• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelden berekenen met allerlei voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hemaa

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2015
Berichten
29
Goedenavond,
Ik wil vanuit een aantal variabelen een gemiddelde met voorwaarden maken. Wie kan mij helpen aan de formules die hier voor nodig zijn?
Voorbeeld:
F en G zijn de variabelen.
F16 = 5.5 (ingevoerd met numeriek, excel maakt daar dan volgens mij automatisch 5,5 van.
F18 = 7.5
F20 = 7.0

G16 = 6.0
G18 = 5.5
G20 = 9.0

H16 = 3 keer de waarde van F16 plus 1 keer de waarde van G16 gedeeld door 4 (alleen zichtbaar als H16 is 5,5 of hoger en als F16 en G16 beide zijn ingevuld.
H18 en H20 idem

Dan I16 (is samengevoegd en gecentreerd met de cellen I17, 18, 19 en 20)
I16 = H16 + H18 + H20 gedeeld door 3 en alleen zichtbaar als alle drie zijn ingevuld.

Hoop dat dit voorbeeld zo duidelijk is.... Ik zou er erg mee geholpen zijn!


Alvast bedankt!

Groeten, Henk
 
Hallo,

Welkom op dit forum.

Samengevoegde cellen in Excel zijn een bron van ellende, dus dat zou ik niet doen.

In H16:
Code:
=ALS(F16="";"";ALS(EN(G16="");"";(3*F16+G16)))
In H18:
Code:
=ALS(F18="";"";ALS(EN(G18="");"";(3*F18+G18)))
In H20:
Code:
=ALS(F20="";"";ALS(EN(G20="");"";(3*F20+G20)))
En in I16:
Code:
=ALS(H16="";ALS(EN(H18="");ALS(EN(H20="");(H16+H18+H20)/3);"");(H16+H18+H20)/3)

Dit houdt geen rekening met de vraag of H16 > 5,5, maar dat zou je met voorwaardelijke opmaak kunnen instellen.

Tot slot: een (geanonimiseerd) voorbeeldbestandje maakt het voor de helpers allemaal wat makkelijker

PS.: Heb dit overigens niet voor alle cellen getest, alleen voor rij 16
 
Laatst bewerkt:
Zoiets als in bijlage?
 

Bijlagen

  • vb_hemaa (AC).xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 23
Hallo Jan en Alex,

Bedankt, zoiets bedoelde ik. alleen zit ik nog met het probleem dat een cijfer lager dan een 5,5 geen gemiddelde moet geven...
Ik probeer de bijlage die Alex toegevoegd heeft en die ik ingevuld heb te uploaden, denk dat het dan duidelijker wordt...?

In ieder geval al wel een heel eind in de richting die ik zoek!

Groeten, Henk
 

Bijlagen

  • vb_hemaa (AC)-ingevuld.xlsx
    10 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Dan hoef je toch alleen >0 aan te passen in >=5,5?
 
Och, natuurlijk.... (heb er wel 5,4 van moeten maken, 5,5 is voldoende, 5,4 is onvoldoende en moet geen gemiddelde geven)

Bedankt!! Kan ik weer een heel eind verder :)

Zal deze formules ook op andere plaatsen en andere aantallen nodig hebben, maar die moet ik kunnen herleiden/aanpassen als ik goed kijk hoop ik ;-)

Groeten, Henk
 
Wat denk je dat >= doet? >5,4 geeft ook een voldoende bij 5,40001.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan