• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoek verschillende deelteksten in 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
Berichten
712
ik kijk in een cel of één van de 3 woorden er in voorkomt, zoja dan "oke"; zoniet "nee"
ik probeer met volgende functie, dit werkt om 1 woord te zoeken doch heb geprobeerd om er een OF functie tussen te zetten maar dan werkt het niet

=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("FIT";A3));"nee";"oke") (deze werkt voor 1 woord)

=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(OF("FIT";"LAT";"MAT");A3));"nee";"ja") (dit geprobeerd doch niet werkend)
 
Volgens mij zo:
Code:
=ALS(OF(ISGETAL(VIND.SPEC("FIT";A3));ISGETAL(VIND.SPEC("LAT";A3));ISGETAL(VIND.SPEC("MAT";A3)));"ja";"nee")
Bij OF moet je de formules herhalen.
 
PS waarom werkt ISGETAL wel en ISTEKST niet ? we zoeken toch nar tekst ?
 
ik wil over een bereik kijken hoe dikwijls deze teksten voorkomen.
ik wou hiervoor aantallen.als gebruiken maar lukt niet

=aantallen.als(OF(ISGETAL(VIND.SPEC("FIT";mobmeldingen!A3:A1500));ISGETAL(VIND.SPEC("LAT";mobmeldingen!A3:A1500))))

krijg de melding dat er te weinig argumenten zijn
 
oke dan gaat formule aantallen.als zeker niet werken
mijn aantallen als is ook verkeerd opgebouwd "dom", deze formule volledig negeren :)
 
Laatst bewerkt:
Vind.spec levert een getal op van de eerste letter. Voor je vervolgvraag is het me nu te mooi weer
 
Ik zit toch binnen, maar plaats eens een voorbeeldbestand.

In de tussentijd, voldoet dit?
Code:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC(KIEZEN({1\2\3};"FIT";"MAT";"LAT");mobmeldingen!A3:A1500)))
 
Laatst bewerkt:
Het belang van een voorbeeldje weer aangetoond, want er komt schijnbaar een extra voorwaarde bij: optelling moet per maand. Ook is de voorwaarde "LAT" vervallen?

Oplossing:
Code:
H3: =SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC(KIEZEN({1\2};"MAT";"FIT");$B$3:$B$9))*($A$3:$A$9=$G3))
 
kan u even de -- verklaren voor ISGETAL wat de functie daarvan is
de rest begrijp ik
 
De uitkomst van de ISGETAL-functie is WAAR of ONWAAR. De -- maakt hiervan een 1 respectievelijk een 0. Dit toepassen was noodzakelijk in de versie van de formule zonder de extra "maandvoorwaarde". Ik heb na toevoegen van de extra voorwaarden even verzuimd dit weg te halen, heeft voor de rest geen invloed. In onderstaande formule zorgt de vermenigvuldiging ervoor dat er een 0 of 1 komt te staan, en is de -- dus overbodig voor een goede uitkomst:
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(KIEZEN({1\2};"MAT";"FIT");$B$3:$B$9))*($A$3:$A$9=$G3))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan