Verkeerd toetsenbord bij opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

spw

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2016
Berichten
83
Hoi,

Ik heb een Apple Macbook met een QWERTY toetsenbord.
Deze Macbook is altijd gebruikt geweest door een medewerker vanuit Nederland.
Daarom QWERTY toetsenbord.
Nu heeft deze persoon het bedrijf verlaten en wordt de Macbook gebruikt door een Belgische medewerker.
Wij hebben een AZERTY cover gekocht en bovenop het toetsenbord gelegd.
Alle instellingen wat staan op Belgisch maar toch, na herstart, blijft de toetsenbord indeling op 'Dutch' staan.
Ik kan het wel aanpassen naar Belgisch maar waar kan ik instellen dat na herstart of opstart de toetsenbordindeling op Belgisch staat ?

Werkwijze :
- Macbook wordt opgestart of herstart
- Je krijgt uw scherm met de accounts
- Rechts van Batterij symbool staat "Dutch" toetsenbord.
En dit moet Belgisch zijn.

Als ik mijn wachtwoord ingeef staat de toetsenbord indeling wel juist.

Voor alle duidelijkheid : de Macbook was van oorsprong QWERTY met Nederlands OS.

Het OS volledig van scratch opnieuw installeren geniet mijn voorkeur omdat er verschillende programma's op zijn geïnstalleerd waarvoor externe firma's voor nodig zijn.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Het is een Macbook met QWERTY toetsenbord.
En ik vermoed dat OS ook als Nederland is geïnstalleerd.
Want de Macbook was geconfigureerd voor een vertegenwoordiger in Nederland.
Nu hebben wij een Apple Azerty Keyboard cover gekocht dat je op het QWERTY toetsenbord legt.
Dan lijkt het op een AZERTY toetsenbord. Het is een AZERTY-Belgisch Apple Keyboard cover 'een soort gelachtig matje'.
Bij opstart/herstart en bij overzicht accounts staat rechtsboven "Dutch" keyboard.
Als je inlogt dan is het wel in orde.
 
Dus opgelost?

Anders wellicht de software bijwerken, dus kijk eens bij updates.
 
Sorry, nog niet opgelost.
Nog steeds Dutch keyboard (rechtsboven scherm) bij opstart (bij scherm van operators).
Ik heb een soort gel-achtig AZERTY cover over het bestaande QWERTY toetsenbord gelegd.
Bij de accounts is het AZERTY.
 
Dit?
https://discussions.apple.com/thread/3909448
guys , its surprising, dat why everybody suggesting buy a extra keyboard !! i have a better solution ! go to System Preferences > Language and Text > Input Sources tab then click on + button to add more keyboard layout ! now you guys choose the french language then choose french numeric keyboard, as it is in AZERTY format !well, now you can go back and use ( - ) button to delete the old keyboard layout ! as now u will have only french layout of AZERTY , so Here we go ! Problem Solved

Reply Helpful (1) Thread reply - more options
User profile for user: adgestones
adgestones
User level: Level 1
(0 points)
Apr 17, 2015 9:16 AM in response to ryanzzz77

Yep problem solved. Thanks
 
@Route99 : dan ben je al ingelogd. En dan heb ik het probleem niet. Dan is het AZERTY toetsenbord.

Standaard komt na opstart of herstart, en bij overzicht accounts, rechtsboven in scherm DUTCH keyboard te staan.
Dat kan je dan telkens veranderen naar AZERTY.
Maar de vraag is : kan dit standaard als AZERTY worden ingesteld ?
 
Heb je geprobeerd om in de link die manamana geeft in post 2 alle toetsenborden uit de toetsenbordenlijst te verwijderen behalve azerty. Dan zou het wel goed moeten gaan.
 
Ja. Bij alle gebruikers is er maar 1 toetsenbord actief en dat is het AZERTY toetsenbord.
Ik vermoed/denk dat het te maken heeft met standaard NEDERLAND(s) OS.
Dus vermoed/denk dat dit enkel via specifieke code aanpassing kan aangepast worden.
Via een 'linux' code of zoiets dergelijks.
 
Heb je het letterlijk zo getest als het er staat?
Het antwoord was dat het werkte, hmm zou vreemd zijn dat het niet zo was.
Ook daar staat dat je het oude keyboard moet deleten:
...button to delete the old keyboard layout !
 
@Route99 dat klopt. En toen dacht ik dat ik de oplossing gevonden had.
Het Belgisch toetsenbord bij geselecteerd.
Daarna het Dutch toetsenbord verwijdert.
Had ik nog enkel het Belgisch toetsenbord staan.
Maar na nieuwe opstart stond de Dutch er weer.
En het Belgisch was weg. Je hebt nergens de optie 'Save' dus dat kon ik ook niet doen.
 
Heb je de Franse optie al gedaan zo als in de link staat?
 
Als je hem ff in Google translate zelf gooit, snap je het dan wel wat je moet doen?
Laat dat ff weten of het wat gaat worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan