• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere gegevensvalidaties (afhankelijk van elkaar) in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ven123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jul 2018
Berichten
3
Hi,

Ik zou graag een meervoudige gegevensvalidatie willen gebruiken, maar zonder honderden kolommen handmatig aan te hoeven maken in Excel.
De eerste aangeklikte waarde, moet het rijtje voor waarde nummer 2 beperken, en zo verder. Zodat de hiërarchie in de gegevensvalidatie lijstjes terug komt.
Als ik bijvoorbeeld de combinatie heb van: Heren (89) + Casual (19), wil ik vervolgens alleen nog maar de afdelingen aan willen klikken welke hier binnen vallen. Klik ik Peuterey (2166) aan, wil ik vervolgens alleen nog maar het producttype Buitenkleding (170) zien.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast dank!!

Knipsel2.PNGBekijk bijlage Voorbeeld Profitcenters-Producttypes.xlsx
 
En wat wil je er verder dan mee? Je kan eens zoeken op getrapte validatie. Met een tabel en een aantal slicers kom je ook een eind.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Profitcenters-Producttypes.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 20
Met getrapte validatie moet ik honderden verschillende kolommen met gegevens aanmaken (elke afdeling moet een kolom met de producttypes krijgen) en deze vervolgens labelen. Het lukt me niet om getrapte validatie te doen op basis van de kolommen gegevens welke ik in het bron bestand heb staan.

De slicer is inderdaad handig, maar ik heb het aangeklikte resultaat nodig in 1 cel (om hem vervolgens via .csv in een systeem te kunnen lezen).
 
Dan lijkt mij de vraag en het bestand niet correct. Laat even zien wat het gewenste resultaat is. 1 cel inlezen lijkt mij niet zinvol.
 
Ik heb het bestand vernieuwd.

Wat mijn gewenste resultaat dus is, is steeds een vervolg menu wat afhankelijk is van de eerder ingevulde waarde.
Met de formule INDIRECT is dit mogelijk, hiervoor moet ik alleen voor elke mogelijke reeks, een nieuwe kolom maken en deze handmatig labelen. Dit zou ik het liefst willen voorkomen (of het moet op een makkelijkere manier kunnen).

Bekijk bijlage Voorbeeld Profitcenters-Producttypes (2).xlsx
 
Hoi Elske,

Het kan aan mij liggen, maar ik snap het argument nog niet helemaal waarom je geen slicers en draaitabel zou gebruiken?
Bekijk bijlage Voorbeeld Profitcenters-Producttypes (KL).xlsx

Zo krijg je toch ook het gewenste resultaat in een cel? Eventueel met transponeren in precies dezelfde opmaak als jij hebt.

Ben je van het hele onderhoud gedoe ook af: als je de draaitabel maakt op basis van een tabel past deze het bereik automatisch aan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan