NTFS backup in linux niet te zien in Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DanielleVK

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2017
Berichten
10
Hoi hoi


Om een schijf van een vriendin te redden heb ik hem aan een pc gehangen en via een ubuntu usb geboot.
(haar schijf werd soms niet gezien door w10 en werd er erg traag door.. nadat ik hem eruit heb gehaald was hij weer enorm snel maar ze moet de files wel hebben)

Ik heb haar schijf plus een oude backup schijf van mij aangesloten met het idee om de bestanden over te zetten en haar mijn schijf te geven.
Geboot in ubuntu werkt zoals altijd perfect, mijn schijf geformatteerd als NTFS en alles overgezet.
Duurde even maar het is gelukt.
Maar als ik hem aan mijn W7 machine hang of aan een andere pc word hij niet herkent.
Bij disk management ziet hij hem wel maar alleen met unallocated space ipv de NTFS partitie.

Komt dat doordat ik hem in linux heb gemaakt? volgens mij niet toch als het goed is heb ik dat wel vaker gedaan zonder problemen.
Het gaat overgens om een D drive en geen C met windows etc.
Het is 1 partitie met foto's/werk bestanden.

Iemand een idee hoe ik dit zichtbaar krijg in windows?
Mocht dit niet werken zou de laatste optie een externe zijn die in aan linux hang en alles daarop kan zetten.
Maar ik wacht even of jullie iets hebben.

Tnx voor het meedenken :)
 
Kijk eens of je met booten van Win10 van Gandalf WinPE op een usb stick (met Rufus eenvoudig) gezet, hem wel ziet.

tip volgende keer: maak NTFS partities gewoon onder Windows. Meestal heb je dan minder of geen problemen. Onder het motto: maak de partitie met dat OS dat het standaad (by default) ondersteunt.
 
Klinkt mij als dat er een bepaalde bewerking in Gparted niet is uitgevoerd...formatteren wel ( anders is er geen "unallocated space") maar het maken van een nieuwe NTFS-partitie niet...

haar schijf werd soms niet gezien door w10 en werd er erg traag door.. nadat ik hem eruit heb gehaald was hij weer enorm snel
Dat duidt er mijns inziens op dat het probleem niet in de schijf maar de betreffende Windows-installatie zit.
Daarom lijkt het mij geen zinvolle actie om die schijf uit te bouwen om bestanden veilig te stellen.

Naar mijn mening had je wellicht beter eerst een Windows-herstel kunnen uitvoeren volgens 1 van de beschikbare opties in Win 10.
 
Heb je hem wel als slave drive ingesteld?

jmprset.png

jumper.jpg
 
Mag toch aannemen dat een pc die win 10 draait over een SATA-schijf beschikt en daarbij is een master / slave instelling niet meer aan de orde.
Jij refereert aan antieke PATA-schijven...
 
Is SATA idd :) maar bedankt.

Ik nam aan dat het aan de D schijf zelf lag.
Het probleem was dat windows enorm traag opstartte en wel 4 minuten deed om een foto te openen.
Schijf eruit gehaald en alles was weer supersnel.
Had hem in m'n eigen w10 pc gezet en precies hetzelfde.

Vandaar dat ik asap de bestanden even wil veilig stellen.
Ik ga alles even op een externe zetten en kijk of het formatteren enig zin heeft
 
Lees de SMART eens uit van die "probleemschijf" en probeer zoals ik ook al eerder schreef onder Windows te blijven. Dat is het systeem dat het beste NTFS kan maken en beheren.
Heb je al met Win10 van Gadalf geboot vanaf USB? Is zo simpel, als je hem dan kunt lezen kun je de files backuppen.
maar ze moet de files wel hebben
Tja... apart dat het nu "moet".. en dan toch geen backup hebben...
Gelukkig hebben we dan wel weer eea te doen hier... ;)
 
De gafalf gedownload en geboot maar ik krijg hetzelfde probleem als dat ik gewoon de schijf aan een w10 machine hang..de eeuwige boot cirkels :/
En ik heb een linux usb omdat ik daar vaak wel bij de bestanden kom.
In dit geval dus ook, ik heb m'n externe aangesloten en ben nu de bestanden aan het overzetten.
Het is een omweg maar het werkt gelukkig.
 
Ik had dat laatste eerst gedaan.... dan was ik wrs meteen klaar geweest...immers het was bekend dat, ook was het via een lastigere omweg, de bestanden te benaderen waren.

En... pas als dat niet gelukt was, hier pas de vraag gesteld... aan forum vulling is er nl geen gebrek... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan