• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waarde vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

krkl

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2011
Berichten
105
Ik zoek een formule in excel om een bepaalde (hoogste) waarde terug te vinden, de hoogste twee cijferige waarde die ik zoek moet gekoppeld zijn aan de 5 cijferige waarde.
In bijlage zoals ik het geprobeerd heb. ook met gebruik grootste ben in ik er niet uitgekomen. wie kan mij op weg helpen.

Groeten,

krkl
 

Bijlagen

  • Grootste vinden.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 50
Bv.

Code:
=VERSCHUIVING(G4;1;VERGELIJKEN(MAX(G4:K4);G4:K4;0))
 
Laatst bewerkt:
Harry,

Zoals ik de formule zie geeft deze 17 weer omdat het 5 cijferige getal links er boven het hoogste is, maar als ik het 2 cijferige getal onder 12345 op 20 zet dan moet deze gevonden worden.
Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Groeten,

krkl
 
En als je het twee-cijferige getal in cel XFD5 zet ook zeker?
 
Harry,

Ik begrijp je laatste bericht niet.

Groeten,

krkl
 
Je zal toch structuur in je werkblad moeten hanteren.
Hoe moet een formule weten om welke cel het gaat?
Linksboven, rechtsboven of boven het getal 20?

In dit geval: het vijf-cijferig getal links van het grootst twee-cijferig getal.

Code:
=VERSCHUIVING(G5;-1;VERGELIJKEN(MAX(G5:L5);G5:L5;0)-2)
 
Harry,

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk. De formule die ik ingedachte had was

"Grootste(vert.zoeken([12345];[het bereik]:[verschuiven];onwaar):vert.zoeken([23456];[het bereik]:[verschuiven];onwaar):vert.zoeken([34567];[het bereik]:[verschuiven];onwaar);1);1)

zodat de hoogste waarde te voorschijn komt.
Maar dit werkte niet, zodoende kwam ik bij max uit, maar ook dit werkte niet. ik hoop dat het duidelijk is.

Groeten,

krkrl
 
Misschien dat andere Excellers je begrijpen, maar ik niet.

Ik lees het morgen wel.
 
1. Zoek je de hoogste waarde in rij 5?
Dat kan met =MAX(G5:L5).

2. Zoek je de bijbehorende 5-cijferige code bij de hoogste waarde in rij 5?
Dan voldoet de formule van Harry in #6 mijns inziens.

En anders sluit ik me aan bij de opmerking in post #8.
 
Beste Alex en Harry,

Excel moet kijken naar de 5 cijferige getallen in de range waaraan het 2 cijferig getal is gekoppeld. Vervolgens moet de hoogste waarde (het 2 cijferig getal) worden weergegeven. Daarom zocht ik ook iets met verschuiven.

Groeten,

krkl
 
VERSCHUIVEN is een functie die altijd herberekent, beter is om INDEX te gebruiken:
Code:
=INDEX(H5:L5;1;VERGELIJKEN(MAX(G4:K4);G4:K4;0))
Deze functie zoekt de lokatie op van het grootste getal op rij 4 en neemt dan de waarde uit rij 5, 1 naar rechts verschoven (dit doordat de INDEX begint bij kolom H en de VERGELIJKING bij kolom G)
 
Excel moet kijken naar de 5 cijferige getallen in de range waaraan het 2 cijferig getal is gekoppeld. Vervolgens moet de hoogste waarde (het 2 cijferig getal) worden weergegeven.
Wat bedoel je nu precies hiermee:
1. "Ik wil de hoogste waarde uit rij 5 weergeven." (17 in je eerste voorbeeld)
2. "Ik wil het het maximum in rij 5 vinden, en de daarbij behorende 5-cijferige weergeven." (34567 in je eerste voorbeeld)
3. "Ik wil de hoogste 5-cijferige code in rij 4 vinden en bijbehorende waarde in rij 5 weergeven."
4. Overig, namelijk ....

Ik gok op optie 2, en de formules van Harry voldoet daaraan. Oftewel: wat is het probleem...

Geef anders nog eens wat voorbeelden en verwachte uitkomsten aan in het voorbeeldbestand.
 
Laatst bewerkt:
Het laatste werkt, top. Alle dank voor het meedenken.

Groeten,

krkl
 
Ik neem dat je reageert op post #12. Dat dit werkt voor je verbaast mij, want in post #3 zeg je:
Zoals ik de formule zie geeft deze 17 weer omdat het 5 cijferige getal links er boven het hoogste is, maar als ik het 2 cijferige getal onder 12345 op 20 zet dan moet deze gevonden worden.
Met de formule in post #12 krijg je dezelfde resultaten. Uitkomst is 17, niet 20...

Ik ben het spoor dus bijster. Maar goed, als jij een oplossing hebt is het klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad te vroeg gejuicht, mocht mijn vraag stelling niet duidelijk zijn excuses hiervoor.

Ik probeer de vraag nogmaals te stellen.
Het 5 cijferige getal is een kenmerk en heeft geen waarde in die zin, zie het als een artikel nummer. Wat ik dus zoek is dat via het kenmerk gekeken wordt naar het "2 cijferige getal" wat dat er rechts onder staat en de hoogste waarde van de 2 cijferige getallen wordt weer gegeven, ongeacht de hoogte van het 5 cijferige getal. Ik hoop dat dit de vraagstelling duidelijk maakt.

Groeten,

krkl
 
Heb je meerdere zelfde kenmerken, en ben je op zoek naar een kenmerk met daarbij het grootst bijhorende 2 cijferige getal?
Plaats dan eens een bestandje van het hoe en waarom.
 
Een kenmerk komt nooit 2 keer voor. Ik ben niet op zoek naar het 5 cijferige getal maar naar de 2 cijferige waarde die rechts er onder staat. het kenmerk staat vast de 2 cijferige waarde kan wijzigen. Het gaat dus om het hoogste getal van 2 cijfers dat onder het kenmerk staan. Ik hoop dat de bijlage een en ander nog duidelijker maakt.
 

Bijlagen

  • Grootste vinden.1.xlsx
    10 KB · Weergaven: 37
Code:
=max(...........)

Jij mag het bereik erin zetten.
 
Harry,

Als ik het bereik er inzet komt het hoogste getal te voorschijn in dit geval het 5 cijferige getal het 2 cijferige getal wat er recht onderstaat moet te voorschijn komen.

Groeten,

krkl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan