Z77 sabertooth, analoog geluid optie niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Berichten
232
hallo,

ik zit met een probleem waar ik een flink aantal jaar ook mee zat.
om het kort te houden: in 2012 kocht ik mijn z77 sabertooth, bij aankoop gebogen pin in socket. heel gezeik geweest toen. uiteindelijk ander moederbord gekocht en blablabla. z77 toch gehouden en niets mee gedaan. tot kort geleden want ik wilde toch weer is gaan gamen dus even kijken of er nog leven in zit. gaat verrekt goed alleen er is tot nu toe 1 vaag probleem: het onboard audio ( analoog ) is nergens te bekennen in Windows... alleen hdmi en digitaal ( SPDIF ) is beschikbaar. ik kan mij herinneren dat ik bij aankoop precies datzelfde probleem had, nu dus nog steeds ondanks mijn zeer succesvolle poging om de twee scheve ( een zwaar verminkt door verkoper, de ander alleen scheef, zit nu uitstekend recht ). mijn vermoeden is dat de verminkte pin dit probleem veroorzaakt.

mijn vraag aan jullie is: is er enige kans aanwezig dat een cpu socket pin aan de binnenste rand ervoor kan zorgen dat het onboard audio compleet niet beschikbaar is in Windows ondanks het feit dat alle drivers geïnstalleerd zijn?

alvast hartelijk bedankt.
 
alles wat ik in het uefi kan vinden van de audio chip is dat ik hem aan en uit kan zetten...

dat kan inderdaad altijd. als dat het enigste is dan vind ik het prima want precies hetzelfde moederbord kost mij bijna 200 piek. dacht het dus even niet.

daar heb ik inderdaad ook aan gedacht maar tot nu toe geen resultaat. ik kan het nog eens proberen.

wat ik nu ga proberen is met ubuntu live usb even kijken of daar hetzelfde probleem zit. zo niet dan weet ik dat windows zit te klooien.
 
ok even een update: ubuntu 18.04 geeft alleen maar hdmi geluid als output, er zijn geen verdere opties.
wat ik via de terminal heb kunnen vinden is dat de geluidskaart wel degelijk word gevonden....

en op het moment dat ik mijn headset in de groene jack plug dan hoor ik activiteit ( lastig te omschrijven ) dus ik heb het vermoeden dat de geluidskaart niet helemaal naar de ***** is.

overigens is de cmos batterij leeg dus ik heb een nieuwe besteld.

en ik heb de pin layout kunnen vinden; totaal geen link te vinden met het onboard geluid.

dus ik heb eigenlijk mijn eigen vraag al beantwoord haha
 
Blister met 8 stuks CR2032 knoopcel: € 0,90 bij de Action.....makkelijker en goedkoper kan niet...
 
jammer dat de action nogal ver weg zit anders had het inderdaad goedkoper geweest om naar de action te gaan. en 8 stuks is te veel. 1 is meer dan zat.
 
zoals ik al heb gezegd heb ik reeds de pin layout kunnen vinden en ben ik tot de conclusie gekomen dat de desbetreffende pinnen niets te maken hebben met het geluid.
 
er is een hoop te zien in apparaatbeheer.... zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien dus ik vind het lastig om te bepalen wat er nu eigenlijk aan de hand is.

wat ik heb kunnen vinden is dat de SPDIF in de ALC892 zit dus al zou de chip kaduuk zijn dan lijkt het mij sterk dat de SPDIF alsnog zichtbaar is.
dus zodra ik die cmos batterij binnen heb dan ga ik even checken wat ik kan doen met windows. misschien de standaard drivers voor audio allemaal verwijderen en de audio apparaten in windows verwijderen en dan die drivers van asus installeren. dan rebooten en kijken of het verhaal veranderd...

in linux vond ik gewoon de ALC892 als chip dus ik neem aan dat hij gewoon functioneert.
 
ja dat snapt mijn achterwerk ook wel dat die spdif op default staat. ik heb duidelijk gezegd dat de analoog audio niet beschikbaar is. oftewel, wanneer ik naar audio configuratie ga en ik kan alleen maar spdif selecteren dan lijkt mij dat mijn beschrijving duidelijk genoeg is.
 
dit is wat ik zie in audio configuratie:
screenshot.png
maakt niet uit of ik de realtek drivers van asus heb of niet. hetzelfde resultaat.
 
update: herinstallatie van windows zorgt voor ander gedrag.
de normale speakers selectie is nu beschikbaar en laat zien dat er geluid word afgespeeld maar er is niets te horen.

ik ben dit gezeur helemaal spoeg zat dus ik bestel een extern usb geluids kaartje. kosten geen drol.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan