Standaardwaarde voor kolom in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

stimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2016
Berichten
33
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier (mag vba zijn) om ervoor te zorgen dat wanneer je in een Excel-tabel een regel toevoegt er automatisch een standaardwaarde gezet wordt in één van de kolommen.

Die kolom heeft 2 mogelijke waarden "Nieuw" en "Doorgestuurd" (selecteerbaar via gegevensvalidatie) en bij een nieuwe regel zou automatisch "Nieuw" moeten ingevuld staan.

Alvast bedankt voor de tips!
 
Dat wordt een lastige als je dat niet wilt programmeren. Je kunt het zo oplossen, al weet ik niet of je er voldoende aan hebt omdat alleen de laatste rij op Nieuw blijft staan, en de rest op Doorgestuurd wordt gezet. Je hebt dan overigens geeneens gegevensvalidatie nodig, al kan het handig zijn om die te gebruiken om later alsnog een andere keuze te kunnen maken.
Ik gebruik in kolom A (vanaf A2 een veld Volgnr om automatisch een rijnummer te genereren. Dat gebeurt met de formule =RIJ()-1. In B2 zet je dan:
PHP:
=ALS([Volgnr]=MAX([Volgnr]);"Nieuw";"Doorgestuurd")
Daarmee krijgt elk nieuw record automatisch de tekst Nieuw, en alle voorgaande records dus de status Doorgestuurd. Met een formule gaat het sowieso niet lukken in de cel zelf, omdat je niet én een formule in een cel kan hebben, én vaste tekst uit een keuzelijst. Voor andere varianten zul je dus denk ik een Worksheet_SelectionChange event voor moeten gebruiken die dan hetzelfde zou kunnen doen: controleren of de cel het hoogste rijnummer is en dan de tekst vervangen.
 
Wat is het verschil in informatiewaarde tussen een cel die leeg is, of het woord 'nieuw' bevat ?
Alle cellen die niet 'doorgestuurd' bevatten zijn nl. 'nieuw'.
 
@snb Die afweging had ik ondertussen ook gemaakt, soms is "simpel" denken de beste manier.

Bedankt voor jullie feedback!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan