• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolombreedte en rijhoogte vaststellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PITOR

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2015
Berichten
39
wie weet raad?

NB: Ik heb het bestand vervangen door een bestand mét de macro!

Ik beheer een bestand met tientallen gelijkvormige rapporten, waaraan ik elke weer een rapport toevoeg. Het gaat om rapporten in de vorm van draaitabellen. Die rapporten wil ik allemaal met gestandaardiseerde kolombreedten en rijhoogten afleveren, hetgeen immers de leesbaarheid bevordert.
Tot nu toe deed ik dat met de hand want ik vond geen oplossing om dat middels bijvoorbeeld een macro te doen. Om dat te proberen had ik een macro opgenomen door alle nodige handelingen daarvoor uit te voeren en dan de macro op te slaan. Maar het resultaat is ook na meerdere pogingen belabberd.
In het bijgevoegde bestandje zit een macro verstopt met de naam "Afwerken_Werkblad". Dat is de macro die ik gemaakt heb zoals hierboven beschreven.

Is er desondanks een mogelijkheid om dat te doen?
Bijgevoegd een geanonimiseerd rapport. Op regel 3 staan ten overvloede de gewenste kolombreedtes nog eens aangegeven.
Hieronder heb ik geformuleerd wat ik wil:

Kolombreedten en rijhoogten
========================

Kolom A: 16
Kolom B,E,H,K,N,V: 44
Kolom C,F,I,L,O,Q,S,U: 8
Kolom D,G,J,M,P,R: 2
Kolom T: 4

Rij 1: 50
Overige rijen: 15

Beeldgrootte: 60%
 

Bijlagen

  • TEST2.xlsm
    447,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Bijgevoegd bestand is een xlsx en bevat per definitie geen macro's.
 
Ik heb het bestand vervangen, nu zit de macro d'r wel in :)
 
Alle selects en selection kan je beter weglaten.

Code:
Sub Afwerken_Werkblad()
    ActiveWindow.Zoom = 60
    Range("B:B,E:E,H:H,K:K,N:N,V:V").ColumnWidth = 44
    Range("C:C,F:F,I:I,L:L,O:O,Q:Q,R:R,S:S,U:U,W:W").ColumnWidth = 12
    Range("T:T,R:R,P:P,M:M,J:J,G:G,D:D").ColumnWidth = 4
    Columns(18).ColumnWidth = 0.83
    Columns(1).ColumnWidth = 20.86
    Rows(1).RowHeight = 45.75
End Sub
 
Wat mooi en zelfs dubbel mooi: Doordat ik nu alleen dat zie wat nodig is om het in orde te krijgen begrijp ik ineens iets meer van macro's
Dank je wel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan