• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

array sorteren volgens een zelf vastgelegde volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Berichten
198
In het bijgevoegde bestandje staan twee arrays respectievelijk in kolom A en kolom B. In kolom D staat de sorteervolgorde. Is het mogelijk de twee arrays te sorteren volgens de sorteervolgorde ? Bedankt om mee te denken.Bekijk bijlage ArSort.xlsx
 
via Bestand>opties>geavanceerd> en dan bijna helemaal beneden"aangepaste lijsten bewerken" kan je je sorteervolgorde importeren en daarna kan je volgens die volgorde je 2 arrays sorteren
 
Zelfs met een draaitabel:
 

Bijlagen

  • __ArSort.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 54
Ik weet niet wat er speciaal is aan de sorteervolgorde (het is zeker niet alfa-numeriek)
Het speciale lijkt mij dat de 2 arrays ge-merged worden en daarna alfanumeriek gesorteerd en de dubbele waarden zijn eruit.
De afzonderlijke stappen kunnen met wat VBA-code geautomatiseerd worden door bijv. een klik op de button.
 

Bijlagen

  • ArSort(pcb).xlsb
    23 KB · Weergaven: 42
@snb, zelfs met een draaitabel ?
Ik zie je aangemaakte customlist wel, maar ik vind niet waar je die kan toepassen op je rijen in de draaitabel.
Ik heb enkel de opties handmatig, oplopend en aflopend.
Waar kan ik die customlist dan vinden en toepassen binnen die draaitabel ?
 
Bedankt allemaal om dit mee te bekijken.
@VenA : zowel de eerste als de tweede array zouden moeten gesorteerd kunnen worden
@cow18 en Snb : ik zoek eigenlijk een oplossing in VBA om dit in een macro te verwerken
@Piet Bom : ik bekom bij een macro verschillende arrays. Deze arrays bevatten elementen die naar belang gerangschikt dienen te worden dus inderdaad niet alfanumeriek (vandaar de sorteerarray die alle mogelijke elementen bevat)
 
Beadnkt snb. Dat moet ik toch eens eventjes op mijn gemak bestuderen.:confused:
 
Je examen staat voor volgende week dinsdag gepland. ;)
 
@ikselle,
Ik had je vraag toch niet goed begrepen.
Nu denk ik het wel te snappen.
Met VBA een routine gemaakt die de twee kolommen afzonderlijk sorteert in de volgorde van de voorbeeldkolom.
Kunnen er in kolommen A en B ook waarden voorkomen die niet in de voorbeeldkolom zitten ?

Correctie: de verkeerde bijlage erbij gedaan
 
Laatst bewerkt:
@snb,

In tegenstelling tot cow18, die blijkbaar wel een aangepaste customlist ziet, zie ik deze lijst niet in jouw bestand? En verder ben ik benieuwd naar het antwoord op de laatste vraag van cow18 in #6

Even een plaatje met wat ik te zien krijgKnipsel.PNG
 
Sorry maar heb zelf iets ineengeknutseld. Het is misschien niet mooi en het kan waarschijnlijk veel korter maar het is simpel en het doet wat ik wil. Ik wil het jullie niet onthouden. Maar toch heeeeel erg bedankt voor het meedenken !
 

Bijlagen

  • ArSort.xlsm
    17,5 KB · Weergaven: 42
Een customlist maken en dan sorteren.
Code:
Sub VenA()
  With Application
    .AddCustomList Sheets("Sheet1").Columns(4).SpecialCells(2).Offset(1).SpecialCells(2).Value
    Sheets("Sheet1").Columns(1).Sort Sheets("Sheet1").[A1], , , , , , , xlYes, .CustomListCount + 1
    Sheets("Sheet1").Columns(2).Sort Sheets("Sheet1").[B1], , , , , , , xlYes, .CustomListCount + 1
    .DeleteCustomList (.CustomListCount)
  End With
End Sub
 
VenA,
Ongelooflijk. Hoe vinden jullie dat toch ? Veel korter, veel sneller (vermoed ik) ... Wow !!
Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan