Printer gaat vanzelf offline

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Onze HP Laserjet 2300dtn gaat de hele tijd uit zichzelf online. Deze printer zit in een windows server 2003 netwerk. Het probleem doet zich op alle pc's voor.
Dit probleem is plotseling opgetreden vorige week en er is niets aan instellingen veranderd.
Hij doet het heel even en dan moet ik hem opnieuw opstarten, omdat hij zich offline gooit. Vervolgens doet hij het weer even en gooit zich dan offline.

In het configuratiescherm van de servers en de pc's kan ik niets geks vinden onder printers of onder energiebeheer.
Wel zie ik in de logboeken op de server rond het tijdstip van offline gaan de foutmelding in bijlagen.
Ik zie echter niet of dit met de printer te maken heeft of niet.

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Knipsel.PNG
 
Foutmelding duidt er op dat DHCP in ieder geval niet goed werkt. Dat zou verklaren waarom de printer niet werkt.
 
Handleiding vd printer erbij .... de printer met hulp daarvan een vast ip adres geven in de ip range van de router en jouw pc/laptop.
Dan op de laptop/pc bij de eigenschappen van de printer, zoals dat in de handleiding staat, dit ip adres invullen.

Hoe weet je de ip range van de router: als je alles automatisch hebt laten instellen op je router dan staat dat in de complete handleiding van de router zelf.

Heb je het zelf ooit veranderd? Dan kun je het opzoeken bij de status van je netwerkkaart of je wireless
OF
je typt via het menu van Start / Uitvoeren daar in:
cmd

en dan

ipconfig /all

En dan zie je ergens jouw ip adres en de gateway staan, de eerste drie blokjes van de 4 zijn het zelfde, dat is het subnet deel het laatste getal is voor ieder apperaat verschillend.
Dus bijvoorbeeld:
PC 192.168.1.45
en gateway: 192.168.1.1 of 192.168.1.254

kies dan een vrij ipadres. In de handleiding van de router staan misschien tips anders uit proberen, bijv 192.168.1.222
 
De printer heeft een vast IP-adres op de server (windows server 2003). De pc's in het netwerk kunnen via dit ip-adres en de browser de printer bereiken. Zelfs mijn smartphone kan de printer zo bereiken via de browser (als de smartphone met wifi is verbonden).

Gisteren heb ik de printer weer een aantal keren aan- en uit moeten zetten omdat hij steeds offline ging. Sinds ergens in de middag heeft hij het tot nu weer normaal gedaan zonder offline te gaan.
 
Heb je de supportpagina (oja... welke... ja die.. ;) ) al bekeken over offline problemen.
https://support.hp.com/us-en/document/c05087973

Kijk eens op het forum van de fabrikant of dit vaker voorkomt.
Iig voor een ander model, maar je kunt de controles wel doen die ze adviseren.

Ja, dan is er mogelijk een firmware update mogelijk, afh v/d fabrikant kun je die zelf of niet uitvoeren.
Zelf doen is en blijft altijd een risico...
 
Dank je. Daar zal ik zeker eens naar kijken als hij weer offline gaat. Het gekke is en blijft dat hij dit niet regelmatig doet. Gisteren heeft hij het probleem wel gehad. Maar het kan best zijn dat hij het nu fatsoenlijk doet tot ergens volgende week.
Het is niet logisch...
 
Laatst bewerkt:
Ok kijk maar, lastig/vervelend als de fout niet reproduceerbaar is.

Tip: haal ff de quote weg, de tekst staat er net boven, dat leest rustiger... tnx.
 
Heb je de supportpagina (oja... welke... ja die.. ;) ) al bekeken over offline problemen.
https://support.hp.com/us-en/document/c05087973

Kijk eens op het forum van de fabrikant of dit vaker voorkomt.
Iig voor een ander model, maar je kunt de controles wel doen die ze adviseren.

Ja, dan is er mogelijk een firmware update mogelijk, afh v/d fabrikant kun je die zelf of niet uitvoeren.
Zelf doen is en blijft altijd een risico...

Ik heb dit geprobeerd en ben helaas niet verder gekomen. Het probleem wordt niet verholpen. De printer heeft een vast IP-adres.
Het probleem van offline gaan doet zich overigens op alle pc's / werkstations in het netwerk tegelijkertijd voor.

Ik heb wel zelf nog wat research gedaan en heb het vermoeden dat hij toch niet helemaal juist is geïnstalleerd op de pc's / "werkstations".
Waarom ik dat denk?
Als de printer volgens mijn computer namelijk offline is, ga ik naar de server. Vanaf de server (windows server 2003) kan ik gewoon printen op dezelfde printer.

Ik heb de printer op mijn pc (windows 7) geïnstalleerd via "apparaten en printers" --> "printer toevoegen" --> "netwerkprinter zoeken".
Daar vind de wizard de betreffende printer. Als ik vervolgens op "volgende" klik wordt hij netjes geïnstalleerd.
Deze installatie methode is op de andere pc's ook zo toegepast.

Ga ik echter via Windows Verkenner adresbalk naar "\\servernaam dan zie ik daar de op de server geïnstalleerd en in het netwerk gedeelde printer staan met zijn netwerknaam. Dubbelklik ik daar op om verbinding te maken, dan doet de wizard enige tijd de poging verbinding te maken. Echter krijg ik de melding "kan geen verbinding maken met server". Ook als ik via "apparaten en printers" --> "printer toevoegen" --> "netwerkprinter zoeken" doorklik naar "mijn apparaat staat niet in de lijst" kan hij geen verbinding maken als ik het hele serveradres opgeef.

Ik heb de handleiding gevolgd, maar kom er toch niet helemaal mee uit.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Ik heb een tijd geleden bij de installatie HP al gecontacteerd, maar zij konden mij ook niet helpen....

Ik hoop dat er hier iemand is die dit wel kan...



EDIT:
Op een Windows XP pc kan ik gewoon wel de printer op de server benaderen en verbinding er mee maken. Deze pc heeft dan ook geen last van het offline probleem.....
 
Die laatste zet mij aan het denken, mogelijk... nuttig

Zie plaatje:
1. Zet het vinkje bij de pijl, SNMP eens aan.
En... werken? Klaar...
Anders ook nog:
2. Vink LPR aan en geef hem een naam bij HP
En?

printerdisablesnmp-284x300.jpg


Je komt bij dit scherm via:
printerconfigureport-300x287.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nagekeken, maar die 2 stonden al aangevinkt.

Misschien dat Windows 7 en Windows Server 2003 gewoon niet met elkaar kunnen praten?
 
Ik heb het nagekeken op de server, maar die 2 stonden al aangevinkt.
Op mijn PC stond het protocol nog op RAW. Dat heb ik omgezet naar LPR en beneden ook LPR aangevinkt en wachtrijnaam gegeven.

Kwestie van afwachten nu denk ik....:)
 
Nu praten ze wrs dezelfde taal met die extra vinkjes... duimen maar... :thumb:
 
Nou, het is een hele tijd goed gegaan maar nu is het weer prijs....de vinkjes staan wel nog steeds aan....

Ik ben een beetje "ten einde raad"...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan