• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel crashed; library probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriksmit1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2016
Berichten
53
Goedemorgen allen,

Wie kan me raad geven. Ik heb een xslx bestand omgezet een daar een macro in verwerkt dus xlsm. Ik gebruik excel 2013.

Hier staat de macro:
https://www.helpmij.nl/forum/showth...-toevoegen-aan-tabellen?p=6093911#post6093911

Dit werkt prima bij het bestand dat ik in beheer heb. Echter mijn collega heeft een gelijk bestand voor een andere afdeling waar ik de macro ook in heb gezet. Inhoudelijk zijn de bestanden gelijk en bevatten veel links naar één extern bestand.

Nu crashed het bestand van mijn collega telkens, ook bij mij zodra ik het open. Ik krijg dan de melding in een venster van Microsoft Visual basic for applications: Can't find project or library.

Onderzoek met google kom ik op het volgende;
https://recoverit.wondershare.com/o...-file-cant-find-project-or-library-error.html


Dit geprobeerd en het corrupte bestand geeft geen library's weer. Mijn eigen bestand laat wel de library zien. Hoe kan ik de library toevoegen aan het corrupte bestand en waardoor is de library verdwenen?


En in VBAProject (Funcres.XLAM) staan ook de 4 libraries zoals in de bijgevoegde jpg die ook in mijn bestand staan maar niet in het corrupte. Er staat hier ook een <no name specified> tussen die verwijst naar het corupte bestand. Hoe kan ik die verwijderen en veroorzaakt dit de crash?



Ik kan het bestand niet hierneer zetten vanwege privacy gegevens.

Hopelijk heeft iemand advies.

Groet,
Erik
 

Bijlagen

  • snip 1.JPG
    snip 1.JPG
    59,7 KB · Weergaven: 67
Dag,
Ik gebruik onderstaande code:
Code:
Private Sub Workbook_Open()  'Leegmaken tabel 5 en opnieuw vullen met tabbladnamen
Dim sv, sh As Worksheet, c00 As String 'definieer variabelen
With Sheet1.ListObjects("Table5")
    .DataBodyRange.ClearContents   'maakt de tabel leeg
   
   For Each sh In Sheets
      If Left(sh.Name, 1) = "4" Or Left(sh.Name, 1) = "8" Then c00 = c00 & "|" & sh.Name 'zet de tabbladnamen in array c00 op basis eerste
                                                                                         'karakter van tabbladnaam scheidingsteken is |
   Next sh
     sv = Application.Transpose(Split(Mid(c00, 2), "|"))  'Zet array c00 met 1 regel en X kolommen om naar sv met 1 kolom en X regels
        If c00 <> "" Then .Range.Cells(2, 1).Resize(UBound(sv)) = sv  'Als c00 leeg is dan ????
 End With    ' Alle waarden komen in de tabel omdat nadat de tabel leeg is gemaakt je in de tabel blijft.
End Sub
 
En leidt mijn suggestie niet tot een verbetering ?
 
Dag,

Nee, Ik kan niets meer met het bestand aanvangen. Zodra ik het open en een tijdje niets doe crashed het. Bestand opslaan als => crash zodra ik bestand aanklik links boven.
Je macro toevoegen lukt ook niet (meer). Crash.
 
Je kunt het openen met uitgeschakelde macro's. (shift toets ingedrukt houden).

De macro zit in de openingsgebeurtenis. Als het bestand pas later uitvalt ligt dat aan andere code.
 
Laatst bewerkt:
Welke library wordt eigenlijk als ontbrekend aangegeven? (dus welke is er bij jouw systeem wel en bij zijn systeem niet)?
 
Dag,

Ik mijn goede bestand staan bij
VBAProject ( hier de bestandsnaam.xlsm)
Visual Basic For applications
Microsoft Excel 15.0 Object Library
OLE Automation
Microsoft Office 15.0 Object Library
Met een vinkje ervoor verder nergens.

Deze vier staan ook in: VBAProject (Funcres.xlam) in een werkend bestand

Deze 4 bibiliotheken staan niet in het corrupte bestand maar wel bij VBAproject (funcres.xlsm) als ik het corrupte bestand open.

Zoeken op Google gaf ook als resultaat verschillende excel versies (2013 en 2016 werken we mee). Zie ook de bijlage jpg van het corrupte bestand.
<No Name Specified> geeft denk ik de fout maar dat is een verwijzing naar het bestand zelf waar de bibliotheek niet in zit. In het werkende bestand zie ik geen bibliotheek die naar
zichzelf verwijst. Overigens als ik het bestand open en er enige tijd niets mee doe crashed het ook.

Het corrupte bestand hoeft niet gered te worden omdat er een backup is.
Wat ik graag wil weten is: hoe komt het dat een bibliotheek verdwijnt en hoe kan ik het voorkomen.

Groet,
Erik
 

Bijlagen

  • snip 1.JPG
    snip 1.JPG
    59,7 KB · Weergaven: 61
Kan je een screenshot van het bestand met de juiste verwijzingen plaatsen, ik kan het niet 100% volgen. Ben vooral benieuwd naar die verwijzing VBAProject.
 
Dag,
Ik heb het corrupte bestand tijdelijk op mijn c schijf neergezet. de netwerkschijf waar naar verwezen wordt is gewoon aanwezig, maar daar zijn de vier bibliotheken uit verdwenen.. Zie andere screenshot.
ik heb wel even een deel van de bestandsnaam gewist.

Grt,
Erik
 

Bijlagen

  • niet werkend2.JPG
    niet werkend2.JPG
    55,5 KB · Weergaven: 77
  • werkend bestand.JPG
    werkend bestand.JPG
    41 KB · Weergaven: 66
Heb je geprobeerd het lint aan te passen met de CUI editor terwijl het bestand in Excel open stond ?
 
Laatst bewerkt:
nee, niet dat ik weet wat is een CUI editor? Misschien dat mijn college dat wel heeft gedaan. geen idee.
 
Ik kom dit wel tegen in funcres.xlam. Misschien dat ikzelf de name manager van JKPieterse, (waar ik dankbaar gebruik van maak) uit heb gezet toen ik met het bestand bezig was. Helaas blijft die addin errors geven vandaar dat ik die aan en uit zet. Heb er al ooit over gemailt met hem.
Code:
'Entry point for RibbonX button click
Sub ShowATPDialog(control As IRibbonControl)
    Application.Run ("fDialog")
End Sub

'Callback for RibbonX button label
Sub GetATPLabel(control As IRibbonControl, ByRef label)
    label = ThisWorkbook.Sheets("RES").Range("A10").Value
End Sub
 
Ik verwacht niet dat dit ook maar iets met andere invoegtoepassingen te maken heeft. Ik denk dat je VBAproject misschien corrupt is. Ik zou:

- Alle modules exporteren (rechts-klik, Export(eren)
- Alle code uit ThisWorkbook e.d. (vergeet de werkbladen niet) in notepad kopieren o.i.d.
- Bestand opslaan als xlsx
- Excel sluiten en weer openen
- xlsx openen
- modules importeren
- ThisWorkbook e.d. plakken uit de notepad file(s)
- Opslaan als xlsm/xlsb
 
Dag Jan Karel,
Ben het geheel met je eens. Het bestand crashed ook als ik geen enkele andere invoegtoepassing heb geladen. Ik kan het bestand niet eens meer opslaan, zodra ik kies voor file/bestand dan crash.
 
Als je wilt kan ik er eens naar kiijken? (het bestand dat crasht)
 
Dat mag, graag zelfs ik ben benieuwd waardoor het komt en hoe het is te voorkomen. Ik zal het bestand naar je mailen/uploaden. Ik zal kijken of er nog vertrouwelijke gegvens in staan en die er uit halen of wijzigen als dat lukt. Het bestand bevat (veel) links naar een extern bestand. stuur in niet mee ;-).
En anders graag zeer vertrouwelijk behandelen. Sommige formules zijn wel een gedrocht.
 
Vraag is niet opgelost. Reden is onduidelijk waarom het mis ging met het bestand. Bestand is en blijft kapot. Er was een goede en recente bckup dus geen probleem
 
Backups zijn onmisbaar :) Jammer dat ik je niet verder kon helpen dit keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan