Windows 10 boot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

markje2k3

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2012
Berichten
7
oedemorgen dames en heren!

Ik zit met een klein probleempje waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn PC heeft zichzelf afgesloten terwijl ik voetbal zat te kijken. Toen ik de PC ging opstarten wou mijn Crucial SSD niet meer booten.
Het enige wat mijn scherm liet zien was een zwart scherm met een witte knipperende streep die zich bewoog binnen de linkerbovenhoek van mijn scherm. In de BIOS staat mijn SSD wel vermeld, maar ik kon deze niet selecteren als boot device, ook niet geforceerd. Hierna heb ik Windows 10 op mijn HDD gezet en de SSD vanaf daar PSID reverse gedaan. Hierna kon ik wel Crucial instellen als Boot device

Echter nu komt bij het opstarten op de SSD nog steeds het zwarte scherm met blinkende streep voorbij, met als verschil dat hij nu na paar seconden wel doorgaat naar windows laden.
Iemand enig idee waar dit nu op wijst? Wellicht randapperatuur, of intern, wat defect is? Ik kan zo niks verzinnen. Videokaart/geluidskaart/hdd/muis/keybord werkt gewoon.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
De crucial SSD werkt gewoon. Ook de Storage Executive geeft geen foutieve data weer (zie bijlage). Ik kan gewoon booten op de SSD, maar dat vage zwarte scherm met witte streep die knippert blijft voor enkele seconden....
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 56
  • 2.jpg
    2.jpg
    275,6 KB · Weergaven: 72
Toen ik de PC ging opstarten wou mijn Crucial SSD niet meer booten.
Dat staat in de startpost maar de SSD werkt gewoon?
Een cursor die even in beeld blijf indien er net is opgestart wil zeggen dat de UEFI/BIOS iets aan het initialiseren is, hangt er iets aan de PC wat er niet eerder aanhing?
Gebeurt het als Windows aan het laden is dan zit het in Windows.
 
De SSD werkt nu idd gewoon. Nee, geen randapparatuur die er nog niet was. Ik zie wel dat binnenin de fans van mijn videokaart niet draaien.
Is dat normaal bij normale belasting? Gaat om een S24D340 on NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
temp zit op 44 graden.
 
Merk en type van de kaart is van belang, je geeft nu alleen de GPU op, sommige videokaarten hebben een semi-passieve koeling waarbij de ventilators bij een bepaalde temp gaan draaien, die van de CPU draait hopelijk wel.
 
Heeft het iets te maken met dat de BIOS teruggezet is naar Standaard waarden? Zo heb je straks de andere bootvolgorde weer of misschien is er een update voor de UEFI BIOS geweest. Tijdens de knipperende cursor kan worden bepaald of je de schijven in samenwerkende Raid configuratie hebt staan. Kijk daarom eens of dat automatisch herkend moet worden, waar eerder kan hebben gestaan wat de werkelijke waarde was.
 
Nu word er meer duidelijk. Als ik de HDD als bootable weghaal, dan gaat ie eerst knipperen met witte streep en dan rechtstreeks naar de BIOS. Dus het lijkt alsof hij helemaal niet puur van SSD kan laden. Ook al staat daar een windows versie op en kan ik die schrijf gewoon als boot device selecteren.

Als ik dan weer de HDD als 2e aan de lijst toevoeg in de Bios, dan gaat ie dus eerst witte streep knipperen op zwart scherm en dan laad ie denk ik windows op mijn HDD ipv SSD.
Maar waarom? De status van mijn SSD is goed, ik kan er gewoon bij eenmaal in windows. Ik heb geen idee meer.
 
Check nog die bios update die Alfred 2 al noemde. Of flash hem zelf nog (een keer).
Denk aan de risico's die altijd aan bios flashen zitten... !
 
Nu word er meer duidelijk. Als ik de HDD als bootable weghaal, dan gaat ie eerst knipperen met witte streep en dan rechtstreeks naar de BIOS. Dus het lijkt alsof hij helemaal niet puur van SSD kan laden. Ook al staat daar een windows versie op en kan ik die schrijf gewoon als boot device selecteren.

Als ik dan weer de HDD als 2e aan de lijst toevoeg in de Bios, dan gaat ie dus eerst witte streep knipperen op zwart scherm en dan laad ie denk ik windows op mijn HDD ipv SSD.
Maar waarom? De status van mijn SSD is goed, ik kan er gewoon bij eenmaal in windows. Ik heb geen idee meer.

Start alleen op met de W10 usb installatie stick en de SSD en voer een opstartherstel uit.
Merk en type moederbord geeft je niet op maar bij een UEFI systeem start W10 op via de Windows Boot Manager, onafhankelijk wat er als eerste staat om van te booten in de UEFI en als de SSD niet wordt gevonden maar wel die HDD dan start hij daar van op.
 
Heeft het iets te maken met dat de BIOS teruggezet is naar Standaard waarden? Zo heb je straks de andere bootvolgorde weer of misschien is er een update voor de UEFI BIOS geweest. Tijdens de knipperende cursor kan worden bepaald of je de schijven in samenwerkende Raid configuratie hebt staan. Kijk daarom eens of dat automatisch herkend moet worden, waar eerder kan hebben gestaan wat de werkelijke waarde was.

Waar kan ik dat uitzoeken? In de Bios moet die RAID configuratie staan?

Start alleen op met de W10 usb installatie stick en de SSD en voer een opstartherstel uit.
Merk en type moederbord geeft je niet op maar bij een UEFI systeem start W10 op via de Windows Boot Manager, onafhankelijk wat er als eerste staat om van te booten in de UEFI en als de SSD niet wordt gevonden maar wel die HDD dan start hij daar van op.

Gedaan, en hij zegt succesvol voltooid. Geen verandering in de situatie echter.

Volgens mij kan de SSD om 1 of andere reden niet booten, maakt hij daarna gebruik van de bootmanager op mijn HDD om daarna verder te draaien op de SSD. Zo voelt het qua snelheid van laden iig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi @Lange Pier dat klopt wat je daar schrijft. Dat voorstel had ik ook al gedaan. in mijn bericht met #2. Kennelijk heeft de vraagsteller daar niet genoeg naar gekeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan