• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken van 4 aanbieders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teet

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2014
Berichten
7
Goeden dag
Ik meld mij tot jullie omdat ik vastloop in excel bestand wat ik wil gebruiken om een 4 tal aanbieders van om het even wat te vergelijken en dit
op een verzamelblad in één overzicht te laten zien wie de goedkoopste is.
Echter er bestaat een mogelijkheid dat één van de 4 aanbieders dit product niet heeft en dan zou daar een 0 bedrag komen maar daarin zit het probleem
hij zou dan de goedkoopste zijn maar doet eigenlijk op dat moment niet mee.
Nu zoek ik een formule waarin dit opgevangen wordt zeg uitgefilterd en dat de overige 3 wel vergeleken gaan worden op wi de goedkoopste is
In de bijlage zit een voorbeld bestandje waarin zichtbaar is dat als er een leverancier niet kan aanbieden dan is het bedrag 0 en dan mag hij in de vergelijking niet meegenomen worden.
Graag een formule waarmee ik kan werken want in VBA ben ik echt een nul.

Hoor graag of er een oplossing is voor dit probleem.
Groeten Teet
 

Bijlagen

  • voorbeeld leveranciers.xlsx
    287,9 KB · Weergaven: 91
Zo (Excel 2016):
=INDEX($D$1:$G$1;;VERGELIJKEN(MIN.ALS.VOORWAARDEN(D2:G2;D2:G2;"<>0");D2:G2;0))
Merk op dat bij gelijke prijzen je altijd de eerste leverancier met die prijs kiest, dat is mogelijk oneerlijk.
 
Als je geen Excel 2016 hebt dan kan deze formule je wellicht helpen:
Code:
=INDEX($D$1:$G$1;VERGELIJKEN(MIN(ALS(D2:G2>0;D2:G2));D2:G2;0))
Invoeren als matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzingen.

Opmerking Jan Karel m.b.t. gelijke prijzen blijft staan.
 
Laatst bewerkt:
Antwoord op de reactie dmv formule

Hartelijk dank ik denk dat ik hier mee verder kan gaan, om een juiste uitkomst uit het bestand te genereren.
mochten er toch nog andere zijn die misschien een andere oplossing zien houd ik mij aanbevolen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan