• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kringverwijzing omzeilen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AJKlijn

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Berichten
35
LS,

Graag hulp bij het volgende probleem.

In mijn sheet heb ik een lijst deelnemers die bij wedstrijden punten krijgen adh van hun resultaat.
Ik selecteer de hoogst geëindigde deelnemers en geef hun 5 punten. Bij de volgende wedstrijd krijgen de hoogst geëindigde 5 personen ook 5 punten, deze moeten dan bij het totaal worden opgeteld. Dat op zich is natuurlijk niet moeilijk maar het totaal moet worden overschreven met het nieuwe totaal en daar krijg je een kringverwijzing.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd, de lijst is in werkelijkheid 100 lang en qua spellen 20 breed.

Wie heeft een voorstel om dit op te lossen, voor het selecteren van de hoogste kan ik ook gebruikmaken van de optie "grootste" maar dat heb ik hier niet gedaan.

Bekijk bijlage TestSpel.xlsxBekijk bijlage TestSpel.xlsx
 
Ik begrijp niet wat dit met kringverwijzing te maken heeft of ik ik begrijp het bestand niet. Waarom je niet kiest voor de optie GROOTSTE() mag je ook wel even uitleggen.

In het voorbeeldje dezelfde resultaten maar dan berekend.
 

Bijlagen

  • TestSpel.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 23
Ik zou gewoon eerst een "normaal" totaal berekenen en dan daarbij eventuele bonuspunten optellen. Dat mag best zichtbaar zijn en dus krijg je geen kringetjes?
 
VenA & jkpieterse

Dank voor jullie antwoorden. deze formule had ik nog niet eens aan gedacht te lang niets gedaan met Excel. Dus de oplossing voor de berekening is er. Mijn uitgangspunt was verkeerd.

Dolf

VenA, je formule eindigt met *5. Waar komt de waarde om mee te rekenen vandaan? Ik probeer een extra kolom met dezelfde formule toe te voegen (uiteraard met de juiste benaming maar dan krijg ik de error #GETAL!

=((B3>GROOTSTE($B$2:$B$7;3))+(C3>GROOTSTE($C$2:$C$7;3))+(D3>GROOTSTE($D$2:$D$7;3)))*5
=((B2>GROOTSTE($B$2:$B$7;3))+(C2>GROOTSTE($C$2:$C$7;3))+(D2>GROOTSTE($D$2:$D$7;3))+(E2>GROOTSTE($E$2:$E$7;3)))*5
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan