• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch reeks invullen bij opgeven tussenmaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

formule

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
37
Goedemiddag,

Na wat zoekwerk op het forum kom ik er nog niet helemaal uit, excuses als deze vraag toch al eens gesteld is.

Ik wil excel automatisch de tussenliggende waardes laten uitrekenen wanneer ik cellen in een kolom een waarde geef.

Simpel is 10 rijen en waarde 1 invullen in rij 1 en waarde 10 invullen in rij 10, excel vult de overige waardes (2,3,4...9) zelf in. Dat lukt me nog :)

Nu wil ik echter dat excel ook de waardes uitrekent wanneer ik extra rijen zelf in ga vullen, dus in rij 5 bijvoorbeeld 21 invul. Dan moet rij 2 6 zijn 1+((21-1)/4)en rij 3 11 en rij 4 16

De waardes in kolom rij zullen altijd met 1 oplopen maar kunnen bijvoorbeeld ook van 14 tot 39 lopen
Dus langere en kortere reeksen zullen voorkomen
Er moeten minimaal 2 waardes (1e en laatse rij) ingevuld worden om de rest aan te vullen
Er kunnen echter ook meerdere cellen ingevuld worden, dan ontstaan kortere subreeksen waarvan de tussenwaarden steeds berekend worden
aan de hand van de ingevulde min en max waardes in die subreeks

Elke willekeurige tussencel kan ingevuld worden waardoor steeds meer subreeksen zullen ontstaan

Ik wil graag 1 formule in elke cel "waarde" kunnen gebruiken zodat ik vrij ben rijen weg te halen en toe te voegen

Zie bijgevoegd voorbeeld

Ik heb in de excell beschreven hoe ik denk dat het zou kunnen werken, maar geen idee of dat ergens op slaat :)

Alvast dank voor het meedenken

Cheers
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - helpmij forum.xls
    29,5 KB · Weergaven: 77
Dank voor je reactie, VBA is geen probleem!
Ik ben er niet in thuis maar met een beetje hulp hoe ik een VBA oplossing aan een bestaande Excell toevoeg, gaat me dat wel lukken.

Ben benieuwd naar je oplossing
 
1. waarvoor wil je dit gebruiken ?
2. hoe kan Excel/VBA detecteren wat ingevoerd is en wat berekend ?
3. de berekeningkolom kun je toch beter laten afwijken van de invoerkolom ?
 
Laatst bewerkt:
1 Ik gebruik het om lengtematen in te voeren. Afhankelijk van de vorm die ik opmeet zal ik meer of minder maten invoeren. Een rechte lijn behoeft slechts 2 maten, een lichte kromming 3 of 4 (je maakt van de kromming feitelijk kleinere rechte stukken, dat zijn de subreeksen). Hoe onregelmatiger de kromming hoe meer maten er opgemeten en ingevoerd moeten worden om de afwijking van de rechte lijnen tov de kromming niet te groot te laten worden.

2 Ik heb geen idee hoe Excell of VBA kan weten of een cel is ingevoerd of berekend, dat is deel van mijn vraag en een groot deel van de oplossing wanneer het in 1 rij gezet kan worden. Als dat niet kan zal de invoer losgekoppeld moeten worden van de reeksen. Bijvoorbeeld het rijnummer en een maat opgeven ergens?

3 Liever niet, maar zoals gezegd moet dat misschien wel

Dank voor je reactie
 
Volgens mij doet de grafiekfunktie in Excel dat automatisch voor je:
 

Bijlagen

  • __subreeksen.xls
    31,5 KB · Weergaven: 115
Volgens mij doet de grafiekfunktie in Excel dat automatisch voor je:

Dank voor je reactie

Ik zie in je voorbeeld een beetje wat je bedoeld,

Echter moet er voor elke rij een waarde ingevuld worden anders wordt de grafiek niet doorgetrokken, dus als ik een paar cellen leeg laat tussen 2 ingevulde cellen dan wordt de grafiek onderbroken.

Verder zou ik ook niet weten hoe ik tussenliggende waardes weer als getallen in cellen kan krijgen

Misschien is dit bruikbaar, maar ik zie nu even niet hoe precies
 
Je kunt, indien nodig, op iedere plaats in de reeks van getallen een getal tussenvoegen.
 
Uitgangspunt is nog steeds een kolom van waardes die berekend worden aan de hand van handmatige invoer op een plek naar keuze (behalve de 1e en laatste rij, die moeten altijd ingevuld worden)

Ik zie niet zo goed hoe een grafiek daarin gebruikt kan worden, worden dan de te berekenen waardes uit de grafiek gehaald? Lastig als deze niet wordt getekend lijkt me.

Als je het mijn voorbeeld kan aanpassen zodat mijn doel van een kolom met waarden bereikt wordt, graag

Cheers
 
hier een poging: het programma werkt per kolom.
een beetje uitleg:
verander de beginwaarde of maak een nieuwe kolom met een begin en een eind waarde en eventueel tussenwaarden.
en druk op de knop.
selecteer het gebied inclusief begin en eind waarden.
er mogen meerdere kolommen tegelijk worden geselecteerd. en er mag best een lege kolom tussen zitten.
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - svp 1.xls
    56,5 KB · Weergaven: 130
Laatst bewerkt:
Geweldig!

Het is me gelukt de knop en zijn werking in mijn project te integreren

Een paar vraagjes:

1 Als er een formule staat in een cel werkt het niet, dat kan zeker niet anders? Ik had een verticaal zoeken formule in de cellen staan, deze vullen al wat cellen in. Daarnaast kan ik dan zelf ook nog handmatig cellen invullen

2 Ik geef elders in het werkblad aan welke rijen het begin en einde vormen van de reeksen (met daarin evt subreeksen), dus de eerste en laatste cel van de selectie die je met de knop maakt. Zouden we dat kunnen gebruiken om de selectie van de knop te laten bepalen zodat je het bereik niet meer hoeft te selecteren en wellicht de knop helemaal niet meer nodig hebt? Let wel, er zijn altijd meerdere reeksen binnen het werkblad welke gescheiden worden door rijen die niet mee doen in een reeks, dus dat kan het lastig maken wellicht. In het voorbeeld zijn de selecties die je met de knop zou maken dus H4-H8, H11-H14 en H17-H26


Zie voorbeeld

Dank voor je mooie opzet!
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - svp 1.xlsm
    21,8 KB · Weergaven: 56
De knop die we nu hebben doet al veel meer, namelijk subreeksen berekenen als er tussenwaarden zijn ingevuld.

Evengoed bedankt voor je reactie :)
 
@sylv

Mijn idee:

Code:
Sub M_snb()
   Cells.UnMerge
   sn = Cells(4, 1).Resize(200).SpecialCells(2).Resize(, 2)
   ReDim sp(sn(UBound(sn), 1), 1)
   
   For j = 1 To UBound(sp)
      sp(j, 0) = j
   Next
   
   For j = 1 To UBound(sn)
      sp(sn(j, 1), 1) = sn(j, 2)
      If j < UBound(sn) Then sp(sn(j, 1) + 1, 1) = (sn(j + 1, 2) - sn(j, 2)) / (sn(j + 1, 1) - sn(j, 1))
   Next
   
   For j = 1 To UBound(sp)
      If sp(j, 1) = "" Then
        If y = "" Then
           y = sp(j - 1, 1)
           sp(j - 1, 1) = sp(j - 2, 1) + y
        End If
        sp(j, 1) = sp(j - 1, 1) + y
      Else
         y = ""
      End If
   Next
   
   Cells(2, 20).Resize(UBound(sp) + 1, 2) = sp
End Sub
 
snb, heel mooi opgelost .

vanwege het gebruikersgemak en het flexibele gedrag van de function hier de verbeterde versie ( volatile ontbrak nog)
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - svp 2 verbeterd.xlsm
    18,9 KB · Weergaven: 62
Zeer bedankt voor jullie creatieve werk

De laatste versie van Sylvester doet bijna wat ik wil, het enige wat nu niet meer kan en wel zal gebeuren is extra tussenmaten rechtstreeks invoeren

Ik heb jullie knoppen en een wat uitgebreidere omschrijving van hoe ik het gebruik in een bestandje gezet.

Respect voor jullie creativiteit!
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - uitgebreider voorbeeld.xlsm
    32,7 KB · Weergaven: 39
als je die punten toevoegt aan je invoer tabel dan kun je gewoon de udf "ZoekAlternatief" gebruiken. Zie gele cellen
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - uitgebreider voorbeeld 2.xlsm
    32,1 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Ja, dat had ik al begrepen.

Het is in mijn project wat onhandig om bij de invoertabel rijen toe te voegen of weg te laten.

Ik heb dat opgelost door toch maar op een andere plek een tabel te creeren die verwijst naar de invoer tabel en waar ik een paar extra rijen in heb gezet die ik evt leeg kan laten

Wat ik nu heb is dat alleen de ingevulde waardes worden weergegeven maar de tussenliggende niet worden berekend

Na een tijdje zoeken waarom het niet goed werkte heb ik het probleem gevonden denk ik.

Er staan in mijn project kolommen tussen kolom volgnr en waarde, datr zogt volgens mij voor de lege cellen.

Wanneer je in jouw laatste bestand een kolom toevoegt tussen N en O gaat het ook mis.

Ik heb wat geprobeerd de functie aan te passen, maar dat gaat toch boven mijn pet :)

Ik ga de functie voor 2 kolommen gebruiken, beiden hebben meerdere kolommen ertussen zitten

We zijn er bijna!
 
Laatst bewerkt:
de formule is aangepast zodat als er kolommen tussen zitten het ook goed gaat

Ps als je meer uitleg over de function wil hoor ik het graag
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - svp 3 verbeterd.xlsm
    19 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Schitterend!

Nu echter een probleem wanneer de cellen die we hier als invoer hebben weer verwijzen naar andere cellen waar de waardes daadwerkelijk zijn ingevoerd.

Wanneer ik handmatig een paar verwijzingen naar waardes vervang, bijvoorbeeld de formule in A4 vervang door 1 en de formule in A5 vervang door 5, dan verdwijnen de vraagtekens maar kloppen de uitgerekende waardes niet meer.

Ik zal echter toch met verwijzingen moeten werken in de reeks waarnaar we met ZoekAlternatief verwijzen, dus ik hoop dat dat geen probleem hoeft te zijn.

Zie aangepast bestandje
 

Bijlagen

  • Automatisch subreeksen invullen - svp 2 verbeterd 3.xlsm
    17,8 KB · Weergaven: 58
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan