Xubuntu software lijsten incompleet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasje

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Berichten
337
Ik draai Xubuntu (Ubuntu 16.04.4 LTS). Pas geinstalleerd en heel zorgvuldig.
Als ik klik op Software dan krijg ik zoals gewoonlijk een scherm met drie tabs: Alles, Geinstalleerd, Updates. Maar sinds kort staan er onder Alles slechts enkele paketten, en onder Geinstalleerd maar twee terwijl ik veel meer geinstalleerd heb. Het valt tevens op dat als ik op Sofware klik het dan erg lang duurt voordat ik het scherm met de drie tabs te zien krijg. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Pas geinstalleerd en heel zorgvuldig.
heb je dit allemaal gedaan? https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Dit is voor versie 18.04 LTS (wellicht een idee om over te stappen)

Ik kan je wel helpen maar wil dan meer info hebben.

De pc waar je het op geïnstalleerd hebt, met de specs.
I het een laptop of desktop?
De HDD, grootte etc

Waar heb je Xubuntu van gedownload?
Hoe heb je hem geïnstalleerd?

Heb je eerder met Xubuntu gewerkt? En was dat op deze pc?

Dus je begrijpt dat ik je niet 1,2,3 kan beantwoorden wat er aan de hand is. Dan zou mijn glazen bol moeten werken, maar helaas. ;)

Ik lees graag je antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Dit is de computer waar ik Xubuntu op geinstalleerd heb:

https://tweakers.net/pricewatch/742519/hp-pavilion-570-p050nd/specificaties/

Ik download Linux altijd van een officiele Linux website en brand deze dan met de laagste snelheid op een DVD.

Ik heb Xubuntu heel zorgvuldig geinstalleerd en heb met diverse distro's vele jaren ervaring op meerdere machines.


PS De eerste weken na installatie waren er geen klachten.
 
Laatst bewerkt:
PS De eerste weken na installatie waren er geen klachten.

Heb toch even gegoogeld en lees dat het een probleem is bij versie 16.04
ook bij Ubuntu.

De oplossing ook gevonden op het FOSS Linux Engelse forum https://www.fosslinux.com/1768/fix-ubuntu-software-center-not-loading-issue-in-ubuntu-16-04-lts.htm

Doe het volgende:

Fix Ubuntu 16.04 Software Center not loading apps issue

Step 1) Launch ‘Terminal’.

Step 2) Run the following command to update the repository sources.

Code:
sudo apt-get update

Step 3) Now install the updates.

Code:
sudo apt-get upgrade

Wait for the process to finish. Try reopening Ubuntu Software Center. Did it fix the issue? For most of the users, the problem should end here. For some reason, if the issue is not solved yet, try to reinstall gnome software. Follow steps 4 & 5.

Step 4) Run the following command to remove gnome software.

Code:
sudo apt-get autoremove gnome-software

Step 5) Use this command to reinstall gnome software.

Code:
sudo apt-get install gnome-software

En anders kan je Synaptic installeren:
Code:
sudo apt install synaptic
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al je suggesties opgevolgd maar het had helaas niet het gewenste resultaat.
 
Dan zou ik een herinstallatie doen, is zo gepiept. Maar als je het dan weer krijgt, zou ik overstappen op 18.04 LTS
Of gelijk nu een verse install met versie 18.04 LTS, waarschijnlijk is deze bug hier wel uit.
 
Ook al heb ik vele jaren ervaring en de nodige handigheid met Linux, een herinstallatie is in mijn geval echt niet zo gepiept, want ik doe het secuur en moet een flink aantal programma's installeren en configureren. Het is geen hobbycomputer maar een waarmee ik mijn werk moet doen en waaraan hoge eisen worden gesteld. Bovendien wordt er in mijn ogen in de Linux comunity bij problemen vaak erg vlot geadviseerd om een herinstallatie of upgrade uit te voeren - dat doet mij denken aan een garagehouder die bij het minste of geringste adviseert om een nieuwe motor in te bouwen of anders een nieuwe auto te kopen. Ik was jarenlang enthousiast over Linux, en een zelfbenoemde ambassadeur, maar mijn enthousiasme is eerlijk gezegd aan het tanen. Omdat ik de Linux comunity nog steeds een warm hart toedraag, vooral omdat het niet zo commercieel is als veel andere OS-en, zou ik graag zien dat het anders was. Hier staat een samenvatting van mijn langjarige ervaring met Linux:

https://pc-makkelijk.nl/linux.html

Vriendelijke groet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb op al mijn computers waaronder dus ook mijn werkcomputer Linux staan. Ik werk er nu 11 jaar mee.
Een herinstallatie is voor mij zo gepiept. En ik doe het ook secuur.

Het is eigenlijk heel simpel. Je installeert de Linux die je wilt, daarna de puntjes op de i en dan via Synaptic je eigen proggies die je wilt. Dat laatste kan met een scriptje zodat je dat in één keer kan doen.
Ik zeg, uurtje, en dan ben je klaar.

Als iets een bug is, wil dat zeggen dat het niet zo 1,2,3 klip en klaar is hoe het komt. Omdat jouw probleem ook anderen treft met 16.04 en de methode die ik gaf niet heeft geholpen, is het gewoon zeer moeilijk vanachter mijn eigen pc jou te vertellen hoe het gekomen is.

Ik weet niet wat je gedaan hebt, ik weet niet wat je verwijderd, geïnstalleerd etc. hebt. Ik weet in feite niets.
Daarom is in dit geval mijn tip om 18.04 te installeren toch wat mij betreft, de beste tip die ik je kan geven.

In 18.04 zoals gezegd, zal deze bug weg zijn en heb je er geen problemen meer mee.

Als alleen daarom je enthousiasme aan het tanen is, vind ik dat een vreemde reden. Het gaat erom dat je Linux neemt omdat je de andere OSen niet wilt gebruiken om welke reden dan ook.
En als er dan een keertje een herinstallatie moet gebeuren, het zij zo.
Een update naar een nieuwere versie betekent dus ook dat je tot 2023 (zo uit mijn hoofd) weer heerlijk kan computeren.

Wees blij dat je met Linux kan werken en dat je weet hoe, want je bent nog steeds veiliger dan met Win.

De vergelijking met een auto en de motor snap ik niet. De motor is namelijk je computer ;) samen met de hardware. De software is je Linux.
Zo ziet ik het. is je computer niet meer zo goed, dan kan het zijn dat iemand je een andere computer adviseert. Maar Linux kan gewoon (bijna) op alles draaien.
 
zoek de oude versie op met search en installeer die.
Wat een rare tip.

Een oudere versie installeren die waarschijnlijk geen veiligheidsupdates meer krijgt, is geen goede tip.
De TS mag het niet met mij eens zijn, maar ondertussen had je allang versie 18.04 op je pc kunnen hebben die geen problemen geeft.
In plaats van hier te neuzelen en je af te vragen hoe zoiets toch kan komen, had je die tijd kunnen nemen om het opnieuw te doen.

Ook in Linuxland is niet alles te achterhalen waarom iets zo is als het is. Heel soms is dan toch echt een verse install de juiste optie.
Trouwens ook in Winland niet. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Leg je erbij neer en klaar. Hoe simpel kan het zijn.
 
Natuurlijk heeft super handige, knappe en ervaren TS een Image van zijn OS achter de hand ;-)
 
Ben maar een hobbyist... die de 2 servers van zijn zoon in de lucht houdt.. geen professionele IT-er dus als je dat dacht..., door zelf doen geleerd..autodidact heet dat geloof ik. Oja, full time job in een totaal andere sector, en nu nog een aantal dagen vakantie... (weekje).

Je zult net als ik ergens een keer moeten beginnen...

Ook voor Windows heb ik images... scheelt echt veel werk en de programma's zijn vaak gratis.
Voor Linux gebruik ik Ghost for Linux (G4L), een beetje spartaans maar doet het prima.
Clonezilla heeft me een paar keer in de steek gelaten, G4L nog nooit. (testen als het klaar is immers..)
 
Laatst bewerkt:
route99,

Ik moest een beetje grinneken bij "Je zult net als ik ergens een keer moeten beginnen...". Het begin is voor mij lang geleden. Ik heb langzamerhand eerder de behoefte om te stoppen. Weet dat het me aan inzet nooit heeft ontbroken, maar er zijn grenzen aan alle inspanningen die ik moet leveren bij computers en het internet en alle gesleutel, gepuzzel, geconfigureer, geupgrade en geherinstalleer. Een klant van me die vroeg hoe zij haar pc het beste kon inrichten merkte eens op: "Het is niet meer te overzien!" Op mijn website staat ergens: Papieren post is zo gek nog niet!
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat we dan beiden al wat oudere jongeren zijn... immmers alles schuift op qua leeftijd tav "ophouden"; ik "mag nog 5 jaar".. als ze het niet verder opschuiven...
Tja, iedereen kijkt er tegenaan zoals hem/haar het best bevalt. En das goed ook, anders wordt het zo saai.
Ik zit in het onderzoeksveld (maar geen IT-veld dus) en de veranderingen in de IT, je ontkomt er niet aan, dus ik zie het maar als een uitdaging. En die 2 servers voor mijn beroepsfotograaf zoon, houdt me ook scherp. Ik heb a gezegd tegen hem, dus dan hoort b erbij..

Aan de andere kant als je zag hoe we vroeger alle data moesten verwerken en ik nu mooi en relatief "simpel" een Access databse kan maken of een prettige Excel sheet, dat was begin jaren 80 nog errug lastig.... Heb nog via een terminal statistiek gedaan op het mainframe aan de UU, in de gaatjes dat er tijd is in zo een "ding"....

En "snailmail" is helemaal nog zo gek niet... wat minder druk op de ketel... immers de postcode kan ook niet eerder bezorgen dan het er bij hem is...:cool:

Ach de vooruitgang..: ik heb altijd vakantie werk bij de boer/tuinder gedaan, kom uit zo een streek. Mooi weer maar ook geregeld in de modder en op de knieën. Of dat mijn toekomst geweest zou zijn...?
Vrees van niet als je de technologische ontwikkelingen daar ziet. De moderne grote boer is tegenwoordig vaak een HBO-er of soms nog hoger. Ook daar heeft de IT heel veel invloed gehad, in mijn tijd begonnen de eerste slimmere melk machines al te komen, maar dat is zoveel verder ontwikkeld met elke koe een zendertje om. Dat romantische van vroeger is er wel een beetje van af bij de boeren en de tuinders. Of je moet heel kleinschalig biologisch worden met een hele goede variatie in producten met een hoge toegevoegde waarde waardoor je met veel minder land uit kunt en het daardoor kleinschalig kan blijven.
 
Laatst bewerkt:
We zijn misschien off-topic bezig, de moderator zal het wel verwijderen maar dan heb je het misschien al gelezen. Met "stoppen" bedoel ik niet met pensioen gaan, vroeger of later. Nee, ik bedoel dat er in mijn ogen grenzen zijn aan de hoeveelheid inspanningen die ik moet leveren om een bepaald resultaat te bereiken, of ik nu twintig of tachtig ben. Omdat het anders gekkenwerk wordt.
 
Nee, ik bedoel dat er in mijn ogen grenzen zijn aan de hoeveelheid inspanningen die ik moet leveren om een bepaald resultaat te bereiken, of ik nu twintig of tachtig ben. Omdat het anders gekkenwerk wordt.

Je maakt het jezelf gewoon te moeilijk. Waarom kan ik een nieuwe installatie klaar hebben met een uurtje en jij moet er dagen overdoen, als ik je zo begrijp?
Denk je nu werkelijk dat als je terug gaat naar Win dat alles beter is? Prettige wedstrijd.

Nogmaals, je had je computer allang klaar kunnen hebben ;) En als je dichtbij Almere woont wil ik je wel helpen als het je te veel moeite kost.

Oh btw, ik word volgende week 56 jaar. Alles geleerd vanuit mijzelf, 11 jaar geleden met Linux begonnen. Ik zou echt niet anders meer willen, de pc is van mij en zo hoort het. Het doet geen dingen die ik NIET wil. Dat is bij Win wel anders.

Oh en nog wat, ik heb nooit maar dan ook nooit een image van mijn installatie. Wel dat al mijn documenten (de home mappen van mozilla en thunderbird ook!) en belangrijke zaken naar mijn NAS gaan, en ik heb ook nog Stack. Verder de proggies die ik naderhand wil installeren staan in een script (ik schreef het al eerder!! maar je vraagt niet eens hoe dat werkt) en met dat script is de installatie van al die proggies appeltje-eitje. Want weet je, mocht er iets zijn, dan is een herinstallatie zo gepiept ;)

Have fun met Linux.
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef: "ik bedoel dat er in mijn ogen grenzen zijn aan de hoeveelheid inspanningen die ik moet leveren om een bepaald resultaat te bereiken, of ik nu twintig of tachtig ben. Omdat het anders gekkenwerk wordt."

Misschien kon ik mij duidelijker uitdrukken, want ik doelde daarmee op het hele internet (dus ook de PC zelf) en het gebruik daarvan en ook op Windows en Linux. Eigenlijk geldt het voor alles in mijn leven.
 
Eigenlijk geldt het voor alles in mijn leven

:eek:

Even offtopic:

Ik herken het wel. Op mijn slechte dagen denk ik ook zo, en op mijn arm staat: Dying is easy, living scares me to dead.
Of te wel, Sterven is gemakkelijk, ik ben als de dood voor het leven.

Ik heb erfelijke depressie en daarbij ben ik meerdere chronische ziektes.
Maar, ik laat mij niet uit het veld slaan door een of ander besturingssysteem ;) of andere zaken. Alleen ja, op die slechte dagen kan ik minder hebben (slik medicatie dus de heftigheid is er daardoor niet), dat is voorzichtig gezegd ;)

Kom op Thomasje!
Soms zijn dingen niet uit te leggen hoe iets komt dat het niet werkt. Leg je daarbij neer. Het is zoals het is.

Sterkte en zet em op.
 
@route99,
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik in het niet-nu zou kunnen denken en werken. En ik heb geen zelfmedelijden. Afgezien van of het iets voorstelt: mindfulness en yoga heb ik niet nodig. Want ik heb geen problemen. Alleen een vraag, die ik bij het starten van het topic stelde en daarop hebben jullie, naar ik de indruk krijg, zo goed mogelijk gereageerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dit bedoelt: "Dus dit moeten we maar als niet geschreven beschouwen?" Overigens, je zegt "we". In mijn ogen kun je niet voor een ander spreken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan