Waarde checkbox voor een specifiek record (uit andere tabel) checken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anras

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jul 2018
Berichten
2
Hallo allemaal,

Ik werk als docent op een oogzorgopleiding waar studenten tijdens praktijklessen verschillende soorten druppels in het oog toegedient krijgen. Ik ben een aantal weken geleden gestart een database op de zetten voor de registratie hiervan. Access is nieuw voor mij. Ik maak uitsluitend gebruik van tabellen en formulieren (geen querys). Ook heb ik geen relaties tussen tabellen gemaakt. Het geheel is zeer zeker onnodig omslachtig geworden maar het werkt.

De opbouw van mijn database:
Tabel 'Studenten' bevat o.a. variabelen 'Studentnummer' (cijfer) en 'Druppelkaart' (checkbox)
Tabel 'Druppels' bevat o.a. variabelen 'Studentnummer'
Formulier 'frmDruppelsKlas' met o.a. de velden 'txtStudentnummer' en 'Studentnummer'

Op dit formulier klikt de docent aan welke druppels in welk oog worden toegediend. Vervolgens wordt er met een barcodescanner de studentenkaart gescant waarvan het studentennummer wordt afgelezen. Dit nummer komt in het veld 'txtStudentnummer' te staan. Indien het studentennummer in de tabel 'Studenten' voorkomt wordt de record opgeslagen in de tabel 'Druppels'.

Nu is het zo dat alleen studenten met een z.g.n. Druppelkaart druppels toegedient mogen krijgen. Wat ik graag zou willen is dat er een melding komt wanneer er een studentennummer wordt ingevoerd waarvan de student geen druppelkaart heeft (waarvan in de tabel 'Studenten' de checkbox 'Druppelkaart' niet is aangevinkt).