formulier maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
Middag

Ik heb een tabel met veld locaties en een veld met waarde (hoe vaak men naar de locatie moet lopen). ik wil een formulier maken met de velden zoals mijn magazijn eruit ziet met waarde.
dan kan ik zien waar men het meeste naar toe loopt.

omdat de gegevens records zijn (locatie en aantal) kan ik geen formulier maken met indeling, heet iemand een idee hoe ik locaties als veld krijg en aantal als data?
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt; een locatie is toch een veld? Wat vul je precies in, en hoe doe je dat dan? Ik krijg nu de indruk dat je maar twee velden hebt ([Locatie] en [Aantal] en dat je dus handmatig de getallen aanpast. Dat lijkt mij eerlijk gezegd een onhandige constructie (ik kan het ook sterker zeggen ;) ) die ik nooit zo zou toepassen. Zelf zou ik minstens één extra tabel maken (tLocaties) waarin je een veld [LocatieID] en een veld [Locatie] zet. De tabel die je nu gebruikt, moet je dan aanpassen: het veld [Locatie] vervang je door [LocatieID]. Dat is dan een numeriek veld (zou ik althans doen, omdat ik voor LocatieID een Autonummerveld zou gebruiken) en het veld [Aantal] gaat er dan ook uit, dat wordt een veld Datum/Tijd. Er vanuit gaande dat een persoon wel vaker dan één keer per dag op een bepaalde locatie kan komen. Anders is een Datum ook al genoeg.

Vervolgens ga je dan dus registraties vastleggen voor alle locaties die je in het overzicht wil zien. Dus als Locatie A 3 keer bezocht wordt, heb je 3 records met in het Tijdveld 3 verschillende datum/tijd waarden. En zo vul je consequent elk bezoek in. Dat kun je makkelijk automatiseren vanuit een keuzelijst bijvoorbeeld op je formulier; je kiest een locatie en vult gelijk de bezoektijd in.

Als je op die manier wat locaties hebt ingevuld, kun je het overzicht maken met de aantallen. Want daar ging het uiteindelijk om. Dat doe je dan met een Kruistabel query. Daarbij gebruik je beide tabellen, en het veld [Locatie] wordt dan je Kolomkop. Met een simpel trucje (gebruik alle locaties als Kolomkoptekst) kun je ook de locaties laten zien die nog niet bezocht zijn. In een kruistabel heb je maar één record nodig (schat ik zo) en daarvoor kun je een veld Jaar maken, op basis van het jaar van het bezoek. Dan filter je bijvoorbeeld op het huidige jaar, om de aantallen van dit jaar te zien. Een andere truc is om nog een extra veld mee te nemen ([Bedrijfsnaam] bijvoorbeeld) dat je standaard vult en dat dan als Rijkop gebruikt. Het [Datum/Tijd] veld gebruik je dan voor de optie Waarde en daar gebruik je dan de functie Aantal.
Et voilà, je hebt een mooie tabel met alle locatienamen, + het aantal keer dat ze bezocht zijn. Daarbij is elke locatie een eigen 'veldnaam' geworden, en in een formulier of rapport kun je die dus keurig neerzetten waar je ze wilt.
 
Knipsel.JPG

beste octafish

in de bijlage heb ik een kopie van mijn beeldscherm, de data die ik heb komt uit een query van verkooporderregels. Met de locatie erbij kan ik het aantal orderregels tellen op locatie. hiermee weet ik hoe vaak ze naar een locatie lopen.
ik wil in een formulier het magazijn tekenen en als ik daar per locatie neer kan zetten hoe vaak ze daar komen heb ik een beeld, hierna ga ik er kleur aangeven en weet ik wat de drukst bezochte locaties zijn

telkens als in nieuwe data in lees veranderd het patroon (of als ik materialen op een andere plaats leg)

hopende hiermee wat duidelijker te zijn.
 
Jouw plaatje lijkt het resultaat te zijn van een Totalen query. Als je daar een kruistabel van maakt (op de door mij aangegeven methode) ben je er.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan