• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Paden tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik ga de code van Sylvester gebruiken.
Wordt nog wel een uitdaging omdat mijn eigen bestand erg groot is en Excel heeft moeite het door te rekenen.
Maar ik ga een poging wagen.
 
Daarom is de suggestie van JanBG met een draaitabel veel verstandiger.
Nu ben je voor eenzelfde gegeven vele malen hetzelfde aan het uitrekenen (nog afgezien van de recalculation overdaad bij UDF's).
 
de function is aangepast hij kan als matrix functie worden gebruikt maar ook als eerder.
bij grote tabellen is de matrix functie véél sneller. zie gele cellen.
 

Bijlagen

  • paden tellen 3.xlsm
    22 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
@ Snb, Als ik het goed gezien heb moet je om met de draaitabel van JanBG te werken moet eerst de berekening van het aantal verschillende matten per pad plaatsvinden.

Anders laat ook de draaitabel niet de goede gegevens zien.

@ Sylvester, ik ga vanavond een andere opzet van mijn tabel maken en kijken of het dan wel te doen is voor Excel.
 
Zo dus:
 

Bijlagen

  • _de paden op.xlsx
    17 KB · Weergaven: 19
@JanBG



Dan lees jij de vraag totaal anders dan ik. De vraag is het aantal, niet het aantal verschillende.

@snb: Ik lees hem inderdaad anders: het aantal verschillende paden en dat wordt volgens mij bevestigd door thread # 19
 
Vanaf, volgens mij, XL-2010 kan je powerpivot gebruiken. Hierin bestaat de optie Distinct Count om unieke items samen te vatten.
 

Bijlagen

  • paden tellen (3).xlsx
    138,6 KB · Weergaven: 22
@ Sylvester,

Ik heb je code toegepast in mijn bestand. Maar helaas kan Excel het niet verwerken.
Ik heb een tabel met ongeveer 15000 rijen en dan loopt de boel vast.
 
Sylvester,

In de bijlage de tabel. Hij is groter als ik eerst geschreven heb.:(
 

Bijlagen

  • tabel.xlsx
    1,2 MB · Weergaven: 24
ik zou er inderdaad een samenvatting van maken maar voorlopig is dit ongeveer wat je vroeg. zie start knop
 

Bijlagen

  • tabel 4.xlsm
    1,2 MB · Weergaven: 19
Sylvester,

Dit is precies wat ik bedoelde. Ik ben hier echt heel blij mee. Hartelijke dank!!!!!!
Wil je me misschien uitleggen wat je precies gedaan hebt en wat het verschil is met je eerdere oplossingen.
Nogmaals bedankt.
 
#27 gemist. Is zonder VBA en dan hoef je ook niet te vragen hoe iets werkt.
 
VenA je schreef:
Code:
Vanaf, volgens mij, XL-2010 kan je powerpivot gebruiken. Hierin bestaat de optie Distinct Count om unieke items samen te vatten.
ik kan hem bij mijn (2010) niet vinden.
maar ik ben met draaitabellen een echte nul.
 
ronsom, voor de uitleg, wat er precies gebeurt, lees de sub en vraag dan wat er onduidelijk is.

omdat de tabel zo groot is, heb ik de een subje gemaakt ipv een function .
de sub rekent in een keer alles uit. dat scheelt een hoop tijd .

verder heb ik optie 3 toegevoegd:
 

Bijlagen

  • tabel 6.xlsm
    1,2 MB · Weergaven: 28
VenA, bedankt voor de tip.
als ik het ooit nodig heb (voor mezelf ) ga ik het zeker downloaden.
 
Een beetje 'rommelen' met VBA is natuurlijk leuker:d
 
@ Sylverster,

Dank je wel dat je optie 3 ook nog toegevoegd hebt. Ik heb achter de code aangegeven wat ik niet begrijp en dat is bijna alles :(:(.
Misschien wil je me een klein beetje weg wijs maken.

Verder wil ik je vragen of het te doen is dat de code ook nog kijkt naar verschillende handelingen kijkt. Deze heb ik in de tabel toegevoegd.
Maar misschien moet je daarvoor de hele code op zijn kop gooien, als dat zo is heb ik niks gevraagd :)


@ VenA, ik ga de de mogelijkheid voor een Power pivot zeker downloaden. Ik werk veel met draaitabellen dus het komt zeker van pas.

In ieder geval beide hartelijke dank voor jullie hulp en tips.
 

Bijlagen

  • tabel 6 (2).xlsm
    1,4 MB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan