Twee geheugenbankjes met verschillende Gb combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Mijn dochter gebruikt een 14" Thinkpad 'van de zaak' met daarin één geheugenbankje van 4Gb. Ze heeft nu een losse 8Gb meegekregen ter vervanging. Omdat alleen de 12" Thinkpads één ram-slot hebben moet deze er twee hebben. Volgens mij moeten ze er dus beide in kunnen en 4+8=12 heb ik ooit geleerd. Ik vraag me alleen af wat dan de volgorde moet zijn om ze beide te benutten.
 
Ik zou die 4 eruit halen en daarvoor de 8 Gb in de plaats zetten..... je loopt ook de kans dat de combi niet werkt of vreemde crashes veroorzaakt indien de CL-waarde van beide banken niet hetzelfde is.
Voor het "normale" huis, tuin, keuken en kantoorgebruik heb je nooit 12 Gb nodig.
Het wordt er ook niet sneller van dus ik zie het nu er eigenlijk niet van.
 
Dank voor het advies. Het gaat overigens niet om huis tuin en keuken-gebruik. Het is voor haar stage (laatste loodje scriptie voor master econometrie). Er draaien wiskundige berekeningen op die vaak een uurtje of zes staan te stampen. Loopt soms ook vast. Thuis gebruikt ze er een Thinkpad X250 voor met oorspronkelijk 8GB ram. Ging al sneller, maar kwam vaak melding dat er onvoldoende geheugen was. Daar heb ik een 16GB bankje in gezet (heel duur) en dat werkt nu als een trein. Geheugen maakt dus voor dit soort rekenwerk blijkbaar wel uit.
 
Laatst bewerkt:
Die melding kun je nooit krijgen als het wisselbestand goed is geconfigureerd, ook niet met 4GB.

Voor de rest snap ik er weinig van, 1 ram slot maar toch 2 reepjes ram erin kunnen proppen.
En je hebt er nu een reepje van 8GB in wat goed werkt vertel je, vanwaar dan de vraag?
Welk type thinkpad vermeld je ook niet.
 
Je gooit twee dingen door elkaar.
Ze gebruikt twee Thinkpads met W10.
Haar eigen Thinkpad X250 heeft maar 1 slot en daar zat één bankje van van 8Gb in. Bij complexe berekeningen kwam af en toe de melding 'onvoldoende geheugen' en stopte die de taak. Ik heb toen die 8Gb vervangen door één bankje van 16Gb. Daarna geen melding meer gehad en het werkt nu prima.
De andere Thinkpad is bruikleen 'van de zaak'. Die heb ik hier nu niet dus weet ik nu het type niet. Die heeft twee slots en er zit maar 1 bankje van 4Gb in. Ze kreeg er een los bankje van 8Gb bij om de 4Gb te vervangen.
Mijn vraag was: kan ik ook die 4Gb laten zitten en die 8Gb in het lege slot doen, want dan heb je 12GB ter beschikking.
 
Dat is duidelijker.
Dat kan, heb je alleen geen dual-channel wat vaak van belang is bij renderen door de dubbele bandbreedte maar zal nu minder uitmaken, zet het wisselbestand uit, reboot en maak er een vast waarde van b.v. 8GB.
 
Dit gaat mijn technische kennis ver boven de pet. Renderen is het genereren van beeld, maar de termen/functies dual channel en wisselbestand ken ik niet. Hoe doe ik die ingreep stapsgewijs?
En maakt de volgorde van de bankjes nog wat uit? Heb in een ver verleden in een Clevo een extra bankje met een hogere Gb-waarde geplaatst, maar alleen de Gb-waarde van het bankje met de laagste waarde bleef beschikbaar. In de winkel hebben ze toen de bankjes van plaats gewisseld en toen had ik wel het Gb-totaal van beide.
 
Die dual-channel moet je vergeten en het wisselbestand is bij systeem in te stellen.
https://www.windows-helpdesk.nl/virtueel-geheugen/

En er bestaan single-sided en double-sided geheugen reepjes waarbij 1 of 2 banken worden gebruikt, dit om het wat moeilijker te maken.:evil:
https://www.pcleek.com/hardware-basiskennis/interne-componenten/516-ram-geheugen
Staat wel iets in wat niet klopt, dat de chips aan 1 kant zitten wil niet zeggen dat er geen 2 x 64bit datalijnen worden gebruikt, dat kan evengoed nog, komt niet vaak voor maar toch.
Dat zou de verklaring kunnen zijn bij die Clevo, 2 geheugensloten met 3 banken, eentje kan wel 128bit of 2 x 64 datalijnen verwerken en de andere alleen 1 x 64bit.
 
Het gaat om een Thinkpad L450. Het extra bankje zit daar nu in. Er was nog wel een verrassing. Op het doosje van het extra bankje stond wel 8Gb, maar er zat een 4Gb bankje in. Gelukkig wel van hetzelfde type/snelheid. Er zit nu dus totaal 8Gb in en dat werkt inmiddels beter dan met alleen 4Gb. Dank voor de adviezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan