Na laatste update W10 geen bestandsdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Berichten
93
Ik heb sinds de april update van W10 problemen met gedeelde mappen in twee netwerken.
Eerste netwerk thuis met drie PC’s, 1desktop met W10 pro, 1 laptop met W10 home en een desktop met W7 pro. Allen 64 bits
Tweede netwerk met 2 desktop met elk W10 pro, dit laatste netwerk gebruik ik met collega’s in een museum waar ik als vrijwilliger werk.
Ik beperk nu mijn vraag tot het eerste netwerk thuis als ik een oplossing heb dan probeer ik die wel toe te passen op het andere.
Op alle twee de netwerken heb ik gedeelde mappen met dezelfde naam die ik synchroniseer met het backup programma Syncback Lite.
Dat ging tot en met afgelopen april goed, na de update niet meer.
Ik ben naar een oplossing aan het zoeken geweest maar kom er niet uit. In het thuisnetwerk is het probleem er alleen maar tussen enerzijds de W7 en W10 desktop waarvanuit ik probeer een gedeelde map te benaderen op de laptop met W10 home. Andersom wel, ik kan wel gedeelde mappen benaderen op de laptop met W10 home op de andere PC's.
Bij het andere netwerk lukt het met de twee desktop met W10 helemaal niet meer.
In het thuisnetwerk heb ik het volgende geprobeerd:
Netwerkdetectie bestandsdeling is ingeschakeld op Particulier netwerk.
Pingen tussen PC’s onderling geeft gelijke uitkomsten, geen probleem.
Alhoewel het niet meer van belang is, alle PC’s zitten in dezelfde thuisgroep nl. Workgroep.
Op alle PC’s ben ik ingelogd met mijn eigen naam zonder wachtwoord en geen admin rechten. Dat geeft geen probleem met delen tussen de W7 desktop en de W10 desktop maar wel met de W10 home laptop.
Op de laptop heb ik nu als proef een gedeelde map aangemaakt als administrator op de D schijf met de naam ‘Gedeelde map’ met rechtermuisknop menu gekozen voor ‘Toegang verlenen tot- Specifieke persoon’ In het volgende menuutje ‘Netwerktoegang’ heb ik mijn eigen naam waar ik mee inlog op beide PC’s toegevoegd en Lezen/schrijven gekozen en Delen aangeklikt.
Bij diezelfde nieuw aangemaakte map met rechtermuisknop op eigenschappen geklikt en in het volgende menu naar tabblad ‘Delen’. Ik zie daar dat de map gedeeld is als \\ASUS\Gedeelde map.
Bij ‘Geavanceerd delen’ bij ‘Machtigingen’ zie ik 'iedereen' staan en 'administrators', beide met 'Volledig beheer'. Ik heb mijzelf toegevoegd met mijn eigen naam en de naam gecontroleerd, Volledig beheer aangevinkt en Toepassen gekozen. Nog een keer Toepassen gekozen vervolgens Ok en Sluiten en opnieuw opgestart.
Wanneer ik daarna probeer vanaf de W10 desktop de gedeelde map op de laptop te openen dan krijg ik de melding 'Netwerkfout, geen toegang tot \\ASUS\Gedeelde map'
De suggestie Windows Help brengt geen enkele aanwijzing tot een oplossing.
Het werkt ook niet wanneer ik op beide PC’s inlog als administrator en bijbehorend wachtwoord.
Als laatste wil ik opmerken dat het tot de laatste grote update het altijd gewerkt heeft.
Wie kan me op weg helpen om dit op te lossen, als u meer gegevens nodig heeft laat even weten.
Bij voorbaat dank.
 
En weer is dit het zoveelste probleem na een W10 update. Is er dan niemand bij Microsoft bij wie een belletje gaat rinkelen?

Gezien de tekst heeft Haaikneuter er behoorlijk verstand van, maar zelfs hij komt hiermee niet verder. Hoe moet dat dan met al die mensen die ook problemen hebben met W10 na een update? Dit is toch een drama aan het worden.

Nogmaals, ik heb geen W10 en ben daar zeer blij om. Ik begrijp ook niets van de versienamen en updatenamen. Ik zie wel een oplossing en dat is uitschakelen van automatisch updaten en upgraden van W10 en mensen moeten dan eerst voldoende systeemback-ups maken opdat ze altijd na die standaard krakkemikkige updates van W10 herstellen kunnen. En het wordt tijd dat er een instantie komst die Microsoft aansprakelijk kan stellen voor het leveren van dergelijke wanprestaties en boetes kan opleggen en strafrechtelijk kan vervolgen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer hier je weg te vinden. https://www.schoonepc.nl/instal/bestanden_delen_netwerkmap.html

TIP: Het komt wel eens voor dat er na het upgraden naar Windows 10 geen verbinding meer met de oorspronkelijke thuisgroep kan worden gemaakt. Schakel in dat geval alle computers van de thuisgroep uit, start één computer opnieuw op, verwijder eventuele bestanden in de (verborgen) systeemmap C:\Windows\ServiceProfiles\ LocalService\AppData\ Roaming\PeerNetworking en maak een nieuwe thuisgroep aan.

bron: www.schoonepc.nl
 
Laatst bewerkt:
Kijk of het volgende helpt:
Kijk of je Windows 32- of 64bits is. Hier staat een beschrijving hoe je kunt kijken of je een 32 of 64 bit versie van Windows hebt

64bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\browser.dll
icacls %windir%\SysWOW64\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\browser.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\listsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\listsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\provsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\provsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\provsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\fdphost.dll
icacls %windir%\SysWOW64\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\fdphost.dll
takeown /f %programfiles(x86)%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
ECHO Reconfigure Services>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


32bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\System32\srvsvc.dll
icacls %windir%\System32\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\browser.dll
icacls %windir%\System32\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\browser.dll
takeown /f %windir%\System32\listsvc.dll
icacls %windir%\System32\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\listsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\profsvc.dll
icacls %windir%\System32\profsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\profsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\fdphost.dll
icacls %windir%\System32\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\fdphost.dll
takeown /f %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
ECHO Reconfigure Services>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


Kijk vervolgens of in de configuratie van je netwerkadapter:
  • Client voor Microsoft Netwerken
  • Bestands- en printerdeling voor Microsoft Netwerken
staat ingeschakeld.

bestandsprinterdeling.png
 
Dorado manamana bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu in mijn thuis situatie de fix van Dorado uitgevoerd echter zonder resultaat.
Morgen ga ik in het museum waar ik het andere netwerk heb met soortgelijk probleem de fix uitproberen kijken wat dat daar doet.
Client en printer, bestanddeling stonden bij mij al aangevinkt dus daar was geen probleem.
Wat ik mij afvraag Dorado of ik de fix moet uitvoeren op alleen de PC/laptop waarvan de gedeelde mappen niet meer bereikbaar zijn of uit moet voeren op alle PC's in het netwerk?
Het logbestand van de gefixte laptop met W10 home geeft deze tekst, misschien zegt dat over het probleem.

Reconfigure Services
"LanmanServer"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"Browser"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"fDPHost"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"HomeGroupListener"
[SC] OpenService FAILED 1060:

De opgegeven service is geen ge‹nstalleerde service.

"HomeGroupProvider"
[SC] OpenService FAILED 1060:

De opgegeven service is geen ge‹nstalleerde service.

"WMPNetworkSvc"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS


De oplossing van manamana doe ik pas als laatste want ik ben bang dat ik alle PC's weer in de nieuwe thuisgroep moet plaatsen en ik weet niet of het wel vlotjes zal gaan met de PC waar W7 pro op staat.
In ieder geval alvast weer bedankt voor jullie hulp, hopelijk komen we tot een oplossing.
 
Goedenmiddag allemaal,

Ik heb vandaag op het andere netwerk met het netwerkprobleem van niet toegankelijk zijn van een gedeelde map, de fix gedraaid van Dorado, ook zonder enig resultaat.

De log tekst is als volgt:

Reconfigure Services
"LanmanServer"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"Browser"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"fDPHost"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS
"HomeGroupListener"
[SC] OpenService FAILED 1060:

De opgegeven service is geen ge‹nstalleerde service.

"HomeGroupProvider"
[SC] OpenService FAILED 1060:

De opgegeven service is geen ge‹nstalleerde service.

"WMPNetworkSvc"
[SC] ChangeServiceConfig SUCCESS



Ik kan elke map delen en toewijzen aan mijzelf of zelfs "Iedereen" machtigen met "Volledig Beheer" maar er gebeurd helemaal niets.
Na de fix zag ik de te delen PC niet meer in het netwerk. Na allerlei pogingen zie ik die nu wel maar geen enkele toegewezen gedeelde map is te bereiken.

frimout schrijft dat thuisnetwerk is verwijderd bij W10 maar dat wisten we al en in dat verband zit ik te denken waarom het dan zin zou hebben om de methode van mamamana te volgen van SchoonePc. Immers de mij wel bekende website van Menno heeft het ook over het aanmaken van een nieuwe thuisgroep?
Bovendien hoe moet je het nog verder oplossen als je in het netwerk ook een W7 Pro PC hebt zitten die nog wel met een thuisgroep werkt, zoals in mijn thuissituatie waar de W7 PC wel communiceert met de W10 maar niet met de laptop in het netwerk met daarop W10 home.

Heeft er iemand nog een idee verder? Alvast bedankt weer voor het meedenken.
 
manamana,

Bedankt voor de link maar dat is een gepasseerd station, was de basis zoals het ook perfect werkte met W7. Helaas hebben ze het fenomeen thuisgroep eruit gesloopt bij de laatste W10 update, met voor mij lastige gevolgen.
Ik hoor er weinig over dus ben ik mogelijk een van de weinige die het probleem heeft op twee netwerken die voorheen wel goed werkte.
 
Ik vind het vervelend voor je dat het niet lukt en we blijven het gewoon proberen. Maar ik lees hier duidelijk dit:

Microsoft heeft vanaf Windows 7 de Thuisgroep-optie aan Windows toegevoegd, waarmee je eenvoudig en op een gebruiksvriendelijke manier bestanden kunt delen tussen Windows-computers. Hier laten we zien hoe dit werkt in Windows 10.

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/bestanden-delen-in-windows-10/

en met wat andere ideeen schijnt het toch mogelijk te zijn. Het lijkt wel een welles nietes spelletje. :rolleyes: :D

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17145/windows-homegroup-from-start-to-finish
 
Laatst bewerkt:
manamana

Bedankt voor jouw reacties, het is zeker niet mijn bedoeling om er een welles/nietes spelletje van te maken maar ik constateer alleen feiten.
Vandaag de methode van SchoonePC geprobeerd zonder resultaat, ik ben er niet verder mee.
Sinds W7 kun je dan wel een thuisgroep aanmaken maar sinds de laatste update van W10 is dat allemaal weg.
Dat ondervindt ik nu toen ik de door Menno genoemde map geheel had leeg gemaakt en op zoek ging naar het aanmaken van een nieuwe thuisgroep, die selectie is nergens meer te vinden. Als ik kijk op de W7 PC dan zie die thuisgroep wel nog steeds logisch want daar is die niet weggehaald. Ik had alle PC's uitgezet en toen de procedure van Menno gevolgd op mijn laptop die toch al niet te bereiken was.
En op de door jou doorgestuurde website van computertotaal kom je niet verder als de zin:
Je kunt eenvoudig een thuisgroep aanmaken door naar Instellingen > Netwerk en internet te gaan en op Thuisgroep te klikken. Hier kun je een thuisgroep aanmaken, of lid worden als er al eentje bestaat.

Bij 'Netwerk en internet' heb je eenvoudig de keuze niet om naar Thuisgroep te gaan want die is er niet.
We ploeteren verder misschien gaan we het vinden en misschien ook wel niet, maar met meerderen weet je meer als alleen is mijn gedachte.
 
Ik heb niet beter dan mijn 2e linkje in mijn bericht van #10. Van A tot Z. Wellicht iemand anders die het wel weet.
 
Update van mijn netwerkprobleem

Na wat lang ploeteren toch enigszins wat resultaat zodanig dat er wel mee valt te werken.
In mijn thuisnetwerk met 3 PC's, 1 met W7 pro als hoofdcomputer, 1 PC met W10 pro en de laptop met W10 home.
De laptop was niet meer te benaderen na de laatste update van W10, voorheen wel.
Op de desktop PC's en ook de laptop had ik een gebruikersnaam maar zonder wachtwoord. Allen starten meteen op, geen ww nodig.
Daar lijkt nu het probleem te zitten bij de laptop.
Ik heb nu een wachtwoord(nu ook pincode mogelijk) gemaakt wat ingevuld moet worden wanneer de laptop gebruikt wordt.
Nu gaat dat een paar dagen al goed. Ik kan nu in de gedeelde mappen vanuit de beide Desktops. So far so good tot heden als het zo blijft.
Eigenaardig is wel dat de deel mappen op de twee Desktops wel onderling te benaderen zijn, zonder wachtwoord. Misschien zou het kunnen zijn dat de laptop een home editie is.
Het enige wat nu nog wel resteert is dat ik telkens wanneer ik de deelmap op de laptop wil benaderen ik gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen, dat ook wanneer ik een vinkje zet in het vakje waarbij de PC de credentials zou moeten bewaren. Dat moet ik nog uitzoeken, maar nu is deze situatie werkbaar als het zo blijft.
Voor het tweede netwerk met problemen in het museum heb ik de werkwijze gevolgd van Raymond Vermeer in deze link https://answers.microsoft.com/nl-nl...-netwerk/3e5fdd0d-8622-47f1-b5a5-bcc88d2c866e
Dat lijkt ook te gaan werken alhoewel ik alleen gisteren heb kunnen proberen, ik ben benieuwd of het volgende week wanneer ik weer in het museum werk of het dan nog werkt.
Daarom dit topic nog maar niet afsluiten, even kijken of het in beide netwerken goed blijft gaan.
En ook nog geleerd dat je niet te gauw nieuwe updates moet laten installeren, het heeft mij een hoop narigheid gegeven en misschien ben ik er nog niet vanaf.
 
Leven tussen hoop en vrees. Ik hoop dat het goed blijft. Maar soms vrees ik dat computers niet doen wat jij hem hebt opgelegd. :d Succes ermee. Groet
 
Een netwerk werkt wel, het andere niet

Vorige keer schreef ik dat het netwerk thuis voor wat betreft netwerkdeling weer werkt.
Helaas is dat niet het geval in het andere netwerk namelijk in het museum waar ik als vrijwilliger werk.
De twee computers zijn soms en soms niet zichtbaar in het netwerk. Als ze zichtbaar zijn dan kun je van de ene Pc in de mappen van de andere kijken en openen en omgekeerd. Enkele minuten later is dat weer afgelopen.
Buiten de reeds beschreven probeersels en ook de bijdragen van dit forum heb ik ook de procedures gevolgd zoals beschreven in de nieuwsbrieven 84 en 85 van SchoonePC echter zonder enig resultaat.
Het blijft helaas aanmodderen met dit netwerk. Ik kan dit topic helaas nog niet afsluiten, jammer genoeg.
 
Nog een aanvulling

Ter aanvulling op vorig bericht.
Het lijkt erop dat het verschil uitmaakt welke PC je eerst opstart.
Wanneer je de eerste PC volledig opstart en daarna de tweede dan is het voor enkele minuten mogelijk om in de tweede PC te komen in de gedeelde mappen. Op de tweede PC zie je PC 1 niet. Als je op PC 1 weer naar je netwerk gaat dan zie je PC 2 wel maar kunt niet (meer) in de gedeelde mappen.
Maw. als je vlug bent na het opstarten en je kunt de gedeelde mappen van PC 2 op PC 1 openen dan heb je kans dat je die mappen kunt openen en bewerken.
Als je enkele minuten wacht na het opstarten dan kun je er niet meer in.
Misschien da dit gegeven mensen op een idee brengt tot de oplossing.
Alvast bedankt weer als u mee wil denken.
 
Test in elke situatie maar eens uit wie het voor het zeggen heeft... de zgn Master Browser... (ken je geschiedenis...) ;)
https://scottiestech.info/2009/02/14/how-to-determine-the-master-browser-in-a-windows-workgroup/

Dit probleem bestaat onder Win10 ook nog oa:
https://social.technet.microsoft.co...ter-creator-update?forum=win10itpronetworking

En als je dan na dit geschiedenis verhaal alleen op Win focust:
https://www.ghacks.net/2018/04/17/f...etwork-after-windows-10-version-1803-upgrade/

https://answers.microsoft.com/en-us...ion-1803/2a31d87f-85ad-4f6f-948e-b3f4e713ddf8

https://answers.microsoft.com/en-us...ils-with/12d71a70-2040-4bbc-a79e-7e2831fb5d1d

Loop ze na en kijk eens wat er voor oplossingen zijn.
Belangrijk lijkt me in ieder geval de services die genoemd zijn die aan moeten staan echt aan zijn...
Kwestie van nu even de tanden er in zetten en alles vd tips checken op werking.
Begin eerst met de services check want als dat al niet goed is... heeft de rest totaal geen zin.

Geef in telegram stijl de voortgang ff hier weer, wellicht helpt dat nog...

PS: ik geef zelf de voorkeur aan een Linux servertje met webdav, werkt met windows en een webdav client super... Zet een lichte Linux (debian) op een iets oudere pc, webdav installeren, in het netwerk zetten, client onder windows io maken, klaar. Ik gebruik secure protocol en kan daarmee ook naar buiten na de poort FW.

Het grote voordeel van een bekend protocol als Webdav e.d. is dat het altijd werkt als dan niet met gebruik van meestal een gratis client.
Met die "eigen" MS huisnetwerkprotocollen gaat het vaker dan lief is mis...(is ook mijn ervaring....)
 
Laatst bewerkt:
route99, bedankt voor uw bijdrage.
Ik ga eerst alle links nalopen die u mij gegeven hebt, en proberen daar een oplossing te kunnen vinden.
Ik heb daar wat tijd voor nodig immers het zijn 2 PC's in een museum en daar kom ik niet elke week en als ze bezet zijn dan kan ik er niet aan sleutelen.
Het kan dus even duren vooraleer ik kan reageren, dan weet u dat alvast.
Verder geeft u een Linux servertje aan wat u zelf gebruikt. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet geheel een leek ben op dit gebied maar het moet weer niet al te technisch worden. Met Ubuntu en Lubuntu kan ik wel mee werken maar vraag me niet om er iets mee te doen wat ik wel met MS zou kunnen wat ik al ken vanaf W 3.1 Kort gezegd ik ben technisch wel geïnteresseerd maar heb te weinig kennis ten opzichte van velen zoals u die dat wel hebben.
Ik ga de links bestuderen en ga mijn best doen en zal rapporteren wat de bevindingen zijn.
Nogmaals dank voor de genomen moeite.
 
Als het netwerk heel goed beveiligd is zou je ook met SFT of FTP kunnen werken om bestanden te delen.
https://filezilla-project.org/
Client & Server:
Deze werkt altijd eigenlijk.
Handleidingen makkelijk te vinden.


Dit is een andere escape om zulke problemen op te lossen, het redelijk veilig sftp werkt eigenlijk altijd en de programma's zijn vrij.

Als je op beide pc's en de server en de client installeert werkt het 2 richtingen uit ....

Lees dit maar: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1170725
Je hoeft niet naar de buitenwereld, dus vergeet het poorten forwarding verhaal, gebruik alleen lokale ip adressen.
Het handigste is om beide pc's een vast ip-adres te geven.
 
route99. Ik heb al wat doorgelezen wat er geschreven is op de forums waarvan u de links hebt vermeldt.
Het is een hele brij met vooral veel technische zaken waarvan ik nog nooit gehoord heb of er ook maar wat van begrijp. Kortom te technisch voor mij.
Wat ik wel begrijp is na gebruik van het tooltje van scottiestech over het begrip Master Browser.
En nu snap ik in mijn thuissituatie met het netwerk met daarin PC W7 pro, PC W10 pro, laptop W10 home, netwerkprinter en NAS dat die problemen zijn opgelost of niet meer heb.
Ik zie daar immers dat mijn Master Browser vervult wordt door mijn router de Fritzbox daarin zit een kleine NAS van enkele kB's. De Fritzbox staat als verbinding naar internet altijd aan en de inwendige NAS fungeert als Master Browser.

En zo'n situatie zouden we ook moeten kunnen creëren voor ons museumnetwerk.
Op dit moment weet ik nog niet wie Master Browser in dat netwerk is.
De configuratie van het museumnetwerk is globaal.
Router(ik weet nu nog niet welk merk,type), 3 PC W10 pro waarvan er twee met elkaar mappen zouden moeten kunnen delen, daarnaast nog een netwerkprinter, 2 Synology NAS, verder komen er afhankelijk van de personen die aanwezig zijn nog een PC W10 pro en enkele laptops bij.
De eerste die zijn PC/laptop inschakelt zal MB zijn neem ik aan.
Als ik het voor elkaar zou krijgen dat de router ook de MB zou worden dan kon het wel eens opgelost worden. Op een van de forums spreekt men over een USB stick in een ASUS router die ze als MB gezet hebben en daar hun probleem mee hebben opgelost.
Daar zou ik eens naar kunnen kijken mits ik weet hoe MB op de stick te krijgen is natuurlijk.

Alle alternatieven die u geeft zijn te ingrijpend voor ons en mij als degene die daar te weinig technische kennis en ook tijd voor heeft. We hebben geen middelen om professionele hulp en hardware aan te schaffen. Aan het netwerk ga ik verder niets veranderen om de zaak voor de andere stations/gebruikers niet te verstoren of onherstelbaar te veranderen.
Misschien kom ik tot een oplossing of met aanvullende vragen, het zal even tijd vragen aleer ik weer op dit terug kan komen. In ieder geval iedereen bedankt alweer voor alle goed gemeende hulp en als iemand nog wat weet dan hoor ik het graag. Het moet niet al te ingrijpend worden want dan weet ik niet wat ik aan het doen ben en laat het liever zo met alle ongemak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan