Printer HP Envy 4526 print niet in netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben eerst maar begonnen met de op één na laatste stap in de reactie van @Scrapheap.
Alle software van de HP printer verwijderd via Revo Uninstaller.
Ook de restanten van de vorige printer een HP 3840 aangepakt en verwijderd.
De Envy, daar waar nog aanwezig via Configuratiescherm uit de apparatenlijst verwijderd. (Bij 1 laptop bekabeld, en de desktop)

De Envy fysiek afgekoppeld van stroom en USB kabel.

Alle stations gecontroleerd op het aanwezig zijn in de WERKGROEP en op juiste naam.
Alles correct.

Alles stations opnieuw opgestart.
Via de link van Scrapheap de software van HP opgehaald en geïnstalleerd op de desktop.
Testpagina afgedrukt vanaf de desktop, en geen probleem.

Daarna document geopend op bekabelde laptop, en geprobeerd af te drukken, zonder resultaat.
Via Controlpanel printer gezocht en toegevoegd en testpagina opdracht gegeven zonder resultaat.
Laptop afgesloten en opnieuw geprobeerd document te printen, zonder resultaat.
Laptop weer afgesloten en opgestart, en ook voorzien van de software vanuit de link.
Hierbij liep het stuk op de keuze om een netwerkprinter te installeren, of een printer direct aan te sluiten.

Software van HP verwijderd, en laptop opnieuw opgestart.
Printer reageert nog steeds niet op een printopdracht vanaf de laptop.

Wat ik nu wil gaan proberen is om in ieder geval de desktop te voorzien van een vast IP adres.
Moet me daartoe echter eerst weer goed inlezen hoe dat met die vermaledijde Ubee in zijn werk gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben om, en vrouwlief ook.
Na enig proberen alles bij het oude te laten, komen we er achter dat vroeger langzamerhand bij ons ook gaat verdwijnen.
De printer in het draadloos gebeuren achter de router / modem opgenomen, en in ieder geval vanaf de beide laptops bereikbaar.
Nog wel via de ouderwetse optie Afdrukken, selecteer printer en OK in het printmenu van bijvoorbeeld Word of Excel.
De desktop zou niet hoeven, maar gaat er vandaag nog, of morgen ook aan geloven en dan ook via de draadloze optie.

Morgen i,i,g, dochter na de dagopvang de nieuwe manier van werken beginnen bij te brengen.

Mocht dit allemaal gaan bevallen, dan ga ik mogelijk op zoek hoe de printer in te stellen als een netwerk printer met een eigen vast IP adres.
Tot nu toe duizelt me dat nog, en moet de druk om te kunnen printen er even af zijn.

Scrapheap, Femke98, Route99 bedankt voor jullie begrip en support.
 
https://www.gebruikershandleiding.com/HP-ENVY-4526/preview-handleiding-803295.html?page=0044
https://media.kieskeurig.nl/images/01/53/59/ef/03a6/4515/af66/1eadafd3a0ec/orig.pdf

Neem de handleiding erbij.
Wat ik meestal doe is, eerst de printer aansluiten op een vaste pc en daar hem via usb eerst installeren en later de poort veranderen in TCP/IP poort en daar het ip adres v/d printer invullen. Ik hoef nooit wat in de router te doen.

Het is daarbij handig om de vaste pc eventueel ook een vast ip adres te geven, dan kun je evt nog wat veranderen in de printer via het ip adres.
 
Laatst bewerkt:
later de poort veranderen in TCP/IP poort en daar het ip adres v/d printer invullen.
In dat geval moet je een vast IP instellen op de printer zelf, anders verandert het IP alsnog na een herstart van de router ( DHCP-server )
In geval je de pc een vast IP wilt geven moet je dat doen in de eigenschappen van de netwerk-adapter en die instellen op een IP in het bereik van de router i.p.v. de instelling "Automatisch verkrijgen".
 
In dat geval moet je een vast IP instellen op de printer zelf, anders verandert het IP alsnog na een herstart van de router ( DHCP-server )
Dat kan toch alleen als je de al vaak besproken vast IP-instelling op de printer uitgevoerd hebt... Hoe weet je anders welk ip-adres je moet invullen als die via DHCP geleverd wordt?
 
Vast ip adres doe je instellen via het modem van je provider. Via Linux Mint heb ik nooit op de printer zelf het ip adres hoeven in te stellen.
Geen idee welk modem je hebt Hakar, maar er zijn handleidingen op internet te vinden. En anders geef je even het model en typenummer, dan kijk ik wel even.
 
@route99.
Printer is nu losgekoppeld van station 1.
Draadloos over de modem / router Ubee EV3200.
Na reset van de modem / router blijft IP adres gelijk.
Heeft even geen prioriteit dit te veranderen.
De modem / router is zoals Scrapheap al aangaf een behoorlijk wispelturig ding.
Wel in te stellen op vaste adressen, maar dat schijnt geen garantie te zijn voor het behouden daarvan.
Ziggogebruikersforum staat er vol mee.
Het lijkt er bijna op dat een ieder die zo'n ding heeft, en er een beetje wat van probeert te begrijpen, al gauw met het hoofd tegen een muur loopt.

@femke98
Type modem / router was al een paar keer genoemd, maar het zij u vergeven wanneer dit niet is opgemerkt.

De genoemde link heb ik met een scheef oog bekeken, en komt eigenlijk overeen met wat er in de installatiehandleiding van de printer staat.
Mogelijkheden op het display van de printer gevolgd, en na enige tijd een draadloos werkende printer.

Pas later als ik me ECHT heb ingelezen in de materie van de modem / router Ubee ga ik overwegen daar nog eens mee te stoeien of er een andere router aan te koppelen.
 
@femke98
Type modem / router was al een paar keer genoemd, maar het zij u vergeven wanneer dit niet is opgemerkt.
Je hebt gelijk ,mijn excuus.
Ik denk dat op het forum van Ziggo wel iemand is die je dan kan helpen. Zorg dat je GEEN dynamisch maar een VAST ipadres krijgt.
 
Bij mijn weten is het of/of, USB schakelt de WIFI uit, was ooit bij mijn HP printer zo, nu een Canon waar het ook mee gebeurt.

Schaf een WIFI dongle of PCI-e kaartje aan voor de desktop en werk alleen met WIFI.
 
@route99.
De modem / router is zoals Scrapheap al aangaf een behoorlijk wispelturig ding.
Wel in te stellen op vaste adressen, maar dat schijnt geen garantie te zijn voor het behouden daarvan.
Ziggogebruikersforum staat er vol mee.
Het lijkt er bijna op dat een ieder die zo'n ding heeft, en er een beetje wat van probeert te begrijpen, al gauw met het hoofd tegen een muur loopt..
Ik geloof oprecht dat je nog steeds niet snapt dat je de router met rust moet laten....
Je moet de PRINTER op een vast ip adres zetten in de settings van de printer zelf, het liefst op een adres die nooit door de DHCP van de router gebruikt wordt en anders in een range waar ze nooit uitgedeeld worden omdat het zo ingesteld staat of hij er nooit komt.

Op die manier kan de router nooit het ip adres v/d printer veranderen.

Voorlopig zie ik het vetgedrukte nog niet aangetoond.

We zijn eerst een beetje verdwaald in een gedeelde printer, en hoever zijn we nu met de netwerk printer?
 
Laatst bewerkt:
Je moet de PRINTER op een vast ip adres zetten in de settings van de printer zelf,

Bijgaande screenshots dat ik mijn HP in de router van KPN heb vastgezet op een vast ip adres en niet in de printer zelf.

voucher13.jpgvoucher14.jpg

Zoveel verschil zal het toch niet zijn tussen Linux en Win? Het is en blijft een HP die een vast ip adres nodig heeft.
 
Jawel, want het is de router die hem vast zet en niet de printer zelf, die staat ZELF nog steeds op DHCP...
Dus als je 100% zeker van wilt zijn dat de HP een vast ip adres heeft MOET je de printer dat zelf geven.
Anders hoef je die settings vast/dynamisch ook niet meer in de firmware van de printer te programmeren.
Die optie is er juist om onafhankelijk te zijn van de router.

Als ik een nieuwe router zou krijgen en die zit in hetzelfde subnet... hoef ik vrijwel niets , behalve port forwardings, aan de router te veranderen...
Doe je het andersom, dus alles instellen met de router, kun je alles wat je ooit in de router geregeld hebt compleet opnieuw instellen.
Dat is de consequentie van die laatste keuze.
Ieder zijn keuze maar ik prefereer altijd de eenvoudigste methode, geef de apparatuur zelf een vast ip-adres en laat dat niet door de router doen.

Oja, dat doe ik voor Windows maar ook Linux en MacOS en alle hardware die een vast ip adres nodig hebben zo, nooit problemen gehad.

Ben je ook meteen van de problemen af van routers die een onoverzichtelijke web interface hebben...das mooi meegenomen, zeker voor beginners.
 
Laatst bewerkt:
Maakt geen ruk uit of de printer een vast ip adres heeft of niet, die krijgt hem gewoon via de dhcp server van de router maar als je via de usb gaat afdrukken is de wifi verbinding weg.
Maar goed, lezen is best moeilijk.
 
Dat voelt vervelend aan zo een benadering.

De TS:
Mocht dit allemaal gaan bevallen, dan ga ik mogelijk op zoek hoe de printer in te stellen als een netwerk printer met een eigen vast IP adres.
De TS wil helemaal over op wifi dus moet de laptop wel het ip adres van de printer weten, dus lijkt me DHCP geen handige optie.

Wat er mogelijk nog door gerommeld wordt eventueel op USB is hiervoor niet belangrijk.
 
hoef ik vrijwel niets , behalve port forwardings, aan de router te veranderen... dat doe ik voor Windows maar ook Linux

Raar. Stel, ik heb een nieuwe printer gekocht, een HP. Ik werk met Linux zoals je weet (dan is een HP wat mij betreft de juiste keuze).
Dan doe ik hem aan, Ik stel hem in via HP Toolbox (laat hem dus in het netwerk zetten), ik ga naar mijn modem/router van KPN en stel daar in dat hij een vast ipadres krijgt. Klaar. Port forwardings is helemaal niet nodig in Linux.

Dus geen idee wat jij allemaal aan het doen bent in Linux met een printer.
Maar goed, ik zie niet wat je doet, ik ga uit van je tekst.

En het maakt wel degelijk uit is mijn ervaring, als je printer een vast ipadres heeft. Als deze dat niet heeft (zoals ik weleens heb gedaan) dan kan het zomaar zijn dat deze weer uit je netwerk verdwijnt. Meerdere malen in het begin gehad, vandaar dat ik hem altijd een vast ipadres geef.

Oef, ik hoop dat de TS er uit komt. Ik heb mijn ervaring gegeven en links om te lezen. Hopelijk komt het goed.
 
Ik heb nog nooit problemen gehad door mijn printer een vast ip adres te geven. Ik zag recent nog op mijn werk (ww 5000 medewerkers) dat zij het exact hetzelfde doen. Het is ook logisch: stel het werk krijgt andere routers... en je hebt heel veel printers... dam moet je in de router al die printers weer toevoegen, dus vast ip adres regelen rechtstreeks op de printer lijkt mij eerder regel dan de afwijking. Mss bij een kleine groep mensen die wat minder ervaring met netwerken hebben?

Heb hier al bijna 20 jaar (19 om exact te zijn) een netwerk en heb het altijd zo gedaan. Toen nog samen met de buren en deelden we het kabelinternet, want inbellen (!) was toen nog meer de standaard en super duur (de kids moest je leren er mee om te gaan.... das wel ff anders dan nu... met bijna overal wifi). ADSL stond toen nog in de kinderschoenen en het uitrollen was net begonnen. Nu is internet redelijk betaalbaar voor iedereen.

Voor alle duidelijkheid:
Deze benadering heeft overigens niets te maken met Linux of Windows: het is iets dat je op de printer instelt.
 
Laatst bewerkt:
Heel veel printers, je zegt het al. Dit is een thuissituatie waar het over gaat, niet te vergelijken met een bedrijf.
Man, man, je probeert wel heel erg je best te doen om je gelijk te halen (valt me de laatste tijd op).

In mijn Windows tijd moest je idd alles op de printer instellen, in Linux geen last van. Hoeft helemaal niet. Dus nogmaals, mijn ervaring is heel anders. En dat mag. Gelukkig wel.

Het is altijd moeilijk om achter je pctje iemand te helpen waarvan je niet kan zien wat men doet of gedaan heeft. Tekst kan ook anders zijn dan ze bedoelen of gedaan hebben.
Laten we het elkaar nu niet moeilijk maken, respecteer mijn ervaringen van de laatste 10 jaar met printers indelen in een thuisnetwerk, dan respecteer ik jouw ervaringen.

En nee, je bent niet de enige die al langer met netwerken werkt hoor. Inbellen ken ik ook, ben immers de 55 bijna al gepasseerd ;)
 
Ik vind deze benadering niet prettig .
Wampier in 4# kwam al met een vast ip adres aan als voorstel.
Je kan de printer inderdaad ook instellen met <vast-ip-printerpoort> in je printer set-up.
We hebben het beiden alleen herhaal en ondersteunt ieder vanuit haar/zijn ervaring.
Wampier stelt ook voor om het via de printer setup te doen.

Verder: Het wordt beschreven als een probleem router, dus dan is het vast ip adres via de printer set-up.
Dus wat is er in vredesnaam nu op tegen om deze methode te kiezen. Technisch gezien de beste en voor de gebruiker ook terug te vinden in de handleiding en hoe dat in een router moet lijkt me voor de TS dus een stuk lastiger, gezien zijn verhalen over de router.

attachment.php
 

Bijlagen

  • ipadres.JPG
    ipadres.JPG
    88,9 KB · Weergaven: 91
Ik vind deze benadering niet prettig .
Nee, dat schrijf je elke keer als iemand (ik) een andere mening heeft.

Overigens had ik zelf ook aan de TS een handleiding link gegeven over he je de printer als draadloos moet/kan instellen.
Er is helemaal niets op tegen, dat hoor je mij niet zeggen hoor. En als ik dat wel gezegd heb, graag even een quote.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan