustig om ben gegaan en niets heb beschadigd (voor zover ik weet), kan ik me alleen voorstellen dat ik een draadje niet goed heb aangesloten. Morgen ga ik hem dus ook even opnieuw uit elkaar halen en alles checken, maar ik ben toch bang dat ie toch kapotter is dan ik denk. Kan iemand mij vertellen of dit waarschijnlijk een half los draadje is of dat dit ergens anders aan kan liggen. Zijn er dingen waar ik morgen rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
 
Klinkt als het ontbreken van een video-signaal.
Controleer dus of de flat-cable, die van het moederbord naar het scherm loopt, nog goed in de connector op het moederbord zit.
Deze loopt via een scharnier waarmee het scherm aan de rest van de laptop vast zit.
Kabeltje is meestal iets als dit:
X551-800x800.jpg

Connector op het moederbord ziet er vaak uit als de witte met de vermelding "media" op deze afbeelding.. ( deze heeft een "borg-strip" die de flat-cable in de connector op z'n plek houdt..)
IMG_0506b.JPG
 
Hallo

Elementaire info ontbreekt ...

Merk/typenr laptop ...

Werkte deze voor de rest nog wel ??? (beeld , etc ...)

Indien niet , kan de chipset van deze merkloze laptop reeds van het motherboard zijn losgekomen door langdurige/extreme hitte ...

Een wit scherm , is meestal een indikatie dat deze geen sturing krijgt ...

De ventilatoraansluiting motherboard had je kunnen controleren d.m.v. een multimeter (spanning)

Peter
 
Bedankt voor de berichten alvast. Ik heb de kabel van de monitor gecheckt, maar dit maakte geen verschil. Ik kreeg nog steeds hetzelfde beeld. Maar toen had ik even gezocht en ik kwam erachter dat dit vaak gebeurt bij dit model wanneer het RAM geheugen er niet goed in zit (en dit model geeft daar geen melding van). Ik heb het RAM er dus beter in gedaan, maar nu krijg ik niks meer te zien op het scherm, maar hij lijkt wel beter op te starten. Er branden nu meer lichtjes en je moet de aan/uitknop 5 seconden inhouden om hem uit te zetten (voorheen ging dat direct). Over de ontbrekende informatie:
Asus Altec Lansing K53S

Ik heb op dit moment een aantal keer geprobeerd de RAM stick er terug in te doen en de hij geeft nu afwisselend geen beeld(maar lijkt wel op te starten) of hij geeft het witte beeld(en lijkt verder niks te doen). Zou het aan de RAM stick zelf kunnen liggen? Zou ik het RAM geheugen van mijn laptop in deze laptop kunnen doen om even te checken of is dat niet per se compatibel?

Verder maak ik me nu even geen zorgen over de ventilator. Voordat ik aan de slag ging, werkte alles nog goed, behalve de ventilator uiteraard, dus het is zonde als ie echt stuk zou zijn nu.
 
Sluit eens een externe monitor aan op de vga-aansluiting, dan weet je of het een hardware of software-probleem is...
 
Ik had in eerste instantie geen tweede beeldscherm, maar die heb ik even geregeld. Daarop doet alles het wel gewoon. Dan ga ik toch maar controleren of de kabel naar het beeldscherm er goed in zit. Hopelijk zit er geen breuk in.

Aangezien alles het deed voordat ik hem demonteerde, lijkt het me geen softwareprobleem overigens. Maar in het geval ik ernaast zit, wat stel je voor?
 
Laatst bewerkt:
Als de externe monitor wel beeld geeft dan is er dus sprake van een hardware-probleem.
Waarschijnlijk de kabel van moederbord naar lcd-scherm zoals ik reeds eerder aangaf.
Het "loskomen" van de chipset zoals VDK_P eerder opmerkte is ook mogelijk maar lijkt mij niet waarschijnlijk aangezien er voor demontage van de laptop wel normaal beeld was.
Rest eigenlijk maar 1 conclusie: er zit ergens iets hardwarematig niet goed tussen monitor en lcd-scherm.
Dat kan een connector zijn die slecht / geen contact maakt maar ook een kabelbreuk...dat zul je zelf moeten uitvogelen..
 
Ik vrees dat ik het uitgevogeld heb... Zie hier(omcirkeld).
39f5fd77-1a03-49b4-bffb-926d132b10b4.jpg

Ik neem aan dat dit stukje doorgebrand is. Is dit te repareren? En is het waarschijnlijk dat dit het gevolg is van het demonteren?
 
Ik kan op de foto niet goed zien wat je precies bedoeld in het aangegeven gebied dus helaas kan ik daar geen zinnig woord over zeggen..
Wellicht dat VDK_P hier een reactie op heeft..?
 
In het omcirkelde stukje (links) is een deel van het circuit blauw(oke, wie hou ik voor de gek? Ik ben kleurenblind, maar het is iig verkleurd).
 
Hallo

Het omcirkelde deel is verkleurd .... (bruin)

Het blauw , is een of andere markering met een alcoholstift gok ik ...

Ik zie ook soldeerflux , of iets dat er op trekt ...

Een paar s.m.d. componenten zitten ook niet korrekt gepositioneerd.

Of er is indertijd reeds gesleuteld in deze omgeving , of er is misschien toch iets verkeerd gelopen tijdens uw manipulatie.

Ik zou de voedingsspanning meten op het l.c.d. paneel zelf (op pin 1 moet je +19V meten t.o.v. gnd).(op batterij zal dit uiteraard lager zijn)

Of dit ook pin 1 is op de connector op het motherboard weet ik niet , maar is vlug gecontroleerd.

Het metaal van de connector is zo goed als altijd gnd

Let op dat je geen sluiting maakt , want laptop's zijn niet echt vergevingsgezind op dat gebied.

Op deze connector is altijd voedingsspanning aanwezig , ook als de laptop is uitgeschakeld.

Om te controleren of er voor de rest nog leven in een laptop zit , gebruik ik een oscilloscoop , maar :

Dit: --> https://www.benl.ebay.be/itm/Mini-3...356923?hash=item1a2c1eaa7b:g:w2YAAOSw~RVaQc4a

Is uiteraard ook bruikbaar , en is spotgoedkoop.

Bij een niet korrekt ingeplugde r.a.m. module , start de laptop niet op , en uiteraard ook geen beeld (nogmaals controleren ???)

Veel laptops weigeren ook op te starten indien de fan geen feedback (pulsen) geeft naar het motherboard toe ...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is , laten uitvoeren door iemand met wel de nodige ervaring.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Als er geen soldeerbout in die buurt was recent... dan was het:

  • altijd al zo en valt het nu pas op... Wie zeg dat er een causaal verband is tussen dit en de storing?
  • er is een flinke kortsluiting geweest die dit veroorzaakt heeft.
  • .....?

Als dat laatste waar zou zijn zouden er flinke stroom voerende bedradingen/printroutes moeten lopen...
Heb je daar met iets van metaal zitten te rommelen? NIET: dan kan het haast niet waar zijn.

Hoeveel ervaring heb je met het open maken en veranderen van moederborden van een laptop?
Welke elektronica ervaring heb je? Gewoon om een betere inschatting te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan