• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek een woord in een tekst en geef dan de waarde terug behorende bij het woord

Status
Niet open voor verdere reacties.

lianne3009

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2010
Berichten
17
Ik heb een tabel met leveranciers en hun leveranciersnummer. Vervolgens heb ik een lijst met allemaal transacties via een creditcard; in het omschrijvingsveld van de betalingen staat (onder andere) de naam van de leverancier vermeld. Het gaat om honderden transacties en ik zou graag met een formule het volgende willen bereiken:
Zoek in het omschrijvingsveld het woord "Google", vind je die, geef me dan het leveranciersnummer terug van Google. Vind je vervolgens in de volgende regel "KPN", geef me dan het leveranciersnummer van KPN enz. De waarde die hij moet zoeken zijn dus flexibel. Ik heb het met een SOM.ALS formule geprobeerd maar dat lukte helaas niet. Ik dacht nog aan een ALS formule, maar daar kwam ik ook niet uit omdat hij naar verschillende woorden moet zoeken.

Misschien is het een hele simpele vraag, maar ik kwam er helaas niet uit. Ik heb een voorbeeld toegevoegd waarbij ik fictieve leveranciers (tab Lijst leveranciers) en transacties (tab Blad1) heb gemaakt, wellicht verduidelijkt dat mijn vraagstuk.

Ik ben erg benieuwd naar de oplossing! Ik ben overigens niet goed in macro's dus daar zal ik niet uitkomen ben ik bang :eek:

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes Lianne
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 31
Dit is een mogelijke oplossing
 

Bijlagen

  • Voorbeeld(L3009-JP).xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 43
Ow wauw, wat een formule! :) Ik heb hem geprobeerd op de lijst die ik heb en hij werkt! Ik ga hem nog even uitpluizen wat hij precies doet hahah, maar mijn dank is groot!

groetjes lianne
 
Alternatief:
Code:
B2: =INDEX('Lijst leveranciers'!$B:$B;SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC('Lijst leveranciers'!$A$2:$A$6;$D2))*RIJ($2:$6)))
 
Laatst bewerkt:
Ook nog:

Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC('Lijst leveranciers'!$A$2:$A$6;D2);'Lijst leveranciers'!$B$2:$B$6)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan