Backup 2 keer verschillend

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Onze server bestaat uit 3 schijven:
C:, F: en H:

F en H zijn netwerkschijven die vanaf iedere pc in het netwerk beschikbaar zijn. Hier staan dan ook de belangrijkste data op.
Nu hebben wij 2 externe HD's (identiek) van ieder 2TB. Op deze externe HD's wordt iedere nacht een volledige backup gemaakt. Dit heb ik ingesteld m.b.v. de wizard backup die hiervoor in Windows Server 2003 is ingebouwd.
Iedere ochtend wisselen we de schijf. De schijf die er die nacht aan gehangen heeft gaat met iemand mee, zodat er altijd een exemplaar van de data buiten het pand is.

Nu zijn wij hier maandag j.l. mee begonnen. De eerste backup van maandag op dinsdag is goed gegaan.
In het rapport van vanochtend echter zie ik dat de bewerking niet is voltooid. Dit is een volledig nieuwe schijf die maandag pas is aangekomen. Rechtstreeks uit de doos aangesloten op de server met hetzelfde station als de andere schijf.
Aan het einde van het rapport staat:

Code:
Einde van medium gevonden tijdens het maken van een back-up op niet-verwisselbaar medium.
De bewerking is beëindigd.
Maken van back-up voltooid op 10-7-2018 om 22:47.
Mappen: 258
Bestanden: 4406
Bytes: 4.291.606.805
Tijd:  10 minuten en 16 seconden

----------------------

De bewerking is niet voltooid.

De volledige rapporten zijn te groot om te uploaden.
Waardoor komt dit en wat is de juiste oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat niet alles op schijf past.
Begrijp even niet wat je precies doet, want 4.291.606.805 bytes past niet op een schijf van 2 terra
 
Er staat niet in het rapport dat de back-up is mislukt. Heb je de back-ups vergeleken? Staat er verder dan niets in dat rapport wat jij herkent?

Heeft het ook niet met formattering te maken, bestanden groter dan 4 GB?
 
Laatst bewerkt:
Als ik ze vergelijk:

De backup van maandag op dinsdag:
Maken van back-up voltooid op 10-7-2018 om 8:04.
Mappen: 223
Bestanden: 2787
Bytes: 554.931.792
Tijd: 4 minuten en 44 seconden

In deze backup zie ik C:, F: en H: terug.

De backup van dinsdag op woensdag
Maken van back-up voltooid op 10-7-2018 om 22:47.
Mappen: 258
Bestanden: 4406
Bytes: 4.291.606.805
Tijd: 10 minuten en 16 seconden

In deze backup zie ik alleen de C-schijf terug.

Het verschil vind ik veel te groot. Zo'n gigantisch verschil tussen bestanden zou niet moeten kunnen:
a) zoveel nieuwe bestanden worden niet gewijzigd of aangemaakt op een dag
b) de backup is met behulp van de wizard ingesteld op dagelijks herhalen. Hij zou dus iedere dag hetzelfde moeten doen.
 
Daar klopt inderdaad weinig van.
Netwerkschijven e.d. heb ik geen verstand van. Maar het lijkt mij als die Wizard niet betrouwbaar is, de schijven de juiste formattering e.d. hebben, je een ander back-upsysteem moet hebben.
Wacht nog even wat antwoorden af.
 
a) zoveel nieuwe bestanden worden niet gewijzigd of aangemaakt op een dag
Dat moet je wel gaan onderbouwen....
Ik vermoed dat je eerst een testfase gedraaid hebt om de backup procedure te valideren?
neen, dan moet je daar eerst naar terug. Experts kunnen je exact uitleggen hoe dat moet.
Als je vervolgens overgaat naar zgn productie pc's moet alles immers probleemloos werken...

PS: ik heb wel eens een applicatie in gebruik die probleemloos en soms duizenden bestandjes aanmaakt en als die onder "mijn documenten door de software opgeslagen worden als dat nodig is, dan heb je zoiets...
 
Onze server bestaat uit 3 schijven:
Daar heb ik geen verstand van, maar als ik post 5 lees klopt er weinig van. Natuurlijk zijn het aantal bestanden sterk afhankelijk of het data-schijven zijn of met besturingssysteem e.d. Echter die tijden kunnen niet kloppen 10 minuten voor 4GB? voor 40GB lijkt mij 10 minuten aannemelijk.
Wat is het type back-up? Volledig, incrementeel? C, F, en H naar externe 2 TB en dan praat je over 4 GB. Kan toch niet kloppen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog eens een handmatige backup gestart, maar hij blijft zeggen dat na 4.291.606.805 bytes (dat is 4GB) het medium vol is terwijl er toch echt nog de 2 TB op beschikbaar zijn. Hij doet dit alleen bij deze ene schijf. Bij de andere (identieke) schijf doet hij dit niet en maakt hij netjes de backup.

Ik heb daarom maar eens de formattering nagekeken. De schijf die dit probleem geeft ("medium vol") is FAT32 geformatteerd terwijl de andere NTFS is.
Daarom de FAT32 schijf geformatteerd naar NTFS.

Hij hangt nu weer aan de server voor een backup.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Dat had je direct moeten nakijken. Maar jij zet met deze uitspraak: 'Nu hebben wij 2 externe HD's (identiek) van ieder 2TB.' mensen en jezelf op het verkeerde been.

Post 4:
Heeft het ook niet met formattering te maken, bestanden groter dan 4 GB?

Of was je net terug van vakantie?;):D:D:D
 
Laatst bewerkt:
Klopt, die aanname had ik gedaan maar niet stilgestaan bij de formattering.

En daar heb ik helemaal overheen gelezen die zin, sorry !

Hij is in ieder geval al verder dan die 4gb, dus volgens mij opgelost!
 
Maakt niet uit. Gaat erom dat je verder kunt en het allemaal goed functioneert.:thumb:
 
Toch nog een kleine vraag m.b.t. dit topic:

Hij maakt nu netjes iedere nacht een volledige backup door een taak die zich dagelijks herhaald.
In de backup rapporten zie ik terug dat de aantallen bestanden, mappen en bestandsgrootte kloppen. Op de schijven zelf zie ik dat de bestandsgrootte van het backupbestand sterk af wijkt.

Op de ene schijf 223gb en op de andere 503gb.....

Beide schijven zijn nu NTFS.

Iemand enig idee?
 
Ik denk niet dat je ideeën nodig hebt, maar feiten. Wil je zeggen dat één back-up de grootte heeft van 223 of 503 GB.? Hoe groot is een back-up? Is er sprake van één type of meerdere back-ups? Heb je wel hetzelfde profiel voor iedere schijf en geen andere compressie?

Kijk als ik data-kopieën heb van 32 GB dan kunnen die variëren van 32 tot 33GB, meer afhankelijk van de hoeveelheid werk wat je hebt uitgevoerd. Bij systeemback-ups kunnen de verschillen soms wel 4 GB zijn i.v.m. aanwezige herstelpunten.

Maak dan eens screenshots van beide schijven als er geen privacygevoelige informatie op staat.
 
Laatst bewerkt:
@route99
Kun jij dan zeggen wat er aan de hand is? Ik maak honderden back-ups en van meerdere schijven en ik weet hoe groot het aantal GB is van die back-ups en ook dat er verschil is in de back-upgrootte, immers dat is afhankelijk van de toe- en afname van mappen en bestanden. Maar als je identieke back-upprofielen hebt voor twee identieke schijven kan er nooit een dergelijke groot verschil op die schijven zijn. Tenzij de één veel meer back-ups bevat dan de andere.

Als je ze identiek wilt houden dan moet je één schijf gebruiken om back-ups te maken en de ander sync je bijvoorbeeld met Allway Sync. Dan krijgen ze vrijwel dezelfde grootte. Echter er wordt dan één map op een schijf gemaakt die verwijderde en gewijzigde bestanden kan bewaren.
 
Laatst bewerkt:
Senso
@route99
Kun jij dan zeggen wat er aan de hand is? Ik maak honderden back-ups en van meerdere schijven en ik weet hoe groot het aantal GB is van die back-ups en ook dat er verschil is in de back-upgrootte, immers dat is afhankelijk van de toe- en afname van mappen en bestanden. Maar als je identieke back-upprofielen hebt voor twee identieke schijven kan er nooit een dergelijke groot verschil op die schijven zijn. Tenzij de één veel meer back-ups bevat dan de andere.

Als je ze identiek wilt houden dan moet je één schijf gebruiken om back-ups te maken en de ander sync je bijvoorbeeld met Allway Sync. Dan krijgen ze vrijwel dezelfde grootte. Echter er wordt dan één map op een schijf gemaakt die verwijderde en gewijzigde bestanden kan bewaren.




Inderdaad, één back-up heeft een grootte van 223GB en de back-up van de nacht erna 503GB. De volgende nacht is het weer 223GB. Dit terwijl het rapport van de back-up qua aantallen vele malen dichter bij elkaar ligt. Beide schijven zijn NTFS....ik weet niet of dat de compressie is???

Een screenshot is niet zo interessant. De back-ups worden opgeslagen in 1 .bkf bestand.

Qua back-up proces valideren: ik zou niet weten hoe dat moet? Ik heb de ingebouwde wizard van Windows Server 2003 gebruikt om de C: schijf te backuppen. Ik ben er namelijk achtergekomen dat F: en H: gewoon mappen op de C: schijf zijn die in het netwerk gedeeld zijn als netwerkschijf.

Verder is het 1 en dezelfde routinematige taak die zich iedere nacht herhaald. Hier zit dus geen verschil in qua instellingen en aangevinkte mappen.
 
Validatie is na de back-up en kijkt of de back-up geldig is en gelijk aan de bron. Back-ups duren dan aanzienlijk langer.
Ik kan het verschil niet verklaren als de instellingen hetzelfde zijn. Het kan ook niet de compressie zijn want die is ook hetzelfde. Het kan wel dat in één geval alle tracks van een schijf in de back-up worden opgenomen dan is de back-up niet alleen de inhoud.

Dus dan weet ik het ook niet meer. Kijk eens naar de originelen en hoe groot de back-up ongeveer zou moeten zijn. Ook kun je eens kijken naar de inhoud van de back-up (structuur), immers wat heb je aan back-ups als je niet herstellen kunt.

1 .bkf kun je deze wel bekijken (structuur)? Kun je überhaupt wel herstellen? Heb je testen gedaan? Je kunt wel honderd back-ups maken maar als je ze niet herstellen kunt heb je er niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dit niet testen, gezien dit een bedrijfsomgeving is. Als er bij een test iets misgaat ligt alles op zijn gat en is alles weg.

Ik vertrouw er maar gewoon op dat dit goed is.

Als hier mij niemand al meer kan helpen, dan weet ik het ook niet meer! :)

Bedankt voor al jullie reacties.
 
Ik kan dit niet testen, gezien dit een bedrijfsomgeving is.

Dus je kunt nog geen bestand/map terugzetten? Mooi systeem dan! Juist in een bedrijfsomgeving moet je de zaak goed voor elkaar hebben, immers dan staat er veel meer op het spel.

Als er bij een test iets misgaat ligt alles op zijn gat en is alles weg.
Dat is krom geredeneerd, immers je hebt meerdere back-ups en jij vertrouwt erop dat dit goed is.

Als hier mij niemand al meer kan helpen, dan weet ik het ook niet meer!

Inderdaad en het zou voor het bedrijf beter zijn als ze iemand anders de verantwoordelijkheid over de back-ups zouden geven. Back-ups maken kan Jan en alleman, maar als je niet begrijpt wat je aan het doen bent en niet herstellen kunt dan zet je ontzettend veel op het spel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan