Printer HP Envy 4526 print niet in netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
476
Sinds kort heb ik een nieuwe printer, een HP Envy 4526 all in one.
Deze printer kan volgens de beschrijving zowel draadloos als bekabeld printen.
Echter bij ons doet hij het meestal niet, en na veel gepuzzel soms wel.

Ons netwerkje bestaat uit
1 desktop bekabeld win 7
1 laptop bekabeld en of draadloos win 7
1 laptop draadloos win 7

Instellingen voor netwerk (geen thuisgroep)
Netwerkdetectie ingeschakeld,
Bestands en printerdeling ingeschakeld,
Openbare mappen delen ingeschakeld,
Mediastreaming ingeschakeld,
Verbindingen voor het delen van bestanden ingeschakeld op 128 bitsversleuteling,
Met wachtwoord beveiligd delen uitgeschakeld
Verbindingen met een thuisgroep door windows laten beheren.

1 Ubee EV3200 is de router / modem in dit geheel, waar ook nog weer 3 telefoons draadloos mee verbonden zijn.
Printen van dingen op de telefoons deden en doen we nog lekker ouderwets, van phone naar desk of laptop kopiëren en dan printen.
De oude printer die vervangen is door de HP Envy was op de desktop aangesloten, en voor printen vanaf de laptops kozen we de printer op station 1 waarna er netjes werd geprint.

De Envy ook weer op deze printer aangesloten, de oude printerinstellingen op zowel de desktop als op de laptops verwijderd, en de benodigde software via de bijgeleverde CD geïnstalleerd op desktop en laptops.

Het leek goed te gaan, vanaf de desktop zonder problemen een testpagina printen.
Vanaf de laptops over station 1 ook testpagina's printen.

Echter computers zijn allemaal uit geweest, en printen wil niet meer vanaf de laptops.
Veel gepuzzel en na niet meer te weten wat er is gedaan, rolt er een print uit de printer.

Alle computers weer uit gezet, en opgestart en geprobeerd te printen over station 1.
Geen print.
Ook geen printopdrachten in de taakbalk van de desktop en of de laptops.

Met de help pagina's van HP kom ik er niet uit, daar lees ik alleen over draadloos verbinden en draadloos, en draadloos......
Maar bij ons werkt alles nog op draadjes.

Heeft iemand een idee hoe we vanaf de laptops wel over station 1 kunnen printen zonder dit eerst te verhuizen naar de desktop of een USB, en zonder dit over een draadloze verbinding te laten lopen?
 
Heeft station1, de desktop een vast ip adres?
Dat maakt het wrs eenvoudiger, dan is iig dat elke keer hetzelfde.
 
Daar gaan we wel van uit.
Er worden geen draadjes verwisseld, en de desktop komt nooit van zijn plek, behalve voor een flinke uitblaas beurt.
 
Hoe heb je de printer ingesteld op de laptop? Je kan de printer inderdaad ook instellen met <vast-ip:printerpoort> in je printer set-up. Ik heb een (stuk) oudere envy printer en daar heb ik geen directe problemen mee, zowel vast als wireless.

Het een sluit het andere overigens niet uit. je kan beide hebben. wireless inschakelen is wel handig, want dan wordt de printer ook automatisch gedetecteerd op de meeste mobiele apparaten. (beste dan ook de printer een vast ip-adres geven)
 
Ik heb altijd HP's (vanwege dat ik werk met Linux Mint) en nooit problemen. Ik geef de HP een vast IP adres in het netwerk zodat ik daar geen last van hebt.
Toen kwam een vriendin met een Envy aanzetten (gekocht bij het kruitvat) en zij heeft ook Linux Mint. Ik heb hem never nooit niet in het netwerk kunnen krijgen draadloos, wat ik ook deed. En ik heb toch best al wat ervaring ;)

Bleek dat haar provider de wifi niet een van de sterkste was (ik geloof dat ze online had?) en dus kon ze alleen bedraad printen. En dus hebben we de printer naast de pc gezet. Anders had deze beneden gestaan.

Dus ja, het kan overal aan liggen. Daarom toch de tip om eerst de HP een vast ip adres te geven (te doen in de instellingen van je router) en dan nog eens proberen om de computers uit en weer aan te zetten en daarna wat te printen.
 
Veel gepuzzel en na niet meer te weten wat er is gedaan, rolt er een print uit de printer.
Dit maakt het lastig... want dat betekent dat het in principe kan werken.
Geldt dat voor bekabelde en wifi laptop?
 
Je moet eens Googelen naar : "vast IP instellen Ubee EV3200"....
Wat er daar tevoorschijn komt wordt je niet echt vrolijk van...het schijnt wel een probleem-router te zijn wat betreft firmware en instelmogelijkheden..
Het WiFi-bereik van deze router schijnt aller belabberts te zijn, net als de KPN Experiabox V9, ook zo'n drama-ding.

Je kunt dat ding overigens in bridge-modus laten zetten door de klantenservice, daarna sluit je een eigen router aan op dat Ziggo-ding en kun je instellen wat je wilt.
De printer installeren als "netwerk-printer" en deze vervolgens een vast IP toewijzen in de router.
Op die manier voorkom je dat de pc waar de printer "met kabel" op is aangesloten, altijd "aan" moet staan om te kunnen printen.
De printer is dan via WiFi verbonden met je netwerk, een kabelverbinding is dus op die manier overbodig.
Dat is het voordeel van een netwerk-printer, alleen de printer moet aanstaan om te kunnen printen vanaf elk netwerk-apparaat, verder niets.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier een Brother MFC L2720DW, de wifi ervan pakt zelfs vanaf de zolder de print opdracht nog van de laptop.
Heb geen kleurenprinter nodig. Bij die goedkope HP's betaal je de "rest van de printer" via de inkt helaas. Want hoe kan het anders voor zo weinig geld?
Die van mij was vorig jaar ca 180 euro nog, maar de cartridge gaart dan wel heel veel afdrukken mee.
En super stevig qua bouw.

Op basis van Scrapheap/Femke's tips: zet de laptop er dus maar naast om te testen of het dan wel werkt.
 
Website Brother:

Compacte en voordelige all-in-one zwart-witlaserprinter

Weer wat geleerd: een printer die ook wit kan printen. Speciale cartridges zeker ? :D
 
Overweldigd door jullie reacties begin ik even bij een reactie op @Wampier.

De printer is via een Hub met USB aangesloten op de desktop.
De printer benaderen we vanaf de laptops uiteraard via het printermenu wanneer we een printopdracht geven.
De printer die dan wordt gekozen wordt als volgt weergegeven. \\HAKA1\HP ENVY4520 series.

@femke98 en anderen.
Een vast IP adres is voor ons de laatste optie.
Onze dochter met een verstandelijke beperking moet het ook kunnen volgen, vandaar dat we gehoopt hadden de printer weer net zo te kunnen gebruiken als de oude HP.
 
Laatst bewerkt:
Dit maakt het lastig... want dat betekent dat het in principe kan werken.
Geldt dat voor bekabelde en wifi laptop?

Klopt, en vanaf de wifi laptop werd dan ook geprint via de printer gevonden in het printermenu met de naam \\HAKA1\HP ENVY4520 series.
 
Gebruik eens het ip adres ipv de HAKA1 naam.
En?
 
Overigens is de benaming "netwerk-printer" in deze misleidend en onjuist.
Een printer die via usb gedeeld wordt met andere gebruikers is een "gedeelde" printer" en geen netwerk-printer.
Je kunt immers niet printen als de pc waaraan de printer is aangesloten, is uitgeschakeld.
Een netwerk-printer is altijd beschikbaar, onafhankelijk van de rest van de netwerkgebruikers.

Onze dochter met een verstandelijke beperking moet het ook kunnen volgen
In mijn ogen maak je het op deze manier alleen maar moeilijker voor haar.
Als je de printer via WiFi, als netwerk-printer dus, installeert is deze altijd direct beschikbaar, je ziet gewoon \printer i.p.v. \HAKA1\PRINTER en wat energieverbruik betreft scheelt het 1 pc/laptop die niet in gebruik is.
Dus in mijn ogen is jouw opmerking geen voor-de-hand liggende reden...
 
@scrapheap.
Dank voor het meedenken hoe we dit kunnen oplossen.

Het vermogen van mijn dochter is al moeilijk in te schatten door mensen die er verstand van hebben.
Om haar vermogen op basis van een regel vanachter een scherm te bepalen vindt ik nogal wat.

Even die droom uit de wereld helpen.
We werken nog op Windows 7, met haar als reden.
De wisseling van XP naar Win7 heeft met zich meegebracht dat ze er meer dan 2 jaar over heeft gedaan om het verschil in opzoeken van haar favoriete site met kleurplaatjes onder de knie te krijgen.
Dit deed en doet ze dagelijks één tot twee keer.

Het riedeltje van afdrukken van de kleurplaten vanaf haar laptop (de bekabelde) naar de printer die aan mamma haar desktop zit kostte ons ook ongeveer een jaar.
Ze wil, mag en deels als therapie moet het zelf kunnen.
Daarom kozen wij voor een printer die op eenzelfde manier te gebruiken moest zijn als de vorige.
Helaas werkt de technologie daarin niet mee.

Je opmerking over gedeelde printer en netwerkprinter ter harte genomen zal ik proberen het vanaf nu alleen nog over een gedeelde printer te hebben.
 
Met alle respect voor de situatie waarin jullie verkeren en de keuzes die zijn gemaakt om legitieme redenen, vind ik nog steeds dat jullie het onnodig moeilijk maken.
Het printen via een als "netwerk-printer" geïnstalleerde printer is, naar mijn mening, de meest eenvoudige manier waarvoor verder geen enkel verband hoeft te worden gelegd.
Je klikt op afdrukken en de printer doet zijn werk.

Maar afijn, laten we proberen het probleem alsnog uit de wereld te helpen:
Echter computers zijn allemaal uit geweest, en printen wil niet meer vanaf de laptops.
Veel gepuzzel en na niet meer te weten wat er is gedaan, rolt er een print uit de printer.

Alle computers weer uit gezet, en opgestart en geprobeerd te printen over station 1.
Geen print.
Ook geen printopdrachten in de taakbalk van de desktop en of de laptops.

Het enige wat ik mij hierbij kan voorstellen is dat de IP's van betreffende netwerkgebruikers zijn gewijzigd omdat deze door de DHCP-server van de router worden toegewezen.
Dat is de reden waarom ik er persoonlijk een groot voorstander van ben om in dit soort situaties tenminste de pc waarop de printer met usb-kabel is aangesloten, een vast IP te geven.
Dit heeft als voordeel dat alle andere netwerkgebruikers ( de laptops en smartphones ) altijd weten op welk IP de pc met printer beschikbaar is, ongeacht welk IP ze zelf hebben.

Voorwaarde daarbij is wel dat het WiFi-bereik van de router kwalitatief goed is zodat er geen packetloss plaats vindt in de data-verbinding tussen de laptops en de router waardoor de communicatie verstoord raakt.
Dit zou je kunnen oplossen door de al eerder opgemerkte oplossing van het laten bridgen van de Ubee en er vervolgens ee eigen router achter te hangen die een veel beter WiFi-bereik heeft.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om bijv. de laptops en de pc met usb-printer een vast IP toe te wijzen, vanaf de telefoons zal hoogstwaarschijnlijk maar zelden geprint worden.
Dan heb je ook dat probleem getackeld.
Dit lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.
Controleer ook of alle pc's / laptops in dezelfde "WERKGROEP" zitten aangezien je geen gebruik maakt van de "thuisgroep"...

Wat je ook nog kunt proberen is op de pc met usb-printer alle HP-software verwijderen ( incl. de verborgen mappen die achterblijven in de, eveneens verborgen map AppData ! ).
Daarna download je het laatste complete software-pakket voor deze printer bij HP op deze pagina.
De versie op de meegeleverde cd is vrijwel altijd verouderd.
Wellicht lost dat het probleem op.

Tot slot nog een tip: HP software is erg kritisch m.b.t. de installatie.
Je moet de printer afkoppelen vóór je met installeren begint en deze pas aansluiten als de software daar tijdens de installatie om vraagt.
Anders loop je kans dat het niet naar behoren functioneert.

Ik wens je succes in het oplossen van het probleem....:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dat is de reden waarom ik er persoonlijk een groot voorstander van ben om in dit soort situaties tenminste de pc waarop de printer met usb-kabel is aangesloten, een vast IP te geven.
Juist. Maar ook de printer zelf!

Mijn idee is ook dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is. Gooi die printer op de wifi, dus zonder usb kabel, zet er een vast ip adres op en klaar.

Overigens heb ik alles hier in mijn netwerk een vast ip adres gegeven. Mijn desktop, laptop 1 en laptop 2 en printer dus. Ook mijn NAS trouwens.
Het mooie hieraan is dat wanneer je iets opnieuw opstart, deze blijft werken. In het verleden vaak gehad dat wanneer het modem of pc uitviel, en ik op nieuw opstartte, printer niet meer deed of iets anders niet, omdat het ip adres was veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Dank, dank.

Ik ga toch maar eens proberen of dat allemaal gaat lukken en werken.
Zeker gezien wat ik al heb ervaren en gelezen met en over de Ubee.
 
@ femke98:
Juist. Maar ook de printer zelf!
Dat gaat niet meevallen aangezien de printer via de usb-aansluiting wordt gebruikt en dus "gedeeld" wordt.
Je kunt alleen een vast IP toewijzen aan de printer als deze via WiFi of netwerkkabel in het netwerk hangt, vandaar dat ik ook expliciet aangaf om
tenminste de pc waarop de printer met usb-kabel is aangesloten, een vast IP te geven.
omdat dat bij de printer op deze manier niet mogelijk is...

@ Hakar : mocht je ergens niet uitkomen, vraag het dan...
We gaan dit oplossen, dat moet goed komen... :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan