• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Extra berekening op gemaakte draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaatweetgeenraad

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2018
Berichten
16
Hoi allen,

Ik werk op een afdeling waar aannemers, bepaalde uitvoerders de opdracht geven om aanpassingen te maken in de openbare ruimte.
Nu wil ik graag excel gebruiken om uit te rekenen, welke aannemers (en daarbij behorende) uitvoerders vaker gecontroleerd moeten worden op basis van de controles die inmiddels gedaan zijn.
Zijn de werken die ze hebben gedaan, meerdere keren afgekeurd, dan krijgen deze bij het controleren dus een hogere prioriteit.
Nu is de regel:
<15% afkeur, dan 50% controle
15%-33% afkeur, dan 75% controle
>33% afkeur, dan 100% controle

Ik heb een draaitabel gemaakt (zie bijlage) maar krijg hierin nog niet te zien hoeveel procent afkeur er is. (heb ik er in groen zelf bij gezet)
Hoe krijg ik deze er bij, of hoe moet ik deze als extra naast het overzicht krijgen, zodat deze gegevens automatisch mee veranderen als ik het bestand ververs.
Ik wil namelijk ook sorteren op procenten (hoogte boven), maar dat gaat niet met de combi draaitabel en extra losse kolom met procenten.

Wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Percentageberekening.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 35
Hoi Route 99,

Dat heb ik inmiddels zelf ook nog gedaan, maar waar ik mee zit, is dat de brongegevens regelmatig veranderen. Als ik die dan opnieuw ververs (bv alle afkeur op 1 zet, dus 100% afkeur), dan krijg je direct een foutmelding.
Ik zou graag willen dat de procenten meteen in de draaitabel worden weggeschreven en dus ook mee kunnen veranderen.

Ik zie wel beschrijvingen op internet staan, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Heeft volgens mij iets te maken met de waardevelden in de draaitabel.
(zie bv. https://support.office.com/nl-nl/ar...tabellen-014d2777-baaf-480b-a32b-98431f48bfec)
 
Gebruik waarde weergeven als % van rijtotaal.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Percentageberekening (1).xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 33
Hoi VenA,

Dat is al een eind in de goede richting denk ik.Bekijk bijlage Voorbeeld Percentageberekening.xlsx
Waar ik echter daarna mee zit is het vervolg.
(heb even een extra document toegevoegd met wat meer duidelijkheid hoop ik)
De gegevens in het rood en geel wil ik op een dashboard gaan verwerken, maar van het geheel kan ik geen draaigrafiek maken (met slicers in dashboard te bedienen), omdat de gele kolommen niet in de draaitabel "opgenomen" kunnen worden.
Ik dacht het makkelijker aan iedereen te kunnen verwoorden door het bij een enkele kolom te houden.

De reden dat het allemaal in de draaitabel opgenomen zou moeten worden, is dat als de gegevens aangepast worden, deze ook in de draaitabel allemaal mee veranderen.
Verder kun je dan uiteindelijk slicers gebruiken in het dashboard, bv "geef alle 100% controles aan".
Maar omdat die gegevens er handmatig bij gezet zijn, lukt dit niet :confused:

Is er nu meer brij uit mijn opdracht te halen?
Hoop t, want ik ben hier al even mee bezig.
 
Laatst bewerkt:
Toch met een beetje hulp van jullie VenA en Route99, ben ik op het juiste pad gezet.
Ik heb inmiddels gevonden hoe je een extra berekening op een bestaande draaitabel kunt maken. :D

Zie deze bijlage.

Berekend veld toevoegen aan bestaande draaitabel.gif

Dank je wel!!
 
Volgens mij werkt dat niet in jouw draaitabel. Met een extra kolom in de datatabel is het wel te doen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Percentageberekening.xlsx
    16,7 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
ja, VenA, zo heb ik het uiteindelijk met die beschrijving ook gedaan en heb, als ik m kopieer naar het dashboard, ook de mogelijkheid om deze te sorteren in de slicer.
Ik weet wat ik in excel wil doen, maar ik vind het soms nog erg lastig om de juiste benaming erbij te vinden.
Soms wordt je door anderen op weg geholpen, zo ook bij jullie.
Dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan