• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek benaming bij (tekst)code

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Berichten
1.711
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office versie 365
Hallo,

Ik ben aan het stoeien om a.d.h.v. van een gedeelte van een weggeschreven (tekst)code in kolom A een benaming te zoeken voor in kolom B.
Deze benaming dient gezocht te worden in een lijstje.
Ik weet even niet hoe ik het anders dien te omschrijven maar hopelijk maakt het bijgevoegde bestandje het iets duidelijker.

Dank alvast voor het meedenken.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • zoek benaming bij modulecode.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 33
Test deze even.
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN((LINKS(A2;VIND.SPEC("-";A2;1)-1))*1;$E$2:$F$17;2;0);VERT.ZOEKEN((DEEL(A2;VIND.SPEC("-";A2;10)+1;10))*1;$E$2:$F$17;2;0))
 
Hallo Plongske

Geweldig!!!
Ik heb je formule toegepast in het uitgebreidere voorbeeldbestandje.
Deze formule ga ik eens proberen te ontleden.
Er zijn nog enkele hiaatjes.
Hoe zijn die op te lossen in de formule van jou?

Voor nu al heel hartelijk dank voor het meedenken.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • zoek benaming bij modulecode met formule van Plongske.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 27
Probeer deze eens
Code:
=VERT.ZOEKEN(ZOEKEN(1E+23;1*DEEL(A2;VIND.SPEC("200";A2);RIJ($1:$20)));$E$2:$F$21;2;ONWAAR)
Of beter
Code:
=ZOEKEN(1E+23;VIND.SPEC($E$2:$E$21;A2);$F$2:$F$21)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Timshel

Beide formules werken als een tierelier.
Voor deze formules ga ik geen moeite doen om te ontleden want ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zoals 1E+23??? Waar staat dit voor??
Maar des al niet te min, Timshel heel hartelijk dank voor je input. De formule doet wat hij dien te doen. M.a.w. de hiaatjes zijn ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

Mvg
Peter
 
Laatst bewerkt:
ZOEKEN is een zeer krachtige functie vanwege een tweetal eigenschappen: zij kan matrices evalueren en foutwaarden negeren. Van beide eigenschappen wordt gebruik gemaakt in de voorgestelde formules. In formule 2 genereert VIND.SPEC($E$2:$E$21;A2) een matrix met, als het goed is, precies een niet-foutwaarde. ZOEKEN vindt de 'hit' en retourneert de bijbehorende waarde uit kolom F. 1E+23 is een willekeurig groot getal namelijk een 1 met 23 nullen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Timshel

Heel hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.

@Plongske
Jij natuurlijk ook nog bedankt voor je inbreng.

Mvg
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan