• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel filteren op subtotaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

TcGielo11

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2018
Berichten
7
Ik werk met draaitabellen die data uit een externe bron haalt. In het voorbeeldbestand wil ik filteren op subtotaal (dus klantniveau). Oftewel, alleen het totaal van klant 1, klant 2 en klant 3 moet nog zichtbaar zijn en de productgroepen onder iedere klant verborgen. Is dit mogelijk en zo ja hoe doe ik dit? Heb alle instellingen van de draaitabel al doorzocht maar kan de juiste instelling niet vinden.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld draaitabel.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 24
De brongegevens zitten er niet bij... beetje lastig schuiven dan.
 
Dat klopt, de data is namelijk afkomstig van een externe database waar ik zelf niet bij kan helaas. Maar dit is dus volgens jou op te lossen door te schuiven in de filters? Ik heb ook op deze manier ook tevergeefs van alles geprobeerd. Kan je hier een suggestie voor doen of heb je dan echt de brongegevens nodig?
 
Product weglaten uit de draaitabel dan heb je toch de gegevens op klant niveau?
 
Dat klopt, alleen de producten die nu zijn weergegeven zijn maar een selectie uit het totaal aantal producten. Als ik product weglaat zal die niet deze selectie als subtotaal meenemen maar telt het alle mogelijke producten bij elkaar op.
 
Ik heb nog heel wat zitten proberen en het is gelukt! Klanten op de rij en vervolgens product in de filter slepen is de oplossing. Alsnog bedankt voor de gedane moeite!
 
Je kan ook een slicer gebruiken. Werkt net iets makkelijker en overzichtelijker.
 
Ik heb overzichten nodig van bijvoorbeeld januari tot juni 2017 en januari tot juni 2018. In dit geval werkt een slicer niet praktisch omdat ik dan twee afzonderlijke slicers krijg. In de slicer van de maanden laat hij vervolgens alle maanden zien van de jaren 2000 tot nu, dus 12x januari t/m december, hierin moet je dan precies de goede maand van het goede jaar selecteren, erg onpraktisch. Wellicht dat het makkelijker kan?

Ik zoek eigenlijk ook nog een oplossing voor het volgende: ik heb verschillende draaitabellen op meerdere tabbladen. Deze hebben verschillende filters, behalve dat de datum bij alle tabellen hetzelfde is: januari t/m juni 2017 en januari t/m juni 2018. Ik wil dat ik de datums van alle draaitabellen tegelijk kan aanpassen, bijvoorbeeld naar januari t/m juli 2017 en januari t/m juli 2018. Hoe kan ik dit doen? Ik heb gelezen dat je een slicer kan koppelen aan meerdere draaitabellen:
https://financieel-management.nl/artikel/-werk-efficinter-met-excel-2010-gebruik-slicers

Dit lukt alleen niet goed omdat ik in het koppelscherm van de slicer niet alle draaitabellen krijg te zien die ik in het bestand heb gemaakt.
 
Maak even een voorbeeldbestand zonder koppeling naar een externe bron. Een tab met de (fictieve) gegevens uit de externe bron in 1 tabel of als je verschillende bronnen hebt dan verschillende tabellen. En een tab met de verschillende draaitabellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan