waarde subform

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
159
Hallo, hier ben ik weer. Ik heb een formulier met een subformulier. In het subformulier staat een kolom met bedragen. Onderaan op dit formulier heb ik deze bedragen opgeteld in een nieuw veld genaamd totbegr. Omdat de lijst in het subformulier erg lang is wil ik de waarde van het veld "totbegr" tonen in een nieuw veld in het hoofdformulier. Ik ben aan het googelen gegaan en een aantal oplossingen gevonden die bij mij niet werken. Dit zijn de oplossingen die ik gevonden en uitgeprobeerd heb: (werken allebei niet) wat doe ik fout. Wie kan mij helpen:
opl1 In nieuw veld :
=[subfrm_BEGROTING]![totbegr]

opl 2 In nieuw veld:
=[subfrm_begroting]form![totbegr]

opl 3 in nieuw veld:
=[Formulieren]![subfrm_BEGROTING]![totbegr]
Na bewaren en openen veld staat in dit veld "#Naam?
 
Laatst bewerkt:
De bovenste variant zou moeten werken als je daar de naam van het hoofdformulier voor zet. Nu kijk je naar een zelfstandig (hoofd) formulier dat niet bestaat. D.w.z.: het formulier bestaat wel, maar is niet zelfstandig geopend. Opties 2 en 3 zijn volgens mij qua syntax fout dus gaan nooit werken.
 
Octafish,

Wederom bedankt. Bedoel je zo:[frm_begroting]![test]==[subfrm_BEGROTING]![totbegr]
Als ik het zo doe krijg ik na bewaren en openen in formulierweergave in het veld test de mededeling $Naam? Wat doe ik nu fout
 
Nee, dit is van de regen in de drup. Ik zou zeggen: gooi deze formule weg, en zet de formule er in via de Functie Opbouwen. Gaat nooit fout.
 
Octafish,

bedankt voor jou tip. Heb ik gedaan via opbouwfunctie en nu werkt het. Ik loop nu tegen een volgend probleem aan. Ik zie in het subformulier alle records staan. In het hoofdformulier wordt het 1e record weergegeven. Als ik in het subformulier klik op een ander record wordt dit record niet in het hoofdformulier weergegeven. Naar mijn mening zou dat normaliter wel moeten gebeuren
 
Als ik in het subformulier klik op een ander record wordt dit record niet in het hoofdformulier weergegeven. Naar mijn mening zou dat normaliter wel moeten gebeuren
Dat is niet gebruikelijk voor een hoofd-subformulier constructie. Doorgaans zie je in het hoofdformulier de gegevens van het hoofdobject, zoals bijvoorbeeld een klant, en in een subformulier dan de gerelateerde orders/bestellingen o.i.d. Het heeft dan ook geen zin om op een willekeurig record te klikken in het subformulier, omdat die records altijd dezelfde klant zullen laten zien.
Dus ik ben wel benieuwd naar wat jij in de twee formulieren hebt gezet waardoor je deze verwachting hebt.
 
Octafish,

Ik ben nog altijd bezig met mijn uitdaging om een budgettering database te maken voor de administratie van een vereniging of huishouding. Het is niet van levensbelang dat het allemaal lukt, want je zou het net zo goed, of nog beter, in Excel kunnen maken. Ik heb laatst toevallig van een kennis een demoversie van het programma "Penningmeester" gekregen. Door mijn interesse voor dit soort dingen kwam ik er achter dat dit programma access tabellen als data-opslag had. Dus ik dacht leuk om zelf eens uit te proberen. Wat ik in het hoofdformulier denk te doen is begrotings regels aan te maken/wijzigen en banktransactie door te voeren. In het subformulier staan alle begrotingsregels die er reeds zijn. In hdt hoofdformulier kan ik via een "zoeken"knop alle begrotingsregels van een bepaalde maand in het subformulier tonen. Omdat dit een hele grote reeks kan zijn leek het mij, met de nadruk op leek, makkelijk om het overzicht niet te verliezen dat wanneer je een regel aanklikt deze getoond word in het hoofdformulier.
 
Ik krijg de indruk dat je subformulier eigenlijk een hoofdformulier is, dat je op een ander formulier hebt geplakt. En dat je dus geen recordbron hebt op dat hoofdformulier. Of dat de handigste oplossing is, is nog de vraag, maar in dat geval is het inderdaad zo dat je kunt klikken in dat subformulier wat je wilt, maar dan zie je dus niks op je hoofdformulier. Dat zul je dan moeten programmeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan