• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Samenstellen van teams op basis van opgegeven voorkeuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MGTobias

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2018
Berichten
13
Ten behoeve van de sportvereniging maak ik voor de jeugd jaarlijks de indeling van de vrienden teams op basis van de voorkeuren die de spelers zelf hebben kunnen doorgeven.

Hierbij gebruik ik de volgende regels:
- Spelers kunnen maximaal twee namen doorgeven van spelers met wie ze graag in een team zouden willen (waarbij soms ook 1 of helemaal geen voorkeur wordt doorgegeven).
- Afhankelijk van het aantal spelers in de lijst worden er 2 of 3 teams samengesteld.
- Bij het samenstellen is het doel om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan de wensen van de spelers.

Voorbeeld: Dit jaar bevat de lijst 29 spelers en worden hier 2 teams uit samengesteld.

Tot op heden heb ik de voorkeuren wel in MS-Excel gezet maar ben ik vervolgens handmatig aan de slag gegaan om de teams samen te stellen.

Kan iemand mij helpen met een oplossing waarbij de indeling automatisch wordt gedaan op basis van de voorkeuren.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • Indeling Keuzeteams.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 61
Tobias, welkom op dit forum.
ik zie nergens een lijst met ingevulde voorkeuren, en ik wil graag zien hoe jij het opgelost hebt.
 
Hoi Sylvester,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik heb een bestand toegevoegd wat ik gebruik als template. De opgegeven voorkeuren zijn hierin nog niet verwerkt. Ik geef de opgegeven voorkeuren dmv een "X" aan (in rij achter de speler die de keuze maakt en in de kolom van de gekozen speler).
Met dat ingevulde overzicht hoop ik op een geautomatiseerde manier de teamindeling te kunnen maken. Ik heb zelf alleen geen idee hoe ik dat moet doen.
 
Nog een aanvulling op bovenstaande:

Ipv van een "X" is het eigenlijk de bedoeling om een 1, voor de eerste keuze, en 2, voor de tweede keuze, in te vullen.

Bij het samenstellen van de teams zou dan in ieder geval voldaan moeten worden aan de volgende criteria:
- Beide keuzes
- Als beide keuzes niet lukt dan in ieder geval de 1e keuze
- Als dat ook niet lukt dan de 2e keuze.
 
ik wil graag de oplossing zien die jij met de hand invult aan de hand van de gegeven voorkeuren.
je mag best een beetje helpen hoor, nu moet ik zelf met de hand voorkeuren in voeren en zelf een opzetje bedenken voor het eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:
Het invoeren via een matrix is nogal onhandig. Doe dit in een tabel. Met voorwaardelijke opmaak kan je nog wat controles visualiseren. Als je deze tabel gevuld hebt en dan nog een uitgewerkt voorbeeldje maakt met de teamindeling dan kan 1 van de helpers er misschien wat mee. Welke beperkingen/voorkeuren zitten er aan de grootte van een team? 29 spelers is een team van 1 speler zonder voorkeuren en een team van 28 spelers of? Als je jaarlijks deze indeling handmatig gemaakt hebt dan kan je daar toch ook een voorbeeld van plaatsen?
 

Bijlagen

  • Indeling Keuzeteams (1).xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 44
VenA bedankt voor je suggesties.

Bijgevoegd heb ik de tabel ingevuld met de keuzes zoals ik die heb ontvangen (ivm privacy heb ik de namen uit de tabel verwijderd).

In dit geval zijn er 29 speler en zal er dus een team van 15 en een team van 14 uit samengesteld moeten worden op basis van de voorwaarden zoals ik die hierboven heb aangegeven.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet en alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • Indeling Keuzeteams 2018-2019 (1.1).xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 43
Hoe minder informatie hoe beter het resultaat of zo? De tweede tab niet gezien?
 
Jawel, die heb ik wel gezien maar bij mij is die nog leeg.
Sorry als ik iets mis. Moet ik iets doen om die gevuld te krijgen?
 
Ik neem aan dat je met #2 doelt op reactie #2 van Sylvester?

In het het bijgevoegde bestand in reactie #7 heb ik het bestand opgenomen met daarin de keuzes die ik ontvangen heb. Van een aantal heb ik geen keuzes ontvangen en 1 speler heeft 1 voorkeur doorgegeven.

Uit de totale lijst van 29 spelers moeten 2 teams samengesteld worden (1 van 15 en 1 van 14).

Ik heb echt geen idee hoe ik de tabel op tabblad 2 gevuld moet krijgen. Moet ik zelf wat invullen?
 
in post 1 schrijf je
Tot op heden heb ik de voorkeuren wel in MS-Excel gezet maar ben ik vervolgens handmatig aan de slag gegaan om de teams samen te stellen.
ik ben benieuwd naar die uit komst
 
Ik refereerde daar naar de indelingen die ik afgelopen seizoenen heb gedaan. De voorkeuren die ik voor de indelingen van de afgelopen jaren heb ontvangen heb ik niet meer beschikbaar.

Zoals gezegd vulde ik de matrix in en ging ik vervolgens handmatig (met pen en papier) aan de slag om de teams in te delen. Daar gaat altijd een hoop tijd in zitten, vooral in het uitvoeren van controles.
 
Iemand misschien nog suggesties?

Zou erg fijn zijn als ik hiervoor een oplossing heb.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
29 spelers indelen obv voorkeuren kost handmatig ± 15 minuten. Dus wat vertel je allemaal niet? Voorbeeldjes van andere jaren zijn verdwenen? Bijzonder.
 
Ik begrijp je argwaan niet. Ik zou niet weten waarom ik iets achter zou houden. De voorkeuren ontvang ik per mail. Vorige jaren heb ik die handmatig op papier opgeschreven en vervolgens de indeling gemaakt. Ik heb voor dit jaar die matrix gemaakt in de hoop om dit beter en sneller te kunnen doen.
De voorkeuren die ik voor dit jaar heb ontvangen heb ik opgenomen in de spreadsheet die is toegevoegd. Ik begrijp niet waarom de indelingen van de afgelopen jaren zo belangrijk zijn?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het wel iets langer duurt als je de indeling zorgvuldig wil doen en zo veel mogelijk aan alle wensen wil voldoen.
 
Het heeft niets met argwaan te maken. Maar als je iets handmatig gedaan hebt wat blijkbaar veel tijd kost zit er een bepaalde logica in die alleen in jouw hoofd zit. Iets wat in iemands hoofd zit obv van kennis in het hoofd valt niet te automatiseren zonder de regels te kennen.
 
Die regels heb ik volgens mij duidelijk aangegeven.

Dit jaar gaat het in totaal om 29 spelers waaruit 2 teams samengesteld moeten worden. 1 teams van 15 spelers en 1 team van 14 spelers.

Hieronder de regels die gelden bij het samenstellen van de teams op basis van de voorkeuren van de spelers.
- Spelers kunnen maximaal twee voorkeuren opgeven (voorkeur1 en voorkeur2). Spelers kunnen ook 1 voorkeur of helemaal geen voorkeuren doorgeven.
- Beide voorkeuren moeten zo veel mogelijk worden gehonoreerd
- Als dat niet mogelijk is dan moet in ieder geval de 1e voorkeur worden gehonoreerd
- En als dat ook niet mogelijk is dan moet de 2e voorkeur worden gehonoreerd

Twee jaar geleden ging het om 53 spelers die verdeeld moesten worden over 3 teams, je kan je voorstellen dat dat een stuk ingewikkelder was. Zou mooi zijn als dit dmv Excel te automatiseren is. Daar zijn mijn andere collega's bij de club ook heel erg mee geholpen want zij staan elk jaar voor dezelfde uitdaging.

Thx.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan