• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel invoer niet mogelijk indien cel is een zaterdag of zondag

Status
Niet open voor verdere reacties.

DLL

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2012
Berichten
62
Goededag,

Hoe kan ik de invoer blokkeren als cel A1 zaterdag of een zondag is.
De cel invoer is B1. Dus B1 mag niet ingevuld wordt als cel A1 een zaterdag of een zondag is.

Alvast bedankt
 
Kwestie van validatie kopiëren met plakken speciaal.
Waarom staan die data in de lijst als er niks ingevuld mag worden?
 
Helaas is mij nog niet gelukt om de gegevens in te beperken als cel B een zaterdag of een zondag is. Kan een excel expert misschien mijn voorbeeld bestand vullen met de juiste validatie.

Alvast bedankt.
 
Waarom zou je cellen opnemen waarmee niets mag gebeuren (terwijl ze in een werk blad staan) ?

Ik zie nu pas dat Timshel dit al eerder geopperd heeft.
 
Laatst bewerkt:
De datum worden automatisch gevuld er wordt een begin en einddatum ingegevens de datum en dag worden dan uit gespecificeerd
 
Met de oplossing in post #3 'met formule in gegevensvalidatie:'
en domweg doortrekken.
 

Bijlagen

  • Blokkeren Za en Zo_vali.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 30
Zoals al eerder gesuggereerd kan je beter de dagen weglaten waar je toch niets mee doet.
 

Bijlagen

  • Blokkeren Za en Zo_vali.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 28
Toch nog even terugkomend op het document zie bijlage. Als kolom D gevuld is met een 1 dan mag kolom C niet gevuld.

Dus als kolom A de datum is zaterdag of zondag of kolom D =1 dan mag kolom C niet gevuld worden. Dubbele gegevensvalidatie alleen hoe krijg ik dat in een formule gegoten.?

Bekijk bijlage Dubbele gevensvalidatie.xlsx
 
Dan wordt de formule bijvoorbeeld zo:
Code:
=EN(WEEKDAG(A5;16)>2;D5<>1)

Maar waarom reageer je niet op de suggestie van VenA? En op eerdere vragen van Timshel en snb?
 
@Gijsbert1,

Waarom de optie 16 ipv de logische optie 2 in de weekdag formule?
 
In kolom B heb je genoeg aan: =A8 enz. met de opmaak op dddd i.p.v. een formule.

In A9 en doorvoeren.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(A8+1>B$5;"";WERKDAG(A8;1));"")
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan