Gegevens uit een tabel verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geertvdb

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2005
Berichten
121
In verband met de privacy wet AVG mag er niet onnodig gegevens van personen bewaard worden.

Ik heb voor een camping een registratie programmatje gemaakt.
Daar staan de volgende gegevens in NAW, de dag van aankomst, dag van vertrek, en de kosten.
Aan het eind van het seizoen worden de bedragen op geteld (via een query) om de omzet te bepalen.
Daarna zijn de gegevens niet meer van belang.
Mijn vraag is hoe kan ik via een knop op een formulier alle gegevens wissen.
In het programma kan ik wel een record 1 voor 1 wissen maar dat is wat omslachtig.
Ik heb nauwelijks ervaring met access en met VBA nog wat minder dus hoe simpeler hoe beter.
B.v.d. Geert
 
Je kunt een verwijderquery maken, die alle records verwijdert. Of dat slim en/of handig is, moet je natuurlijk zelf bepalen. Persoonlijk zou ik dat nooit doen; een database bevat doorgaans een schat aan analytische gegevens die je hiermee in één klap weggooit. Bezettingsgraad door het jaar heen? Kun je nooit meer opvragen. Gemiddelde verblijfsduur per maand? Heb je niet meer. Waar je gasten zoal vandaan komen? Kun je straks niet meer vertellen.
I.p.v. het weggooien van je data, doe je er in mijn ogen dus beter aan om de persoonsgegevens te verwijderen, of, als er verplichte velden bijzitten, te anonimiseren. Dus alle namen vervangen door de naam "Gast" (eventueel met een getal op basis van maand en dag), en de directe adresgegevens ook. Ik zou dus de landen/plaatsen wel laten staan, vanwege dus mogelijke overzichten die je zou willen kunnen maken.
Om echt te weten wat je moet vervangen, moet je dus eerst je informatiebehoefte weten. En uiteraard moet je alle data die je moet verwijderen sowieso omzetten of leegmaken.
 
OctaFish, ik ben het met je eens maar de mensen die er mee werken moet alles menu gestuurd hebben anders lukt het niet.
De vraag is hoe maak ik een query die de records selecteren welke opdrachten moeten er instaan kan dat in de query om moet dat met VBA?
Kan ik ergens lezen welke opdrachten dat zijn.
Misschien wat domme vragen met de beperkte kennis van Acces en VBA
 
Menu gestuurd? Dan moet je nogal diep graven in de xml structuur van de database; dat zou ik als beginner zeker niet doen. Een formulier met een knop die de query aanstuurt is toch net zo makkelijk? Als je (per stuk) wilt kunnen selecteren, dan heb je sowieso een klus, want dan moet je dus een filtering maken. Dat kan dan weer makkelijk op dat formulier trouwens, maar dat filter moet dus dan wel worden gekoppeld aan een verwijder- of bijwerkquery. Afhankelijk van wat je er mee wilt doen.
 
Dat bedoelde ik ook met menu gestuurd een formulier met een knop.
Maar nu voor mij de hamvraag wat moet er in een verwijder query staan voor commando's
 
Maak er eens een; is net zo makkelijk als een gewone query. Kwestie van het type aanpassen in het ontwerpvenster.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan