Veel-op-veel-relatie en een subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ik heb het internet al afgezocht, maar ik raak er maar niet uit. Mijn database is de volgende, ze is vrij eenvoudig:

Tabel A bevat dossiergegevens (dossiernummer en kantoor)
Tabel B bevat een lijst van mogelijke documenten (titel van het document en een veld met uitleg over dat document)

Dossiernummer is geen autonummer, maar het is wel een unieke ID (dossiernummer kan niet dubbel zijn in die tabel)
Document is ook een unieke ID (je kan geen twee documenten van hetzelfde type toevoegen aan een dossier)

Dit is dus een veel-op-veel relatie. Een dossier zal meerdere documenten bevatten, maar een type document kan ook in meerdere dossiers zitten.
Hiervoor heb ik nog een linktabel C gemaakt.

Ik zou dit willen weergeven in een formulier voor de dossiers, zodat per dossier via een dropdown ook soorten documenten kunnen worden toegevoegd.

Nu weet ik al dat ik een query zal moeten maken, en een formulier met een subformulier gebaseerd op die query. Ik raak er echter niet uit. Een voorbeeld zit in bijlage. Kan iemand mij op weg helpen?

Bekijk bijlage Database41.zip
 
Ik ben momenteel op vakantie, en heb uit voorzorg geen laptop meegenomen dus ik kan de db niet bekijken. Maar de oplossing is redelijk standaard en simpel. Vreemd dus eigenlijk dat je die niet gevonden hebt op het internet. Aan de andere kant: als je eerst elders zoekt, en daarna pas bij HelpMij uit komt, is dat misschien niet onlogisch :).

Jou db lijkt redelijk op orde: je hebt een tabel Dossiers, en je hebt een tabel Documenten. Beiden hebben een sleutelveld. Omdat aan een dossier meerdere documenten gekoppeld kunnen worden, en een document aan meerdere dossiers, heb je een koppeltabel gemaakt: [tDossier_Documenten]. Hierin zet je dus het DossierID en het DocumentID. En wat je nog meer nodig hebt, zoals de ontvangstdatum bijvoorbeeld, en de behandelaar. Daarmee heb je de gewenste situatie gecreeerd: je kunt meerdere documenten aan meerdere dossiers hangen.

Hoe ziet dat er dan uit op een formulier? Je kunt nu twee formulieren maken:
1. Formulier fDossiers met een subformulier voor de gekoppelde formulieren
2. Formulier fDocumenten met een subformulier voor de gekoppelde dossiers

Beide subformulieren zijn gebaseerd op een query op basis van de tabel [tDossier_Documenten]. Bij het formulier fDossiers laat je daarbij ook nog de gewenste documentgegevens zien, bij het formulier fDocumenten zet je aanvullende gegevens uit de tabel tDossiers.

En meer is het volgens mij niet.
 
Het is inderdaad gelukt :)

Zit nog een klein beetje te knoeien met de zichtbaarheid van de kolommen (nu heb ik ze gewoon verborgen, terwijl dat volgens mij anders kan/moet), maar voor de rest werkt het wel zoals het moet.
 
Kolommen die je niet nodig hebt, zet je niet in de query. En zet je al helemaal niet in je formulier.
 
Als ik het subformulier maak, vraagt de wizard om een sleutel om hoofd en sub te linken. Dan heb ik toch het dossiernummer nodig? Resultaat is dat hij het dossiernummer ook laat zien in het subformulier (ik heb het in gegevensbladweergave). Ik heb dan die kolom moeten verbergen....
 
Tja, als je de gegevensweergave gebruikt zijn we uitgepraat :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan